plofkop schreef:Als je C310A rijdt dan maakt het wel uit.
Ik vermoed dat het met stoterkopjes wel wat uitmaakt. Vraag het Ploffie...
O, en sommige oude brommertjes willen op 98 soms toch ietsje zuiniger gaan rijden. Had ik vroeger ook met de B-Kadett van een vriend. Geen idee hoe het precies komt.
Dat octaangetal zegt iets over de klopvastheid. Bij een bepaalde compressieverhouding en bepaalde temperatuur gaat een mengsel uit zichzelf ontbranden. Dat gaat met erg veel geweld gepaard en dat wil je om 2 redenen niet. Het tijdstip is meestal te vroeg, en de boel verbrandt in 1x. Dus niet met een vlamfront vanaf de bougie. Dat klinkt letterlijk alsof er een zak knikkers in je cilinder zit. Daarom spreek je ook over een verbrandingsmotor en niet over een explosie of ontploffingsmotor.
Bij vet opgevoerde brommertjes of hoge compresieverhoudingen heb je gewoon een hoog octaangetal nodig om pingelen of detoneren te vermijden. Bijvoorbeeld bij een 70cc met 50 kopje of een 85cc met 50 kopje. Die hebben megaveel compressie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.