FF back on topic..
Mijn ervaringen waren als volgt:
Als je een wat ouder blok had dat wat rammeltjes had of toch wat olie verbruikte (zuiger(veer) of cilinder slijtage) dan was een dopje molycoat voldoende om die rammeltjes weer weg te krijgen en zelfs het roken helemaal te stoppen. Het enige probleem was dat mensen die het van mond op mondreclame hoorden er meteen een heel busje in flikkerden en dan problemen met slippende koppelingen kregen
Zoals ik het mij herinner van destijds de man die het verkocht was dat spul uitermate geschikt voor het opvullen van krasjes en lichte slijtage in het blok, het hechte aan de wanden als een dunne film en blijft daar ook zitten als alle olie er uit loopt.
Het spul was niet echt goedkoop (iets van 20 gulden voor een 100ml maar ik kan me sterk vergissen) maar ik wil het toch wel weer eens gaan proberen.
Eigenlijk vroeg ik me af of er niet iemand op het forum is die dit, of een ander, soortgelijk middel gebruikt.
Edit: ik zie overigens dat het product wellicht 'Molykote' heet en niet Molycoat
Quote gejat van autoforum:
Molykote is een hoogwaardig smeermiddel, bevat klein percentage grafiet.
De naam Molykote heeft bij ons al jaren een bekendheid die nauwelijks nog te overtreffen is. En inderdaad is dit vanzelf zo gekomen. Vaste smeerstoffen werken op een manier dat de kleine deeltjes van het smeermiddel zich in de microscopisch kleine poriën en oneffenheden van het metaal inbedden en op deze manier het oppervlak gladder maken. Bovendien verbeteren de MOS-2-deeltjes de draai-eigenschappen aanmerkelijk bij een tekort aan olie (zoals bijv. tijdens het starten van een motor, die langere tijd heeft stilgestaan, optreedt). Juist voor oude motoren die al lang draaien is een Molykote-additief geschikt, omdat de groeven en beschadigde plaatsen in glijlagers worden opgevuld waardoor de draai-eigenschappen worden verbeterd.
Wanneer Molykote op de juiste wijze wordt gebruikt is dit een zegen voor oude motoren omdat ook met minder drukbestendige olie een maximale bedrijfszekerheid wordt gerealiseerd. Het is overigens een goed idee om voordat een gereviseerde motor opnieuw in elkaar wordt gezet de aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals zuigers, klepstelen en lagerschaal van een laagje Molykote te voorzien (AF-coating genaamd), om reeds vanaf het begin de wrijving zoveel mogelijk te verminderen.
Ja ok, ik denk dat dit het is, maar ik vraag het even na bij de importeur.
http://www.carlogic.nl/Page/sp4/CID=4/S ... Index.html
Argh.. de prijs is wel even slikken (mateforcars.nl)
MOLYKOTE M55 PLUS OLIEADDITIEF
MFC nummer: 340406
Art.nummer fabrikant: 80050
Adviesprijs: € 74.37 (excl. btw)
Verpakkingseenheid: 1
Aanvullende informatie: 1 LITER
En nog een gejatte quote:
Alipapa - full member - nestor:
Tegenwoordig gebruikte oliën bevatten meer als 50% additieven, dus minder als 50% is in werkelijkheid nog maar smeerolie.
Sinds <ik belangstelling kreeg voor motors rond 1945> zijn er een veelheid van additieven op de markt geweest die al of niet voordelen zouden hebben voor de levensduur, verbruik,corrosie en reiniging van de motor.
Ik noem dan bijvoorbeeld molykote (MO2S), wynns friction profing, op teflon gebaseerde producten en nu dus weer Marly met een reeks additieven. De praktijk is dat alle aangeboden additieven in de loop der jaren weer uit de belangstelling raakten omdat de vermeende effecten toch tegenvielen of nihil waren.
Er is bij al deze artikelen een grote uitzondering namelijk de op molybdeendisulfide (molykote,MO2S) gebaseerde producten, deze worden in toenemende mate gebruikt in velerlei toepassingen zonder dat wij dat zelfs maar bewust zijn <zoals in stuurkogellagers die daardoor een levenslange smering krijgen.>