Molycoat redmiddel voor oude motoren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Molycoat redmiddel voor oude motoren

Bericht door RaRe »

Nu ik er weer een beetje in kom met het 4-takt gebeuren schieten er allerlei oude tips weer binnen.

Vroeger gebruikten wij voor onze oude 4-takt brommertjes die al een tijdje meegingen en toch wat begonnen te rammelen een klein dopje molycoat.

Ik ging er weer eens naar zoeken en zag dat er helemaal niet op dit forum stond, vandaar dat ik het toch maar even post ;)

(gestolen quote van het motorforum)
Molycoat is vet met molybdeensulfide. Een verbinding van molybdeen en zwavel. Het heeft net als kopervet een smerende werking, ook als het vet reeds weg is. Molybdeensulfide bestaat uit kleine plaatvormige deeltjes die over elkaar heen glijden. Daar berust de smerende eigenschap op.
Niet gebruiken bij contact met water. Het water zal het sulfide ontleden en een van de producten is zwavelzuur .
Enne, speling op je krukas krijg je er natuurlijk niet mee weg.. ;)

Wees er niet te scheutig mee: vanwege de eigenschap gaat het natuurlijk ook tussen je koppelingsplaten zitten en je wil geen slippende koppeling.

Toen het in mijn tijd werd verkocht was er een man die op beurzen met een motor stond die liet zien wat molycoat kan: hij liet zijn motor zonder olie een aardig tijdje doordraaien zonder problemen (maar dat is natuurlijk niet de bedoeling he, niet uitproberen).

Ik zag op het motorforum ook nog iets over teflon, maar daar weet ik niets vanaf, dus mocht je ervaringen hebben ermee, laat me ff weten :)

(weer gestolen quote: )
Vet met teflon spreekt voor zich. in plaatst van metaal/mineraaldeeltjes is nu een polymeer toegevoegd. Teflon kan tegen hoge temperaturen en heeft een lage wrijvingscoefficient. Teflon is resistent tegen de meeste chemicalien.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Teedee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jan 2008 17:45
Locatie: Amersfoort

Bericht door Teedee »

Molycoat wordt altijd gebruikt als je een motorblok in elkaar zet om ervoor te zorgen dat als 'ie niet meteen ontzettend op z'n donder krijgt als 'ie voor het eerst weer ronddraait en de olie zich nog moet verspreiden.

Het lijkt me dat de smerende olie daarna de molycoat stukje bij beetje wegspoelt en of het dan nog nut heeft...

Wat zijn precies jouw eigen ervaringen? Hoe gebruikte je het spul (toevoegen aan de olie?) en wat deed je blokje daarna niet (of wel) wat het voorheen wel (of niet) deed?
Gedraag je fier en met takt! Ofzo...

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Molycoat redmiddel voor oude motoren

Bericht door Jurrien »

RaRe schreef:Toen het in mijn tijd werd verkocht was er een man die op beurzen met een motor stond die liet zien wat molycoat kan: hij liet zijn motor zonder olie een aardig tijdje doordraaien zonder problemen (maar dat is natuurlijk niet de bedoeling he, niet uitproberen).
Een motor kan heel goed een tijdje draaien nadat de olie is afgetapt. Er zit namelijk overal nog olie.

Vorig jaar is de oliepomp van mijn c90 blokje vastgeslagen. Met dit blokje heb ik nog 20 km naar huis gereden. Blokje werd belast dus! (ik ondertussen flink gassen om die ratel te localiseren..)
Toen pas het blokje opengehaald en zag ik dat de pomp was vastgeslagen (door een stukje aluminium van het koppelingshuis) en dat de distributieketting over het oliepomptandwiel aan het schrapen was (dat ratelde dus zo..).

Ik heb dus zeker een half uur zonder oliepomp gereden, geen enkele schade hiervan te zien. Niks aan de cilinder, cilinderkop, bigend.. Alles nog prima.

Een motor kan dus best even zonder olie lopen, of er nu een toevoeging in de olie zit of niet..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

ik weet dat teflon hetzelfde werkt (iets beter) als wd40

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Volgens mij is dat een beetje onzinnig om zo te zeggen. Teflon is een plastci met een erg lage wrijvingscoëfficiënt. En wd40 is gewoon een merk kruipolie. Ze werken inderdaad hetzelfde als het op smeren aankomt: het smeert. Maar dat doet kaarsvet, frituurvet, motorolie, zonnebloemolie etc. ook. En zo nog honderden stoffen en merken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Sterker, WD 40 is amper een smeermiddel. Het een penetrant die wat vocht verdrijft en soms wat roest of andere smurrie oplost. Smeren doet het nauwelijks. Het is eigenlijk geparfumeerde diesel. Je kunt er soms wat mee loskrijgen, wat corrosie in je bedrading mee voorkomen of als deodorant gebruiken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Het werkt ook goed als je vieze handen hebt van het sleutelen :D
Ga heen en vereenvoudig u!

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

Kippenverver schreef:Het werkt ook goed als je vieze handen hebt van het sleutelen :D
dan moet je remreiniger hebben... handenverver!
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Nee hoor, WD40 werkt ook prima.
Ga heen en vereenvoudig u!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Of een bus motip.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Egaal aanbrengen en even laten drogen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

m
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:01
Locatie: Zwolle

Bericht door m »

Als je alle olie uit je hondatje laat lopen kan je soms nog wel anderhalf uur rijden voordat die vast loopt..

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Bericht door RaRe »

FF back on topic..

Mijn ervaringen waren als volgt:

Als je een wat ouder blok had dat wat rammeltjes had of toch wat olie verbruikte (zuiger(veer) of cilinder slijtage) dan was een dopje molycoat voldoende om die rammeltjes weer weg te krijgen en zelfs het roken helemaal te stoppen. Het enige probleem was dat mensen die het van mond op mondreclame hoorden er meteen een heel busje in flikkerden en dan problemen met slippende koppelingen kregen ;)

Zoals ik het mij herinner van destijds de man die het verkocht was dat spul uitermate geschikt voor het opvullen van krasjes en lichte slijtage in het blok, het hechte aan de wanden als een dunne film en blijft daar ook zitten als alle olie er uit loopt.

Het spul was niet echt goedkoop (iets van 20 gulden voor een 100ml maar ik kan me sterk vergissen) maar ik wil het toch wel weer eens gaan proberen.

Eigenlijk vroeg ik me af of er niet iemand op het forum is die dit, of een ander, soortgelijk middel gebruikt.

Edit: ik zie overigens dat het product wellicht 'Molykote' heet en niet Molycoat ;)

Quote gejat van autoforum:
Molykote is een hoogwaardig smeermiddel, bevat klein percentage grafiet.
De naam Molykote heeft bij ons al jaren een bekendheid die nauwelijks nog te overtreffen is. En inderdaad is dit vanzelf zo gekomen. Vaste smeerstoffen werken op een manier dat de kleine deeltjes van het smeermiddel zich in de microscopisch kleine poriën en oneffenheden van het metaal inbedden en op deze manier het oppervlak gladder maken. Bovendien verbeteren de MOS-2-deeltjes de draai-eigenschappen aanmerkelijk bij een tekort aan olie (zoals bijv. tijdens het starten van een motor, die langere tijd heeft stilgestaan, optreedt). Juist voor oude motoren die al lang draaien is een Molykote-additief geschikt, omdat de groeven en beschadigde plaatsen in glijlagers worden opgevuld waardoor de draai-eigenschappen worden verbeterd.
Wanneer Molykote op de juiste wijze wordt gebruikt is dit een zegen voor oude motoren omdat ook met minder drukbestendige olie een maximale bedrijfszekerheid wordt gerealiseerd. Het is overigens een goed idee om voordat een gereviseerde motor opnieuw in elkaar wordt gezet de aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals zuigers, klepstelen en lagerschaal van een laagje Molykote te voorzien (AF-coating genaamd), om reeds vanaf het begin de wrijving zoveel mogelijk te verminderen.
Ja ok, ik denk dat dit het is, maar ik vraag het even na bij de importeur.
http://www.carlogic.nl/Page/sp4/CID=4/S ... Index.html

Argh.. de prijs is wel even slikken (mateforcars.nl)

MOLYKOTE M55 PLUS OLIEADDITIEF
MFC nummer: 340406
Art.nummer fabrikant: 80050
Adviesprijs: € 74.37 (excl. btw)
Verpakkingseenheid: 1
Aanvullende informatie: 1 LITER

En nog een gejatte quote:
Alipapa - full member - nestor:

Tegenwoordig gebruikte oliën bevatten meer als 50% additieven, dus minder als 50% is in werkelijkheid nog maar smeerolie.
Sinds <ik belangstelling kreeg voor motors rond 1945> zijn er een veelheid van additieven op de markt geweest die al of niet voordelen zouden hebben voor de levensduur, verbruik,corrosie en reiniging van de motor.
Ik noem dan bijvoorbeeld molykote (MO2S), wynns friction profing, op teflon gebaseerde producten en nu dus weer Marly met een reeks additieven. De praktijk is dat alle aangeboden additieven in de loop der jaren weer uit de belangstelling raakten omdat de vermeende effecten toch tegenvielen of nihil waren.
Er is bij al deze artikelen een grote uitzondering namelijk de op molybdeendisulfide (molykote,MO2S) gebaseerde producten, deze worden in toenemende mate gebruikt in velerlei toepassingen zonder dat wij dat zelfs maar bewust zijn <zoals in stuurkogellagers die daardoor een levenslange smering krijgen.>
Laatst gewijzigd door RaRe op 12 jun 2008 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Plaats reactie