Was vandaag aan het rijden en opeens begon mijn 4takt euro 5 Skyteam Bluroc heritage Dax vanzelf gas te geven, het lampje van de motor brandt maar niet permanent. Heeft nog maar 1300km gereden. Vriend heeft hetzelfde probleem maar na 3 weken weet de mechanieker nog steeds niet wat het probleem is.
Iemand hier wel misschien?
Brommer geeft vanzelf gas
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 feb 2023 18:34
- Bezit: Skyteam Bluroc heritage Dax
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Brommer geeft vanzelf gas
Valse lucht. Kromme pasvlakken bij carb/injectie/gaskelphuis/spruitstuk. Of een gebarsten isolator.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Re: Brommer geeft vanzelf gas
Dit inderdaad. Dat klinkt heel herkenbaar.
Het meest voorkomend is een lek tussen de carburateur, isolator en het spruitstuk, of een lek tussen het spruitstuk en de cilinderkop. Dat hoort allemaal luchtdicht gemonteerd te zitten met pakkingen en rubber ringen.
De lucht die de motor aanzuigt hoort gecontroleerd via de venturi en gasschuif naar de motor te gaan. En de carburateur heeft nog een zijkanaaltje die langs de stationairsproeier gaat, maar ook dat kanaaltje is gecontroleerd met een stelschroef.
Valse lucht is als er ergens lucht aangezogen kan worden via ongecontroleerde en onbedoelde weg. Er zit dus ergens een lek, en dat moet je zoeken vanaf de carburateur tot aan waar het spruitstuk op de cilinderkop gemonteerd is. De motor is dan vrij om via dat lek zo veel lucht/gas aan te zuigen als kan, en het toerental gaat dan buiten controle omhoog.
Daar naast kan het ook veroorzaakt worden door een defect aan de carburateur.
Of het kan zoiets simpels zijn als dat de stationairschroef te ver los gedraaid is, of kwijt is. Je hebt dan immers geen controle meer over het luchtkanaaltje langs de stationairsproeier.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Brommer geeft vanzelf gas
Ik ga er van uit dat het een injectiebrommer is.
Valse lucht, daar had de monteur waarschijnlijk wel achter gekomen.(wel een echte monteur natuurlijk )
Vacuumslangetje en/of aansluitingen zoals hierboven eerder beschreven.
Het kan zijn dat er een parameter defect is, luchtmeter, gasklepstandmeter, lambdasonde,
temparatuursensor, koudstartverrijking enz enz.
Noem maar wat er opzit enz enz.
Computer krijgt dan foute info dus.
Dingetjes één voor één even uitwisselen met een nieuwe en dan weet je al weer iets meer.
De dealer waar de brommer nieuw vandaan kwam(of een gelijke) kan dat waarschijnlijk het beste.
Wie heeft immers die onderdelen zomaar liggen?
Elektronica fout, kan een dealer deze uitlezen? Bel daarover eens naar de dealer.
Of is iemand te stoer geweest met de hogedrukspuit/stoomcleaner en zijn diverse stekkers nu voorzien van
een plens water/corrosie.
Is het niet al tijd voor een eerste beurt? 1300km?
Olie en misschien doen ze een reset oid.
Belangrijkste, ding naar de dealer, garantie enz enz.
Je hebt ook steeds nieuwe garantie op een reparatie, dus je kan de garantie flink verlengen, denk daaraan.
Gr. Wim.
Valse lucht, daar had de monteur waarschijnlijk wel achter gekomen.(wel een echte monteur natuurlijk )
Vacuumslangetje en/of aansluitingen zoals hierboven eerder beschreven.
Het kan zijn dat er een parameter defect is, luchtmeter, gasklepstandmeter, lambdasonde,
temparatuursensor, koudstartverrijking enz enz.
Noem maar wat er opzit enz enz.
Computer krijgt dan foute info dus.
Dingetjes één voor één even uitwisselen met een nieuwe en dan weet je al weer iets meer.
De dealer waar de brommer nieuw vandaan kwam(of een gelijke) kan dat waarschijnlijk het beste.
Wie heeft immers die onderdelen zomaar liggen?
Elektronica fout, kan een dealer deze uitlezen? Bel daarover eens naar de dealer.
Of is iemand te stoer geweest met de hogedrukspuit/stoomcleaner en zijn diverse stekkers nu voorzien van
een plens water/corrosie.
Is het niet al tijd voor een eerste beurt? 1300km?
Olie en misschien doen ze een reset oid.
Belangrijkste, ding naar de dealer, garantie enz enz.
Je hebt ook steeds nieuwe garantie op een reparatie, dus je kan de garantie flink verlengen, denk daaraan.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Brommer geeft vanzelf gas
wat ook kan is dat de buitenkabel van de gaskabel naast de uitholling zit van het stelschroefje waar die in hoort te zitten
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.