Kilometerteller Honda mt/cb?

Hier kun je praten over je honda.
Basch
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:02
Bezit: Nog niks

Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door Basch »

Dag allen,

Voor mijn zelfbouw project heb ik een 17" Honda mt voorwiel, kwam er dit weekend achter dat een vdo teller niet past...
Nu ben ik benieuwd of ik hiervoor ook een Honda CB teller kan gebruiken? De kabel schijnt te passen, echter geeft de meenemer ook dezelfde rotaties? Mijn MT asje geeft ongeveer 2.5 rotaties per omwenteling van het wiel.
Tevens, de MT is er met verschillende diameters voorwielen geweest, ik heb een tweedehands wormwiel setje. Klopt dat zomaar of zitten daar ook weer verschillen in?

Hulp wordt gewaardeerd, ik heb hier niks om te vergelijken

Groeten Basch

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door cor »

Denk dat hier niet veel ( zoniet niemand) zich daar in verdiept heeft. Ik zou of een digitale teller kopen of gaan testen met iemand die achter je rijd en noteert hoe hard je rijd zodat je gegevens hebt. Volgens mij kun je ook met je telefoon de snelheid meten.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1349
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door ildert »

even tandjes tellen, de 17" drumbrake modellen die ik ken zitten 21 tands wormwiel in. cb50 met disk is helemaal anders...xl50 is kleiner voorwiel...welk bouwjaar is de mt?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door nielspbr »

Als die overbrenging bij dat wiel hoort heb je 99% kans dat een andere honda teller gewoon dezelfde snelheid aangeeft.
Iets met een k waarde van 1,4 of iets dergelijks.

Basch
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:02
Bezit: Nog niks

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door Basch »

De MT overbrenging die ik heb is 22 tandjes en de as 8
Aftermarket overbrenging heeft 21 en 7, volgens jmpb
Een CB overbrenging is 21 tandjes op ?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door nielspbr »

De aandrijving behorende bij dat wiel zorgt voor de juiste snelheidsweergave op de teller. En het maakt, op een paar zeldzame uitzonderingen na, niet uit van welke honda brommer of motor die teller afkomstig is.

ps. aangezien het een wormwielaandrijving is heeft tandjes tellen heel erg weinig zin.

Basch
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:02
Bezit: Nog niks

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door Basch »

Ok, bedankt
De CB teller is besteld, we gaan het proberen

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1349
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door ildert »

net ff een ss aandrijving bekeken, die is 17" en heeft een verhouding van 21/7=3
22/8=2.75 zal dan voor de 19" wiel geweest zijn gok ik.

@niels, ook in kockengen is de overbrengingsverhouding van een wormwiel gewoon het aantal tanden/gangen van de wielen , toch?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door nielspbr »

ildert schreef: 16 feb 2021 15:06 net ff een ss aandrijving bekeken, die is 17" en heeft een verhouding van 21/7=3
22/8=2.75 zal dan voor de 19" wiel geweest zijn gok ik.

@niels, ook in kockengen is de overbrengingsverhouding van een wormwiel gewoon het aantal tanden/gangen van de wielen , toch?
Er was met een wormwiel nog ook nog iets met een hoek die invloed had op de grootte van de overbrenging. Maar wormwielberekeningen zijn voor mij al weer een jaar of 35+ geleden.
Het is niet gewoon tandjes tellen als met gewone rechte tandwielen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1349
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door ildert »

Kan op twee manieren, of ahv de spoed van de gang(en) of aantal gangen(tanden), komt op zelfde neer.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door lil »

waar het werkelijk om gaat is de diameter waarop de tanden zich bevinden. je kan op dezelfde diameter een fijne of grove vertanding maken, resulterend in een verschillend aantal tanden, maar de uiteindelijke overbrengingsverhouding blijft daarbij hetzelfde. ergo, het aantal tanden zegt niet al te veel.

de enige manier om absoluut zeker te zijn van de overbrenging is door exact 100 meter te rijden (tussen twee hectometer paaltjes bijvoorbeeld), en dat te vergelijken met de kilometer teller. (het eerste wieltje geeft hectometers aan)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1349
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door ildert »

Waarop de tanden aangrijpen bedoel je denk ik...ja dat is nog beter, maar lastig te bepalen op de werkbank want dat is afhankelijk van de tandvorm en ergens tussen top en voet diameter. :lol:
grote klappen, snel thuis

Basch
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 okt 2018 17:02
Bezit: Nog niks

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door Basch »

Betreft 17-19" wielen, bij een groter wiel moet de overbrenging juist groter zijn. De tellerkabel moet meer draaien per omwenteling van het wiel. Maargoed, de praktijktest zal het uitmaken.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1349
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door ildert »

Ja dus bij groter wiel, minder reductie...dus kleinere reductiefactor bij 19"...klopt het weer he...ik denk dat die 22/8 bij 19" hoort en 21/7 bij 17".

Edit, ik zit helemaal verkeerd om te rekenen. Ik was een beetje op het verkeerde been gaan staan omdat ik in de parts list van bijvoorbeeld xl50 (16") een 18t rondsel zag en bij ss50 (17") zit er een dus een 21t in. Van de xl50 weet ik het #tanden van de worm niet maar was er vanuit gegaan dat ze het wiel diameterverschil compenseerde met rondsel, maar dat is kennelijk niet helemaal waar :oops:
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kilometerteller Honda mt/cb?

Bericht door nielspbr »

Je moet gewoon wiel en aandrijving van dezelfde brommer hebben, dan klopt het aan de kabel. De snelheid van de kabel bepaald wat jij te zien krijgt op je teller.

Of ik nu een monkey teller op een c50 plaats of een cb50 teller op een monkey, de weergegeven snelheid klopt gewoon. Het zeflde geld ook bij bij mt en mb tellers. De snelheid van de kabel bepaald wat jij te zien krijgt en de snelheid van de kabel wordt bepaald door de overbrenging die bij dat wiel hoort.

Simpeler kan ik dit echt niet uitleggen.

Je hebt voor monkeys bijvoorbeeld slakjes voor 8"(origineel), 10" of 12" wielen. Die laatste 2 corrigeren de afwijking zodat de teller de juist kabelsnelheid ontvangt.

Plaats reactie