helmplicht voor snorfietsers

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door lil »

o, nou ga maar bij Dennoz staan dan.

en die wet was er ook nooit gekomen als mensen nog een beetje de moeite hadden genomen om ertegen te protesteren. doen we ook niet meer, of het moet gaan om wappie onderwerpen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door wim V8 »

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door lil »

nou dat valt mee. maar het slechts enkelingen dit het doen, en zijn argument van gelijkenis is kansloos, een tiffany is geen elec, ook al is het uiterlijk een beetje hetzelfde. maar hij heb wel gelijk hoor, maar het resultaat zal zijn dat ook voor elecs een helmplicht komt, niet andersom. en straks ook voor fietsers... lache hoor
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 10 feb 2023 19:26 nou het is kennelijk weer zover hoor, boete van 100 pleuro, maakt niet uit of je het wist of niet. gold al vanaf het begin van het nieuwe jaar, fijn, niet nog effe een degelijke publieke voorlichting campagne zoals bij het covidgebeuren. ben je gek, dat levert geen geld op, je moet er natuurlijk wel nog argeloze mensen mee kunnen overvallen als een struikrover. wat een teringland

wie wist dit ook niet? of ben ik de enige?
dat is al een half jaar bekend. Voortaan wat beter kranten lezen en/of het nieuws volgen.
Waar dacht je dat die hausse in het omkeuren van snor naar brommer vandaan komt en snorfietsenverkoop is ingestort.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 11 feb 2023 17:32 en die wet was er ook nooit gekomen als mensen nog een beetje de moeite hadden genomen om ertegen te protesteren. doen we ook niet meer, of het moet gaan om wappie onderwerpen
Blijft klinken als eind jaren 90 in België :lol:

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door gonzo »

Huiltopic....... Next!
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door nielspbr »

LOL

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 632
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door Dennoz »

Ik hoop dat ze scheenbeschermers gaan verplichten…kut trappertjes !
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door lil »

nielspbr schreef: 11 feb 2023 20:21
lil schreef: 10 feb 2023 19:26 nou het is kennelijk weer zover hoor, boete van 100 pleuro, maakt niet uit of je het wist of niet. gold al vanaf het begin van het nieuwe jaar, fijn, niet nog effe een degelijke publieke voorlichting campagne zoals bij het covidgebeuren. ben je gek, dat levert geen geld op, je moet er natuurlijk wel nog argeloze mensen mee kunnen overvallen als een struikrover. wat een teringland

wie wist dit ook niet? of ben ik de enige?
dat is al een half jaar bekend. Voortaan wat beter kranten lezen en/of het nieuws volgen.
Waar dacht je dat die hausse in het omkeuren van snor naar brommer vandaan komt en snorfietsenverkoop is ingestort.
o nou is het mijn schuld dat ik niet iedere dag de staatscourant doorpluis naar achterlijke wetjes die misschien op mij van toepassing zouden kunnen zijn? me dunkt dat de overheid toch ietsje meer mag zorgen dat mensen die erdoor getroffen worden op de hoogte zullen zijn van hun wetjes voordat ze iedereen rucksichtloss gaan beboeten. qui bono?... juist, dat zegt weer alles. ik ben benieuwd hoeveel meer er aan helmplichtboetes word binnengehaald vergeleken met voorgaande jaren. de hoogte daarvan is dan omgekeerd evenredig aan hoezeer de overheid moeite heeft willen betrachten om het volk afdoende voor te lichten.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door NIX »

Sorry Lil, ik ben het met je eens dat het zero tolerance beleid van Boa's en agentjes voor futiliteiten en onzinregels totaal buitenproportioneel is, maar dat er een helmplicht kwam wist ik zelfs al een poosje en is ook hier besproken als ik me niet vergis. Dat kan best aardiger gezegd worden dan hier soms gebeurt, maar een beetje eelt op je ziel zou je best kunnen tonen. Het was gewoon bekend. Zinloos en een brevet van onvermogen, maar wel bekend.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door lil »

dat het speelde wist ik wel, maar dat het erdoor was heb ik nergens meegekregen. en ook hier heb ik dat niet langs zien komen.
ook maar even de zoekfunctie gebruikt; 1 vermelding in september 2021, en dan ergens 4 jaar terug nog wat. niks over de actuele invoerdatum. een misser eigenlijk wel voor een brommerforum. magoed, bij deze dan, geen dank hoor

en de bejegening hier ben ik wel gewend, dat doet me niet zo veel. maak je geen zorgen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door nielspbr »

Valt me nog mee, je had op 1 januari al de klos kunnen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20mogelijk.

Moet ik een helm dragen op mijn snorfiets?
Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om een goedgekeurde helm te dragen op een snorfiets. Door een helm te dragen vermindert u de kans op (ernstig) hoofdletsel bij een ongeval. Alle snorfietsers en hun passagiers moeten een helm dragen. Er zijn geen uitzonderingen op de helmplicht mogelijk.

Draag een goedgekeurde helm
U moet een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec-helm dragen.

Bromfietshelm
U herkent een goedgekeurde bromfietshelm aan een cirkel met de hoofletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. Alle in de EU-goedgekeurde helmen voldoen.

Speedpedelec-helm
U herkent een goedgekeurde speedpedelec-helm aan de markering NTA 8776:2016.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door nielspbr »

ps. Zijn er ooit honda viertakten origineel als snorfiets geleverd?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Snorfiets, het begrip snorfiets bestaat pas sinds 1976, toen was de nederlandse honda viertakt verkoop al zo'n beetje in de uitloopfase...

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door lil »

nee die zijn er nooit geweest. de snorfiets was in het leven geroepen als consessie naar de tegenstanders van het invoeren van de helmplicht, waar toen ook al veel weerstand tegen was. de eerste snorfietsen waren een wat rare kleine brommertjes met verplicht kleine wieltjes(om het opvoeren tegen te gaan), en daarmee mocht je dan zonder helm. ze werden gemaakt door tomos, sparta en batavus, en wat later ook nog solex. en dat waren de enige. en ze mochten geloof ik zelfs 30km/u. latere snorfietsen hoefden niet meer de verplichte kleine wieltjes, maar kregen ter herkenning een verplichte oranje plaat op het voorspatbord. dus dat waren eigenlijk gewone brommermodellen. alleen gilera citta kwam toen nog met een model met kleine wieltjes want kleine wieltjes was wel een beetje een rage geworden.

snorfietsen zijn nu dus volkomen zinloos geworden, want de essentiele reden voor hun bestaan is weggenomen. ze hadden net zo goed gewoon snorfietsen verboden kunnen maken, scheelt weer een voertuigcategorie in de wetboeken. zie hoe we als volk bespeeld worden. een uitsterfconstructie
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: helmplicht voor snorfietsers

Bericht door stoterstangen90 »

Dennoz schreef: 11 feb 2023 21:16 Ik hoop dat ze scheenbeschermers gaan verplichten…kut Chaly's !
Fixed for you
Afbeelding

Plaats reactie