max toerental

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
jensstynen
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 nov 2020 18:55
Bezit: Urban Motrac M5

max toerental

Bericht door jensstynen »

hoe hoog kan ik best in toeren gaan met een skyteam blok?
ik heb een 70cc erop steken maar dezelfde tandwielverhouding en nu gaat hij heel hoog in toeren maar ik wil tandwielverhouding niet aanpassen omdat ik voorkeur heb voor snel optrekken.
alv bedankt, Jens

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: max toerental

Bericht door gonzo »

Heb je een toerenteller? Ja, blijf uit het rode gebied, zo nee, tot je het niet vertrouwd....
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: max toerental

Bericht door RaRe »

Je weet toch wel dat een tweetakt het toerenmonster is en een viertakt het juist goed doet onderin? Het kleppensysteem leent zich nu eenmaal minder goed voor hoge toeren (tweetakt heeft geen kleppen) en hoe lager de toeren hoe minder benzine je verbruikt ;) Mijn Dax blijft een heel eind doorgaan in toeren op de snelweg, maar prettig rijden is het niet. Meer kans op een warmloper.

Wat gonzo al schreef: niet te ver pushen.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: max toerental

Bericht door MrSinga »

Tot 12k rpm cava. Maar dat haal je niet met een 70cc kitje op ori onderblok. Reken met ori cdi, ori onderblok,… dat je max aan 10k rpm geraakt, allemaal veilig genoeg

Wil je zeker zijn: toerentellertje, zelfs de goedkoopste geeft een ‘redelijk’ beeld. Aja goed werkende batterij is noodzakelijk

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: max toerental

Bericht door RaRe »

Ik werd door een forumlid eraan herinnerd dat sommige 4takt motoren inderdaad erg hoog in toerental kunnen komen zonder veel problemen. Nota bene mijn eigen CB175 (2-cilinder) kon loepzuiver op de 12k toeren komen, maar ik was dat totaal vergeten. De vergelijking met 2takt blijft overigens wel staan: dat heeft immers alleen spoelpoorten en geen nokkenas/kleppensysteem. Veel simpeler en minder storingsgevoelig dus. Bij een kleppensysteem moet je echt sterkere klepveren hebben om op den duur zwevende kleppen te voorkomen.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: max toerental

Bericht door Jurrien »

Toeren maken is juist goed voor 'onze' blokjes.
Kijk maar eens met wat voor een lichte vertanding de Honda's origineel geleverd worden.

Dat je minder benzine verbruikt bij lagere toeren kan, maar is zeker niet per definitie waar.
En kleppensysteem storingsgevoelig ten opzichte van tweetakt? Het zijn meer onderdelen, maar kijk eens hoe lang een origineel Hondablokje goed blijft gaan.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: max toerental

Bericht door MrSinga »

Jurrien schreef: 14 jun 2021 08:15 Toeren maken is juist goed voor 'onze' blokjes.
Kijk maar eens met wat voor een lichte vertanding de Honda's origineel geleverd worden.

Dat je minder benzine verbruikt bij lagere toeren kan, maar is zeker niet per definitie waar.
En kleppensysteem storingsgevoelig ten opzichte van tweetakt? Het zijn meer onderdelen, maar kijk eens hoe lang een origineel Hondablokje goed blijft gaan.
ik geef u deels gelijk

een MSX origineel, we gaan naar injectie dan, loopt op max 8000rpm. Begrenzing is dan aan. Dat is niets van toeren. Voordeel: geen kosten en met m'n 1e na 30000km NIETS moeten vervangen, behalve de verbruiksdingen als olie/kettingkit/banden.

een carbu blokje gaat ori ook niet zoveel meer toeren maken, zet maar es een toerenteller op een NT dax. Geraakt ook nauwelijks aan 10k hoor. Echter vanaf je motorisch gaat aanpassen ga je die 10k voorbij. Maar bij normaal rijden, rij je toch nooit zo hoog constant. (of ik niet, teveel lawaai enz. en de fun is weg van het koppelgebied dan)

Maar dat lagere toeren rijden niet altijd goed is, dat is correct. Ook naar roetaanslag met daarbij de inwerking op de bougie enz.

2takt maakt toeren, maar kijk eens hoeveel 2t motoren vast lopen door te weinig smering op een bepaald toerental. Of door de hitte die gemaakt wordt door die toerentallen.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: max toerental

Bericht door cor »

2 takt maak over het algemeen meer toeren en verbruikt meer brandstof en olie. Ook slijt een tweetakt harder dan een viertakt en word hij veel warmer. Ik ben van mening dat een viertakt langer meegaat dan en tweetakt .

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: max toerental

Bericht door nielspbr »

cor schreef: 14 jun 2021 18:10 2 takt maak over het algemeen meer toeren en verbruikt meer brandstof en olie. Ook slijt een tweetakt harder dan een viertakt en word hij veel warmer. Ik ben van mening dat een viertakt langer meegaat dan en tweetakt .
Een standaard 2-takt maakt meer klappen maar niet meer toeren.
Er zijn een aantal viertakt fabrieksmotoren waarbij je als standaard motrorrijder wit wegtrekt als je ziet wat voor toeren die dingen maken.
Zoek de japanse 250cc viercilinders uit de 90er jaren maar eens op. (cbr250rr, ninja250, fzr/fazer250 die dingen waren gewoon in de winkel te koop)

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: max toerental

Bericht door Li'l Popeye »

Ik heb een toerenteller/km teller om mijn 50cc skyteam dax gemaakt. Km teller wijkt niet af (of evenveel als de palen langs de weg die snelheid aangeven, met rode letters vaak... :shock: ).
Toerental bij top (plat erop, geen tegenwind) van 70km/uur; rond de 12000rpm.
Toerental bij 65km/uur: rond de 11000rpm.
Toerental bij 60km/uur: rond de 10000rpm.
12000 rpm voel ik me niet zo prettig bij, motortje ook niet denk ik.
Vroeger had ik een 2 takt Suzuki TSX, die reed 75km/uur, maar weinig trekkracht onderin. Bij tegenwind, moest ik al terugschakelen.
De skyteam Dax trekt wat dat betreft lekker onderin toerental. Als ik 30-40km/uur rijd, kan ik al gerust in de hoogste versnelling (misschien nog wel eerder), hij trekt dan nog vlot door naar zijn top. Heeft niet echt een merkbaar toerenbereik waar hij harder trekt. Wel lijkt het dat het boven 10000 rpm wel een beetje gedaan is met vermogen maken. waarschijnlijk zou daar de ontsteking iets mogen vervroegen.

Plaats reactie