Ben C50 schreef: ↑28 okt 2021 14:43
Maar je wilde toch juist meer slip? Om met hoger toerental op te pakken?
Ja, hij gaat erg moeizaam van zijn plek. M.i. bij te lage toeren al koppel. Misschien hoort dit bij deze brommer. Ik heb niet het gevoel dat ie slipt.
Maar het grootste probleem is later gekomen, nl bij het wat sneller afremmen/tot stilstaand komen begint hij uit te gaan, als of ik het contactslot uitdoe, en met wat extra gas geven en tegelijk remmen blijft ie aan.
Lijkt op een plakkende koppelingsplaat?
Laatst gewijzigd door SennaS op 28 okt 2021 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
wim V8 schreef: ↑28 okt 2021 11:41
Klopt, die hebben ook zo'n laag van de vorige olie.
Maar na een paar honderd kilometer rijden met de nieuwe olie
is dat wel verdwenen.
Tap de oude olie warm af, en laat zo veel mogelijk uit druppen.
Beweeg het ding een beetje, soms komt er dan nog flink wat olie uit.
Stel ook de carburateur nog even goed af.
lucht en stationairschroef.
Zodat ie goed oppakt en op gas reageert.
En dan even flinke stukken gaan rijden.
Gr. Wim.
Ga ik doen Wim.
Mijn Tomos heeft geen luchtschroef aan de carbo, slechts een stationairschoef.
Daar heb ik uiteraard wel ervaring mee, is vrij simpel.
Bij de Ztech 4T is het zonder verwijderen van een kap niet te zien of er een luchtschroef is.
Komt ik gauw genoeg achter.
Ik ga wel even op internet zoeken hoe je zo’n carbo met luchtschroef moet afstellen.
Als ik tijd heb maak ik die carbo ook schoon. Ik las dat een vervuilde carbo de oorzaak kan zijn bij slecht optrekken of afslaan bij afremmen/stoppen.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
ja die tomos carbu zal ook wel geen gasnaald hebben, dat soort supersimplistische carburateurtjes hebben eigenlijk maar twee standen, open en dicht.
je hoeft niet het internet af te zoeken naar hoe je carburateurs met luchtschroefjes enzo moet afstellen, dat is hier op het forum al ettelijke malen in allerlij threads al uitgelegd, en het staat ook ergens in de FAQ.
ik neem aan dat ie al stationair loopt, dus kan je gauw klaar zijn; draai wat met de luchtschroef op en neer tot je de optimale positie vind waarbij die het hardste loopt. klaar, nooit meer aanzitten. en alstie dan nog te hard stationair loopt naar je zin dan stel je dat bij met de gewone stationairschroef, dus die waar je gasschuif tegenaan komt bij gas dicht.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Vandaag de olie vervangen (bij warme motor), bijna een liter.
Daarna de carbo uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
Zit een sproeier 86 in.
Filterhuis en filter schoon gemaakt.
In het filterhuis zaten wat gietfouten waardoor de luchtbuizen niet helemaal open waren.
De buisgaten weer toegankelijk gemaakt.
In de buurt van de olieaftapschroef zag ik nog een soort van aftap achtig schroef, in de andere carter helft.
Uit nieuwsgierigheid ook losgemaakt. De schroef schoot eraf en er kwam een lange veer gevolgd door
een buis met gaten naar buiten. Geen idee waarvoor dat is. Gauw weer gemonteerd, hopelijk de juiste kant buis naar binnen.
Weet iemand toevallig waarvoor dat is? (Is aan de nokkenas ketting kant).
Daarna alles gemonteerd en de carbo wat afgesteld.
De luchtschroef was een halve slag open. Nu staat het 1,5 slag open.
Stationair stond op max. toeren, nu wat lager ingesteld.
De brommer rijdt weer beter en slaat in ieder geval niet meer af bij het gas los laten/ dicht draaien.
Wegrijden is nog steeds niet denderend maar het zal wel bij deze soort brommer en koppeling horen.
Wat ook opviel is dat de brommer een stuk soepeler vooruit en vooral achterui duwt.
(Plakkende koppeling?).
Al met al tevreden en later wil ik de koppeling openhalen en kijken of er wat zwaardere koppelingsveren in kunnen waardoor de brommer bij hogere toeren koppelt.
Maar eerst wat pakkingen scoren en die zijn niet gangbaar bij deze brommer.
Trouwens de bougie is wit gebrand.
M.i. te weinig brandstof toch? (Of werkt dat bij een 4 takt niet zo?)
Ps. Bedankt voor het meedenken en het advies. Jullie zijn zeer behulpzame leden!!! Sjappo.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
ja witte bougie isnie goed, te weinig benzine. (of teveel lucht, net hoe je het zien wil)
die "gietfoutjes" in je luchtfilterbuisjes was waarschijnlijk origineel bedoeld voor de begrenzing, maar het is toch goed om het doorgeboort te hebben, dan ken die harder rijden. (waarschijnlijk heb je daardoor nu wel een iets grotere sproeier nodig)
die andere bout naast je olie aftap plug is de nokkenaskettingspanner, daar zijn er diverse uitvoeringen van, ieder met een eigen manier van afstellen. gefeliciteerd met het losdraaien
je zegt stationair stond op max toeren, het is me niet duidelijk hoe je dat precies bedoelt. en je hebt hem lager afgesteld; dat lager afstellen, heb je dat met de luchtschroef of met de stationairschroef gedaan? (de luchtschroef moet ALTIJD op max toeren staan, lager afstellen doe je met de stationairschroef)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
De stationairschroef was zeg maar max ingedraaid dus op meeste toeren.
De luchtschroef stond halve slag open.
Eerst heb ik de luchtschroef 1,25 slag open gedraaid (ergens gelezen, dat dit de basis afstelling is).
Daarna gereden en een beetje gespeeld met de lucht schroef en het lijkt dat het op 1,5 slag het beste loopt.
Daarna heb ik de stationairschroef wat bij gesteld zodat de motor iets minder toeren maakt.
Ik moet zeggen dat dit ik er niet mega veel tijd voor uitgetrokken heb, moet beter kunnen.
Die luchtbuizen in het filterhuis waren wel open hoor, echte lang niet helemaal, de gietfoutjes weg gesneden.
De brommer ademt nu ongetwijfeld beter.
Ik ga later ook een wat grotere sproeier proberen. Mijn beeld is dat bij een 4 takt de bougie minder snel koffie bruin zal branden gezien er geen olie (mengsmering) in de benzine zit zoals bij mijn 2takt Tomos.
Of zit hier geen verschil tussen de 2 en 4 takt?
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
aha, dus dat bedoelde je met max toeren, duidelijk. dat was niet nodig om max te zetten, magoed.
het afstellen van de luchtschroef word gedaan bij een stationair draaiende motor, en heeft ook niks te maken met het rijden.
koffiebruin worden van de bougie maakt geen verschil bij viertakt of tweetakt. het heeft te maken met wel of niet volledige verbranding, niet met wel of niet toegevoegde olie. bij onvolledige verbranding word ook een viertakt bougie zwart en vet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
lil schreef: ↑30 okt 2021 13:03
aha, dus dat bedoelde je met max toeren, duidelijk. dat was niet nodig om max te zetten, magoed.
het afstellen van de luchtschroef word gedaan bij een stationair draaiende motor, en heeft ook niks te maken met het rijden.
koffiebruin worden van de bougie maakt geen verschil bij viertakt of tweetakt. het heeft te maken met wel of niet volledige verbranding, niet met wel of niet toegevoegde olie. bij onvolledige verbranding word ook een viertakt bougie zwart en vet.
Ik had em niet zelf op max gezet. Dat was de afstelling zoals het was en luchtschroef op halve slag open.
Ik stelde het ook bij stationair af. Met eerst even rijden bedoelde ik even warm rijden
NIX schreef: ↑30 okt 2021 18:45
Hou er rekening mee dat met moderne benzine de bougie minder donker kleurt dan vroeger.
Ik zie ook dat er een verkeerde bougie in zit. Op de factuur staat: CR7HSA 4 takt frosti touring AMG BTC.
Ik ga op zoek naar een C6 type.
Waardeloze brommerwinkel zeg, ondanks dit een ongebruikelijke brommer is.
Verkeerde olie, verkeerde bougie, afstelling niet denderend.
De brommer had kapot kunnen rijden.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
kijk eerst es voor een wat grotere sproeier, je had een witgebrande bougie. (als het niet gewoon een kwestie is van een verstopte sproeier)
o enne, niet meer naar de plaatselijke scooterboer gaan, maar naar een echte honda viertakt brommerzaak
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
lil schreef: ↑30 okt 2021 22:03
kijk eerst es voor een wat grotere sproeier, je had een witgebrande bougie. (als het niet gewoon een kwestie is van een verstopte sproeier)
o enne, niet meer naar de plaatselijke scooterboer gaan, maar naar een echte honda viertakt brommerzaak
Prima.
Ps. Ik heb geen beurt laten geven, dat doe ik zelf. Die vorige eigenaar had het vlak voor de verkoop een beurt laten geven.
Heb wel wat ervaring met 2 takt, bv revisie tomosblok, opvoeren etc.
4 takt is natuurlijk effe wat anders met kleppen etc. Moet ik mij nog iets meer in verdiepen dan komt het wel.