Dualisms C50 NT

Hier kun je praten over je honda.
Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

Hi allemaal!

Allereerst een dankjewel aan iedereen op dit forum voor alle technische kennis en info! Enorm veel kennis opgedaan de afgelopen maanden over de techniek en tweewielers van Honda.

Sinds mei ben ik een trotse bezitter van een C50 NT uit 2002, met een lage km-stand van inmiddels 3500km. Zelf al een beetje fan van Honda, en reeds in bezit van mijn 2e Civic uit 2016. De eenvoudige en degelijke techniek spreekt me enorm aan. En dat is precies waarom de C50 bij mij ging kriebelen, makkelijk onderhoud zelf kunnen uitvoeren, zuinig van a naar b en betrouwbaar. In het dagelijkse leven werk ik in de revalidatietechniek en wilde ook eens een keer aan iets anders dan hulpmiddelen peuteren.

Afgelopen zomer zo'n 1500km op de teller gezet, en ik blijf maar genieten van de C50. Blokje loopt prachtig en naar de ketting kijkende en de tandwielen kloppen de inmiddels 3500km. Insteek om de C50 NT te kopen was 12v & CDI zodat het ook voor mijn vriendin als woon werk verkeer iets makkelijker te doen is (aantrappen en lopen zonder al teveel gedoe met contactpuntjes etc..). Eigenlijk was hij wel prima zoals die was met een lichte patina, en beginnende vliegroest overal. Wel heb ik wat problemen met de koppeling lijkt het, bij schakelen zoals ik in een eerder topic heb omschreven. Bij het opschakelen dan lijkt het soms alsof de versnelling er niet is. Alsof er iets kleeft, eerst dacht ik dat ik moest wennen aan het semi-automaat gebeuren. Maar als hij goed warm is na +- 20km dan begint het euvel zich voor te doen. Nadat ik een paar keer mijn neef heb uitgeholpen die oldtimers restaureert, begon het te kriebelen om ook de C50 onder handen te nemen. Insteek voor nu hiervan is: de techniek leren kennen, en zoveel mogelijk zelf leren bij het restaureren/opknappen, en conserveren voor de toekomst. De C50 zal gestraald worden en voorzien worden van een 2K epoxy primer. Ik wil er een eigen twist aan geven met zoveel mogelijk OEM onderdelen. Kleur ben ik nog niet helemaal uit maar wil het wel binnen het Honda kleurenpalet houden en hoeft niet per se een kleur uit de periode van de C50 NT te zijn.

Anyway hier een kiekje van de C50
Afbeelding

En inmiddels 2 dagen na de foto ligt ie er zo bij
Afbeelding

Hoe makkelijk je met een vrij eenvoudige doppenset en sleutelset een C50 uit elkaar draait!

Alles netjes geordend en gelabeld en in dozen gedaan, wachtend op mijn neef zodat we alles een beetje kunnen doornemen hoe het aan te pakken. Stond wel te kijken hoe ver gevorderd de (vlieg)roest was, met name de achterkant van de benzinetank aan de bovenzijde. En onder het stuur viel me ook op. Hij komt uit Nagoya Japan volgens de documentatie, dus dat is aardig in de buurt van de kust en vermoed dat hij buiten heeft gestaan of een vochtig schuurtje.

Anyway dat is zo'n beetje wat zich nu heeft voorgedaan. Wat vraagjes!

-Wat voor een stekker is dit? Onder de benzinetank nabij de bekabeling van de achterverlichting, het lijkt mij een originele kabelboom. Hij was nergens op aangesloten.
Afbeelding

-Witte zijschildjes zijn die beschikbaar voor een C50 NT? Enige die ik kon vinden via CMS waren die van een little cub en of dat past? Wilde met name wit zodat dit een mooi match is met een witte beenkap.

-Nou wilde ik wat advies omtrent het aanbrengen van carrosserie kit op de naden in de nabij toekomst (groen gemarkeerd) aan de onderzijde. Als ik goed begrijp is bij het achterspatbord het plaatwerk deels dubbel uitgevoerd en bevindt er zich een holle ruimte die roest gevoelig is. Als dit van de onderzijde mooi dicht gesmeerd wordt loopt er dan geen water in via de naad aan de bovenzijde? (boven de achterverlichting rood gemarkeerd) Ongetwijfeld dat mijn neef hier wat op weet. Kon hier niet 123 iets van vinden in het forum. (hier valt voor mij nog veel te leren :geek: )
Afbeelding

Wordt vervolgd in de komende maanden! Nogmaals bedankt allen!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door lil »

witte zijkapjes bestaan wel, alleen komen ze ietsje minder voor dan meegekleurde, die voornamelijk op de iets luxer uitgevoerde modellen zitten zoals de DX en business. ik heb er een paar op m'n 1996 NT zitten(zie foto) en die komen van een eenvoudige uitvoering c50 uit de vroege jaren negentig.
Afbeelding
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

Kijk :D dat is handig om te weten, dan kan ik dat bouwjaar als referentie gebruiken. Alhoewel het een uitdaging gaat worden ze te vinden.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dennoz »

ik zou die naden in je achterspatbord niet dichtkitten , vocht wat er altijd ergens in kan kruipen kan er op die manier nooit meer uit.
dat kan je beter vol laten lopen met owatrol ofzoiets dergelijks.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door wim V8 »

Dennoz schreef: 21 okt 2022 06:46
Ik zou die naden in je achterspatbord niet dichtkitten, vocht wat er altijd ergens in kan kruipen
kan er op die manier nooit meer uit.
Dat kan je beter vol laten lopen met owatrol ofzoiets dergelijks.

Precies, na het spuiten/coaten Owatrol er in laten lopen.
Owatrol is een vettige drogende olie.
Waar nog geen roest zat komt geen roest meer want de Owatrol
dicht het af en houd het metaal vettig.
Zet bestaande roest vast en brengt het tot stilstand.
Kruipt waar je niet zien kan. Tussen felsnaden, dubbel plaatwerk enz.

Dus doen!


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

wim V8 schreef: 21 okt 2022 09:34
Dennoz schreef: 21 okt 2022 06:46
Ik zou die naden in je achterspatbord niet dichtkitten, vocht wat er altijd ergens in kan kruipen
kan er op die manier nooit meer uit.
Dat kan je beter vol laten lopen met owatrol ofzoiets dergelijks.

Precies, na het spuiten/coaten Owatrol er in laten lopen.
Owatrol is een vettige drogende olie.
Waar nog geen roest zat komt geen roest meer want de Owatrol
dicht het af en houd het metaal vettig.
Zet bestaande roest vast en brengt het tot stilstand.
Kruipt waar je niet zien kan. Tussen felsnaden, dubbel plaatwerk enz.

Dus doen!


Gr. Wim.
Top, achteraf gezien ook eigenlijk logisch. Dank!

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

Een en ander doorgenomen vandaag met m’n neef en een heleboel zal gezamenlijk gestraald worden begin november in België. En gelijk er na in de 2K epoxy primer worden gezet. Leuk om hier samen mee aan de slag te gaan aangezien hij vaker diverse voertuigen heeft aangepakt. Heb er nu al zin in, met name het leerproces.

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

Inmiddels de laatste dingen aan het demonteren voor het stralen / primeren / spuitwerk. De schokdempers gingen niet van harte, het chroom gedeelte was bijna een geworden met het onderste gedeelte.. ingesneden met een scheermesje zodat er wat kruipolie in kon lopen. Een Stanley mesje ertussen gezet en een paar klappen en toen ging het los. Flink wat kruipolie gespoten op het moertje wat het geheel bij elkaar houdt, wilde ook niet van harte maar uiteindelijk alles los met wat geduld. Eigenlijk was dit het meest krokante gedeelte van de C50 tot nu toe.

Nou ben ik op zoek naar het artikel nummer van de gasveerdemper.. maar bij CMS zie ik dat je alleen de volledige schokdemper kan bestellen voor een 2002 C50 NT (130 per stuk! 260 in totaal! Nou ken ik de Honda prijzen wel maar hier viel m’n mond van open..). https://www.cmsnl.com/honda-c50bn-2002- ... 0gb4683zc/

een en ander uitgezet bij de bekende toko’s maar nog geen reactie binnen. Wat zijn jullie suggesties? Liefst wil ik het OEM uiterlijk benaderen, goede imitatie beschikbaar waar ik eventueel de gespoten buisjes op kan zetten?

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door NIX »

Voor een NT ziet hij eruit als een TT.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Dualism »

Alles inmiddels schoon gemaakt en gereed gemaakt voor het stralen. Nu begint het leerzame proces voor me.

Toch een weekje bezig geweest om te onderzoeken hoe ik het beste aan OEM schokdempers kon komen. Veel dank aan Wieb en Hirado trading voor het meedenken hierin. Federal en Honda Astrea proberen uit te halen maar niemand wilde shippen vanuit Griekenland/Indonesië. Imitatie bleef een beetje knagen omdat ik zoveel mogelijk origineel wilde houden.

Uiteindelijk kwam de oplossing uit Düsseldorf (voor mij een uurtje rijden), hier ligt Europa’s grootste Japanse community (little Tokyo) en ik was ten einde raad en begon daar eens te bellen en te mailen. Uiteindelijk bij een Japanner uitgekomen die New old stock kon uithalen voor een 120 euro. En zo was de oplossing binnen een weekje binnen, alleen nog uit elkaar halen voor het spuitwerk.

Alles geordend en nu lekker uitzoeken de komende tijd wat binnen mijn toleranties valt om eventueel te vervangen/behouden/opknappen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door lil »

hee das intressant man, die dusseldorf connectie van je, daar kunnen meer mensen wat aan hebben.

enne , leuk bezig man. netjes
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Oscar »

Persoonlijk had ik een daily niet zo ver uit elkaar gehaald als die nog in deze staat was. Of gebruik je m alleen met mooi weer? In ieder geval succes met het leerproces, erg leuk. En hij wordt vast heel mooi. Ik zou m groen of grijs OT maken.

Mooie garage en geordende opslag zo, dat werkt super.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door Henk Veen »

Dit gaat wel heel grondig, die wordt als nieuw!
Mbt behandelen van naden en holle ruimte achter: Ik heb deze wel gekit met chassiskit (auto), maar op laagste punt een gaatje houden waar water(condens) uit kan lopen. De holle ruimte behandeld met RX5 en daarna met RX7 (rustbuster.nl), een soort WAX. Met een slangetje is dat goed te doen. Binnenkant verven, kitten, dan Tectyl (zwarte).
Zit al 15jr probleemloos zo.

hannesd
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2021 16:42
Bezit: super 100

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door hannesd »

Dualism schreef: 24 okt 2022 20:06 Inmiddels de laatste dingen aan het demonteren voor het stralen / primeren / spuitwerk. De schokdempers gingen niet van harte, het chroom gedeelte was bijna een geworden met het onderste gedeelte.. ingesneden met een scheermesje zodat er wat kruipolie in kon lopen. Een Stanley mesje ertussen gezet en een paar klappen en toen ging het los. Flink wat kruipolie gespoten op het moertje wat het geheel bij elkaar houdt, wilde ook niet van harte maar uiteindelijk alles los met wat geduld. Eigenlijk was dit het meest krokante gedeelte van de C50 tot nu toe.

Nou ben ik op zoek naar het artikel nummer van de gasveerdemper.. maar bij CMS zie ik dat je alleen de volledige schokdemper kan bestellen voor een 2002 C50 NT (130 per stuk! 260 in totaal! Nou ken ik de Honda prijzen wel maar hier viel m’n mond van open..). https://www.cmsnl.com/honda-c50bn-2002- ... 0gb4683zc/

een en ander uitgezet bij de bekende toko’s maar nog geen reactie binnen. Wat zijn jullie suggesties? Liefst wil ik het OEM uiterlijk benaderen, goede imitatie beschikbaar waar ik eventueel de gespoten buisjes op kan zetten?

Afbeelding
heyy, hoe haal je die achterste veren uitéén? ik heb een setje liggen die open moeten om aan te passen.
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1869
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Dualisms C50 NT

Bericht door lil »

ik geloof dat je die stofbussen moet lichten om er een steeksleutel tussen te kunnen krijgen, tegen de veerdruk in. er zijn er wel die daar een speciaal stuk gereedschap voor hebben gemaakt, bestaande uit een ring met een sleuf.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie