Kleuren C50 OT

Hier kun je praten over je honda.
supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

Lijkt me duidelijk heren, ik ga er niet aan lopen klooien en maak ze alleen nog iets beter schoon met een sopje! Was met de verfbrander en commandant op de zijkapjes aan de slag gegaan, die zijn wat beter maar het beenschild is waarschijnlijk te tricky om het te gokken.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door SeeWhy50 »

Als je weet wat je doet en met welke kunststof je te maken hebt dan kan er best veel om het er beter uit te laten zien. Hangt er natuurlijk vanaf welk resultaat je wilt bereiken. Meestal kom je toch uit op steeds fijner schuren met waterproof schuurpapier en vervolgens polijsten/poetsen met Commandant o.i.d. maar ook chemisch bleken (bij vergeeld a.b.s.) behoort tot de mogelijkheden.

Gebruik je te grof schuurpapier, schuursponsjes of -lapjes dan is de kans groot dat de kleine krasjes die je hiermee maakt niet allemaal even diep zijn en later dus lastiger weer weg te krijgen zijn. Met fijn waterproof schuurpapier is dat een stuk minder.

Die verfstripper zie ik hier als laatste redmiddel omdat dan ook vervuiling die nog op het oppervlak zit ingesloten wordt. Meestal wordt het resultaat sowieso wat vlekkerig.

Waar die verfstripper wel een oplossing kan bieden, maar dan op een lagere temperatuur, is wanneer de kunststof witte vlekken/strepen heeft omdat het te ver vervormd geweest is (witbreuk). Dit is meestal, in ieder geval optisch, te verhelpen met verwarmen.
Persoonlijk begin ik dan eerst met heet water omdat je dan zeker weet dat je ruim onder de smelttemperatuur van de kunststof blijft.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

SeeWhy50 schreef: 05 okt 2021 10:23 Als je weet wat je doet en met welke kunststof je te maken hebt dan kan er best veel om het er beter uit te laten zien. Hangt er natuurlijk vanaf welk resultaat je wilt bereiken. Meestal kom je toch uit op steeds fijner schuren met waterproof schuurpapier en vervolgens polijsten/poetsen met Commandant o.i.d. maar ook chemisch bleken (bij vergeeld a.b.s.) behoort tot de mogelijkheden.

Gebruik je te grof schuurpapier, schuursponsjes of -lapjes dan is de kans groot dat de kleine krasjes die je hiermee maakt niet allemaal even diep zijn en later dus lastiger weer weg te krijgen zijn. Met fijn waterproof schuurpapier is dat een stuk minder.

Die verfstripper zie ik hier als laatste redmiddel omdat dan ook vervuiling die nog op het oppervlak zit ingesloten wordt. Meestal wordt het resultaat sowieso wat vlekkerig.

Waar die verfstripper wel een oplossing kan bieden, maar dan op een lagere temperatuur, is wanneer de kunststof witte vlekken/strepen heeft omdat het te ver vervormd geweest is (witbreuk). Dit is meestal, in ieder geval optisch, te verhelpen met verwarmen.
Persoonlijk begin ik dan eerst met heet water omdat je dan zeker weet dat je ruim onder de smelttemperatuur van de kunststof blijft.
Thanks Danny,

Ik word steeds wijzer van al jullie tips hier! Toch nog even een vraagje, hoe weet ik of doet beenschild origineel is? Dacht dat aan de onderkant ergens een HM logo zou moeten staan maar twijfel… De imi beenschilden die ik vroeger had waren altijd heel slap en degene die ik nu heb is juist erg stevig… Vragen,vragen,vragen… :oops:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door lil »

dat beenschild wat je daar hebt is origineel en hoort op die brommer, goede kans dat het gewoon het eigen beenschild is waar de brommer destijds mee geleverd is. die brommer is in zeldzaam complete en originele en mooie staat, je kan hem eigenlijk alleen maar slechter maken. nogthans vermoed ik dat het het resultaat is van iemand die er al aardig wat werk ingestoken heeft, als ik bijvoorbeeld kijk naar de sleufkopboutjes waar de achterknipperbollen mee vast zitten, dus afhankelijk van of de lak nog origineel is kan je beslissen, dat kan ik van hier af niet zien.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door NIX »

Dat beenschild wordt stijf omdat de weekmakers er al 40 jaar uit ontsnappen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

AfbeeldingThanks voor de reacties weer! Ik kwam misschien wat fanatiek over maar wil de Cee echt absoluut niet van top tot teen verbouwen, vooral zorgen dat deze weer 20 jaar op de weg kan blijven en zo strak als mogelijk wordt met de originele onderdelen. Het gaat dat vooral om dit soort plekken op het beenschild:

Afbeelding

Ben heel benieuwd hoe ik dit weer netjes wit kan krijgen.
Laatst gewijzigd door supermark op 06 okt 2021 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

Inmiddels begonnen met het zelf vernikkelen van de bouten om deze ook weer een nieuw leven te gunnen…

Afbeelding

Afbeelding

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door Dennis »

Leuk gedaan dat vernikkelen! Ik heb nog wel een paar tips hoe je de oppervlakten makkelijk nog veel gladder krijgt. slijptol wel belangrijkste tool. Ik doe meestel verzinken van alles, en dan loop ik alle bouten en moeren even na op bramen en roestpitten. Je kunt het spiegelglad krijgen in principe.

Maar zo ook al erg leuk gedaan hoor!
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door lil »

is dat beenschild geverft?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door gonzo »

Probeet eens een cocpitspray, en dan niet zo'n vettige maar een op citroenbasis..... weet ff het merk niet meer.
Gebruik zelf de turtlewax voor dashborddelen in mijn machine. Droogt goed op, en reinigt. Een vettige is bijvoorbeeld de kroon oil, een sonax, en eigenlijk alle goedkope shit. Lijkt of ze mooi glanzend maken, maar dat is juist de olielaag die ze achterlaten.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door gonzo »

Ik weet het weer, Motul was het. Niet goedkoop, maar superspul voor je kunststof.
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4008
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 07 okt 2021 05:11
is dat beenschild geverft?...


Dat idee kreeg ik ook even toen ik die twee laatste detailfoto's van het beenscherm zag.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door SeeWhy50 »

lil schreef: 07 okt 2021 05:11 is dat beenschild geverft?...
Het ziet er inderdaad wat vreemd uit. Alsof er een glimmende laag op de kunststof zit.
Je ziet vuil in de diepere krassen zitten waarbij het vuil in de kunststof of onder de glimmende laag lijkt te zijn getrokken.

Hier is wel belangrijk dat je vooraf bedenkt welk resultaat je wilt bereiken. Als het erg mooi moet worden dan moet je het eerst heel lelijk maken en het kost vooral veel tijd. Als je halverwege vindt dat het te veel tijd kost en stopt dan zit je met een paar onderdelen die er niet uitzien.....

Mocht je ooit gaan voor een lak- of verflaag dan is cockpitspray meestal niet je vriend. In de meeste cockpitsprays zit siliconen. Daar zal je dan eerst weer vanaf moeten zien te komen voordat je met succes iets met verf/lak kunt doen.
Overigens zit er ook siliconen in veel schoonmaakproducten zoals Glassex..... Sinds ik dat weet (en het niet meer gebruik) plakken mijn stickers een stuk beter....
Laatst gewijzigd door SeeWhy50 op 08 okt 2021 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

gonzo schreef: 07 okt 2021 05:57 Ik weet het weer, Motul was het. Niet goedkoop, maar superspul voor je kunststof.
Thanks voor de tip, is het dit spul?

Afbeelding

Greets,

Mark

supermark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:49
Bezit: C50
Locatie: Hillywood

Re: Kleuren C50 OT

Bericht door supermark »

Ik heb eigenlijk geen idee of iemand ooit met verf bezig is geweest, lijkt er niet echt op. Het is denk ik vooral veel vuil in krasjes. Ik ga eerst maar heel voorzichtig te werk om te kijken wat ik kan bereiken… Had gedacht dat het vuil er iets makkelijker af zou gaan eigenlijk :oops:

Plaats reactie