Bami brommer > motor keuren

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Bami brommer > motor keuren

Bericht door butt head »

Is een 2009 bami dax op bromfiets kenteken om te keuren naar motor kenteken?


Kwam in de faq niet veel verder of ik heb er over heen gekeken
Voor een oude honda is dat makkelijker die hebben vaak nog geen type keur die het verhinderd.
Maar in de bami wereld ben ik niet bekend mee wat daar mogelijk is.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door wim V8 »

Ik had wel eens van iemand vernomen dat het vóór 2006 geen probleem was.
Wat er na '06 nodig is, geen idee.

Ik dacht wel dat als jou ding(dus exact dat type op papier) elders in Europa
gewoon als motor rijdt het wel makkelijker is.

Meestal is gewoon een motor(frame) met kenteken kopen het simpelst.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door nielspbr »

Als het mogelijk is mag je in ieder geval langs lelystad. (nieuwer dan 2006)
In geval van bami is de sop de kool niet waard.

Wat Wim zegt, frame met papieren scoren en de boel overzetten.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door NIX »

Van brom naar snor is verruimd, naar welk jaar precies weet ik niet, maar dat is volgens mij een gevolg van idiotenstedenbeleid waar je met je 25km/uur met een helm op je kop auto's mag provoceren. Verder is de COC leidend. Ik weet niet beter dan 1998 en ouder, maar als dat is opgeschoven naar 2005 biedt dat wel perspectief. Als iemand dat kan uitleggen zou ik graag horen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door MichelVH »

na '88 ofzo doen ze lastig. Ik heb een aantal oude brommertjes voor de keuring gehad, ook voor brommer naar motor. Niks was een probleem, als de papieren en de nummers maar een beetje kloppen. Laatst een Vespa Ciao uit '96 gekeurd, import vanuit België. Heb nog nooit zo'n bak gezeik gehad en meer dan 200 euro verder nog steeds geen kenteken.

Ik zou lekker een frame scoren met motorkenteken, is waarschijnlijk nog goedkoper ook. RDW heeft toch ellenlange wachtrijen en dan ben je aan de beurt en dan is het nog knijpen of die er door komt...

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door wim V8 »

MichelVH schreef: 28 nov 2021 20:50

Laatst een Vespa Ciao uit '96 gekeurd, import vanuit België.

Heb nog nooit zo'n bak gezeik gehad en meer dan 200 euro verder nog steeds geen kenteken.

Haha, een hele Ciao kost hier nog net 200,- en mét kenteken.


Gr. wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door MichelVH »

wim V8 schreef: 28 nov 2021 21:35
MichelVH schreef: 28 nov 2021 20:50

Laatst een Vespa Ciao uit '96 gekeurd, import vanuit België.

Heb nog nooit zo'n bak gezeik gehad en meer dan 200 euro verder nog steeds geen kenteken.

Haha, een hele Ciao kost hier nog net 200,- en mét kenteken.


Gr. wim.
Ja voor een hok... Deze was 100% origineel en 5000km op de teller. En met elektronische ontsteking, carters etc. En dat ding zelf was maar €70, dus dacht dat is best de moeite. Maar krijg me weer een bak koppijn van die klote RDW :evil:

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door NIX »

Wat is het probleem dan?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door gerbrandicus »

Ja dat moet juist geen enkel probleem zijn. T/m 2005 is alles makkelijk te keuren, zelfs zonder papieren, gewoon alle benodigde info aanleveren. Ik heb zelfs eens een 2005 CRF70 motor gekeurd met 125cc.

Nix: Die 1998 grens is opgeschoven naar 2005 (dus alles voor 2006). Is gewoon om de industrie en importeurs te beschermen, dus zal in de toekomst vast nog wel een keer opschuiven. Die oude zooi snoept immers weinig weg van de witte import.

Thijs: Dat bami ding omkeuren is wel een gedoe van jewelste en ik zou daar ook niet aan beginnen. Gewoon een bami van voor 2006 scoren, dan kun je doen wat je wil.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door gerbrandicus »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land

In onderstaande situaties kunt u uw voertuig op RDW-keuringsstations in het hele land laten keuren:

- Als u het voertuig invoert als verhuisgoed.
- Als het voertuig in het verleden al een Nederlands kenteken heeft gehad.
- Als de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is gekomen, ligt vóór 01-01-1998 of in geval van bromfietsen, snorfietsen, motorfietsen en driewielige voertuigen vóór 01-01-2006.
- Als het voertuig een Europese typegoedkeuring heeft. Dit kunt u navragen bij de fabrikant of importeur van het merk voertuig.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door MichelVH »

NIX schreef: 30 nov 2021 18:50 Wat is het probleem dan?
Ik heb hem van een vriend gekocht, GVA (gelijkvormigheidsattest) heb ik erbij gekregen. Dat zijn de papieren van de brommer. In België ga je met deze papieren naar de verzekering, krijg je een verzekering en via de post een plaatje opgestuurd die achterop moet. Nou beweerde de meneer van de RDW dat er een 'kenteken' was afgegeven op deze brommer en dat ik er dus kentekenpapieren bij moest hebben. Ik heb die kerel dus uitgelegd, kentekens bestaan daar niet, verzekeringsplaatjes wel. Nou, dat ging er toch echt niet in bij meneer en na een minuutje uitleggen werd ik weer weg gewieberd, want de volgende was alweer...

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door NIX »

Ik heb zoveel brommers met GVA laten kentekenen. De RDW had gewoon het framenummer kunnen nagaan of er al ergens in het buitenland een kenteken op is afgegeven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door MrSinga »

MichelVH schreef: 05 dec 2021 22:22
NIX schreef: 30 nov 2021 18:50 Wat is het probleem dan?
Ik heb hem van een vriend gekocht, GVA (gelijkvormigheidsattest) heb ik erbij gekregen. Dat zijn de papieren van de brommer. In België ga je met deze papieren naar de verzekering, krijg je een verzekering en via de post een plaatje opgestuurd die achterop moet. Nou beweerde de meneer van de RDW dat er een 'kenteken' was afgegeven op deze brommer en dat ik er dus kentekenpapieren bij moest hebben. Ik heb die kerel dus uitgelegd, kentekens bestaan daar niet, verzekeringsplaatjes wel. Nou, dat ging er toch echt niet in bij meneer en na een minuutje uitleggen werd ik weer weg gewieberd, want de volgende was alweer...
Euhm sinds 2016 ofzo bestaan er dus weldegelijk nummerplaatjes in België en dus het kentekenbewijs (inschrijving zoals wij zeggen). Dat gele plaatje dat u bedoelt is sindsdien ook ‘weg’ en vervangen door nummerplaatje S-A..-… en bij modellen die 45kmh mogen is het S-B..-…

A-klasse 25kmh
B-klasse 45kmh

Dus als die hier nog ingeschreven is of was, dan zul je toch die 2 delen inschrijving moeten hebben

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door NIX »

Maar er zijn er ook zat die niet gekentekend zijn en nog wel een GVA hebben. Die moeten in NL gewoon op kenteken kunnen. Sterker: als er wel een Belgisch kenteken op zit en de papieren ontbreken, zak de NL RDW de brommer op NL kenteken zeten en het Belgische afmelden bij de Belgische voertuigautoriteit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Bami brommer > motor keuren

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 06 dec 2021 14:18 Maar er zijn er ook zat die niet gekentekend zijn en nog wel een GVA hebben. Die moeten in NL gewoon op kenteken kunnen. Sterker: als er wel een Belgisch kenteken op zit en de papieren ontbreken, zak de NL RDW de brommer op NL kenteken zeten en het Belgische afmelden bij de Belgische voertuigautoriteit.
klopt. Maar die, zat die niet gekentekend zijn, beginnen ook moeilijker en moeilijker te worden om in te schrijven. Tot voor paar jaar was het simpel, alles snel ge-pre-registreerd via B-post ofzo en als je dan wilt gewoon inschrijven met die pre-registratie. Helaas begint de DIV nu ook al die ge-pre-registreerde van na 2006 (dacht ik) al naar GVA te vragen. Dus zomaar Japanse bike waar je datum op uitvoering liet zetten kan miserie zijn al. Je krijgt dat ding niet op de baan indien je geen GVA hebt (of kunt aanvragen)
Denk dat er soms door die pre-registratie zaken vast komen te zitten ook. Zaken zijn gekend bij de DIV maar niet ingeschreven. En dan wordt het natuurlijk een soep. Het ding is gekend maar heeft nog geen plaat. En hoe gaat dat dan naar het buitenland doorgegeven worden?

Plaats reactie