Honda PC50 boven/onderliggend

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
bobmon
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2020 19:19
Bezit: Honda PC50

Honda PC50 boven/onderliggend

Bericht door bobmon »

Laatst ben ik bezig geweest met het uitelkaar halen van mijn bovenliggende honda pc50 motorblokje. Maatje van mij heeft een onderliggende versie en hij gaf aan dat de binnenkant heel anders was dan bij hem. Weet iemand waarom er twee varianten zijn?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda PC50 boven/onderliggend

Bericht door wim V8 »

Waarom er twee varianten zijn weet ik niet zeker.
De Honda P50, PS50(3-bak hand) en de PC50 kwamen nagenoeg gelijk in de publiciteit en op de markt rond '66-'67
Deze waren met bovenliggende nokkenas uitgerust.
En aluminium cilinderkop, met aluminium nokkenas,
zeer vooruitstrevend in die tijd maar ook zeer kwetsbaar.
Iets later, eigenlijk gelijktijdig met het uitkomen werd al een onderliggende
nokkenas uitvoering ontwikkeld die duidelijk goedkoper bleek in produktie kosten.

Maar ook minder problemen had met de nokkenas smering.
De boven nokker had niet echt problemen met het smeersysteem, maar
als het niveau van de olie bijna was gehalveerd ontstonden er al problemen met de smering.
De olie werd met de nokkenasketting naar boven getransporteerd, wat dan direct een probleem gaf.

Eigenlijk was het minder gebruiksvriendelijk, het was een damesbrommer, en als je er eentje had
die een slokje olie lustte moest moeder de vrouw steeds olie peilen en bijvullen.
Olie verversen moest volgens het boekje iedere 1000mijl(1600km) wat vaak vergeten werd.
Dat alles liet vaak te wensen over met nokkenas slijtage tot gevolg.
Dat was bij 40km/u al na enkele honderden meters gedaan want het nokkenasje is van aluminium!
en draait in aluminium. Dus in een mum van tijd was dat stuk gedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitvoering met onderliggende nokkenas kwam iets later en geschikt voor de PC50, PF50 en de PS50
en als 3-bak hand voor de PS50 er was ook een 3-bak(edit:2-bak) voet met kickstarter voor het kinder crossmotortje
de QA50.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit blokje was degelijker met gietijzeren cilinderkop en een bijna altijd in de olie lopende
onderliggende nokkenas.
Toch gaf die zelfs wel eens problemen met te weinig olie.
Honda wilde dat toch perfect hebben en maakte ook blokjes met onderliggende nokkenas
én een heus oliepompje in het carter.
Toen was het goed.
Van deze blokjes zijn vele duizenden gemaakt voor de Europese markt.
In Aalst België werden de PC50 en PF50 met onderliggende nokkenas geassembleerd
in de Honda fabriek aldaar.
https://global.honda/heritage/episodes/ ... shing.html

Dus jouw vraag beantwoorden.
Ik denk gebruiksvriendelijker, kosten produktie, en degelijkheid.
Men kon geen negatieven verhalen hebben, bijv. op verjaardagen, dat je oom vertelde
hoe snel zijn Japanse brommer enkele maanden na aankoop al de geest gaf.
In de jaren 60 sprak men over Japanse brommers, auto's e.d.
zoals we dat in de zero's (en nog wel) over China produkten deden.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 24 nov 2021 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

bobmon
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2020 19:19
Bezit: Honda PC50

Re: Honda PC50 boven/onderliggend

Bericht door bobmon »

Bedankt!

Plaats reactie