Te hard stationair..

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Te hard stationair..

Bericht door Edo »

Nadat ik me kleppen en ontsteking heb gesteld en mijn carburateur schoon gemaakt heb, heb ik nu het probleem dat hij stationair NET te hard loopt. Voorheen kon ik de stationair schroef uitdraaien totdat hij bijna afsloeg, maar nu kan ik hem niet langzamer krijgen dan NET te hard. Wel harder uiteraard.

Waar me gaskabel de carb in gaat is sowieso geen valse lucht (heb ik al goed nagekeken) maar wat is het dan, de pakking tussen carb en spruit? Moet daar trouwens per see zo'n plastic, dikke pakking tussen?

Of is me carb nu gewoon zo schoon dat hij te rijk/arm is afgesteld? :P

Het is niet zo dat hij in de toeren klimt, maar hij blijft gewoon op hoge toeren stationair lopen. (Gaskabel is niet te kort, nee)

bas-c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:28

Bericht door bas-c50 »

is je gaskabel niet te kort?
zit je gasschuif wel lekker in de carb?
hoi jurrien

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En zijn de pakkingvlakjes wel recht? Doe de WD40 test.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Bericht door SingaBernd »

bas-c50 schreef:is je gaskabel niet te kort?
zit je gasschuif wel lekker in de carb?
Inderdaad wat Bas zegt, als je kabel net iets te kort is dan trekt hij als het ware de gasschuif ook al wat omhoog, misschien kijken of hij nog wel netjes en vrij loopt..

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Re: Te hard stationair..

Bericht door Monkeymadness »

Edo schreef:Nadat ik me kleppen en ontsteking heb gesteld en mijn carburateur schoon gemaakt heb, heb ik nu het probleem dat hij stationair NET te hard loopt. Voorheen kon ik de stationair schroef uitdraaien totdat hij bijna afsloeg, maar nu kan ik hem niet langzamer krijgen dan NET te hard. Wel harder uiteraard.

Waar me gaskabel de carb in gaat is sowieso geen valse lucht (heb ik al goed nagekeken) maar wat is het dan, de pakking tussen carb en spruit? Moet daar trouwens per see zo'n plastic, dikke pakking tussen?

Of is me carb nu gewoon zo schoon dat hij te rijk/arm is afgesteld? :P

Het is niet zo dat hij in de toeren klimt, maar hij blijft gewoon op hoge toeren stationair lopen. (Gaskabel is niet te kort, nee)
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

ruben
4T-MSB regular
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door ruben »

kun je hem niet met je lucht-stel-schroef lager krijgen?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

ruben schreef:kun je hem niet met je lucht-stel-schroef lager krijgen?
da's beunhazerij. met de luchtstelschgroef wil je 'm juist zo hoog mogelijk stationair laten lopen, want dan hebje het optimale lucht/benzine mengsel.
Door 'm hiermee te verlagen maak je alleen maar een verrot mengsel. Dat komt neer op een fout verdoezelen door iets anders nog slechter te maken. En uiteindelijk zal je bougie dichtslaan.

Ik zou alle aansluitoppervlakken van het spruitstuk en de carburateur netjes vlakken (spiegel met korrel 600 schuurpapier erop en rustig 8-jes draaien). daarna netjes met verse pakkingen terugmonteren.
Inspecteer ook de carburateur op rare oneffenheden (bij mij was er ooit een matalen plaatje bij de choke-arm verdwenen waardoor valse lucht werd getrokken.
En kijk ook of je de gasschuif nietr per ongeluk verkeerd om gemonteerd hebt.
en ook al lijkt je kabel goed, nogmaals checken.
cracque frontal

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

je gasnaald een standje lager kan ook wel eens helpen (alhoewel dat volgens de carburateur-afstel-theorie niet zo zou moeten zijn, wijst de praktijk anders uit.)
cracque frontal

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Oke ik heb ook een bijkomend probleem, namelijk dat buiten het feit dat hij te hard stationair loopt, hij af wil slaan als:

1 ik vol gas rijd
2 vervolgens gas loslaat
3 koppeling inknijp
4 daarna met koppeling in weer beetje gas geef...

Pas als ik dan koppeling weer beetje laat opkomen wil hij gas oppakken... Hoe kan dit veroorzaakt worden? Kan het met ontsteking te maken hebben?

Bougie is gewoon gezond bruin.. Afstelling is dus in orde.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Blijkbaar niet anders sloeg ie niet af. Als onze tips je niet bevallen, wacht dan tot volle maan en ga in je blote reet rondrennen serwijl je Sochiro Honda aanroept.

Of zet er een dubbele Over onder. Gegarandeerd dat je dan geen probleem meer hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

thijsperdok
4T-MSB addict
Berichten: 601
Lid geworden op: 25 feb 2008 09:33
Locatie: Groningen, Warffum

Bericht door thijsperdok »

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Niet echt een probleem hij loopt en rijdt prima. Maar als ik hem uit laat rollen en vervolgens vlak voor dat ik stil sta mijn koppeling in knijp loopt hij langzaam en slaat hij af. Hij klimt dan niet meer in toeren. Hij dus niet zo heel langzaam lopen. Dat is wel jammer.

Maar wat jij hebt dat hij uit valt tijdens het rijden. Zou misschien een beetje hetzelfde kunnen zijn van wat ik heb. Dat hij te laag in toeren is om weer in toeren te klimmen :?:

Gebruikersavatar
ho_chi_man_ho_chi_man
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 feb 2007 16:26
Bezit: Honda CL50 benly,
Honda NTV650 revere

Bericht door ho_chi_man_ho_chi_man »

naarmate de ontsteking vroeger staat loopt je blok minder mooi, ervan uitgaande dat het een vastgezet vliegwiel is en niet een vvv
Groeten Eric

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Nee ik waardeer alle tips en opmerkingen ten zeerste!

Ook als ik me brommer aan wil duwen (kickstarter zit er niet op) dan wil hij echt geen gas op pakken, liever gewoon afslaan (het geluid van een te grote sproeier hoor je dan). Pas als ik me koppeling laat schieten terwijl ik hem aan duw en ik beetje gas blijf geven (en absoluut koppeling niet inknijp, dan slaat ie af zonder of met een beetje gas) dan wil hij gas oppakken maar ga je natuurlijk heel schokkerig vooruit (omdat hij inze 2 staat). Bougie is gewoon mooi bruin etc.

Me gasnaald heb ik afgesteld met het klipje in de bovenste sleuf.. Voorheen liep hij daar perfect mee, met andere sleuven sloeg hij af stationair ! Op hoogste sleuf heel zachtjes stationair (sloeg NOOIT af, ook koud niet) en je kon gas in één keer open gooien, verzoop niet. Bougie mooi bruin etc.

Staat mijn onsteking gewoon TE vroeg???

EDIT: Ik geloof dat het probleem is opgelost, mijn inlaatklep had een klein beetje teveel speling (0,10 ipv 0,05) en ik heb contactpuntjes opgeschuurd en ontsteking ieeeets later (1mm voor tijd) gezet
nu loopt ie gewoon weer lekker geloof ik...

Thanks voor alle suggesties !

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Oke m'n brommer loopt dus helemaal goed nu, het enige punt is dat hij echt voor geen meter stationair loopt, als ik m'n stationair schroef goed afstel loopt hij 5 seconden stationair en daarna merk je dat hij steeds langzamer gaat lopen...

Als ik m'n stationairschroef heel ver indraai, dan gaat m'n blok als ik gas los laat op hoge toeren dalen in toerental en dan blijft hij even (staionair) heel hard lopen, en dat wordt dat steeds langzamer, tot hij weer afslaat.

Sproeier+gasnaald hoogte zou goed moeten zijn, omdat hij het altijd goed gedaan heeft. Pas nadat ik hem een keer eraf heb gehaald om schoon te maken doet hi moeilijk.

Waar de gaskabel de carb ingaat komt geen valse lucht, for sure. Ik heb NIEUWE pakkingen gedaan bij kop-spruit en spruit-carb.. Dat kan het dus ook niet zijn lijkt mij. Wat is het dan wel? Luchtschroef staat gewoon op 1 1/4 en me brommer rijdt perfect in alle toerentallen, behalve stationair...

Dat vlak maken van die spruit en carb zou wel kunnen, maar hij heeft het altijd perfect gedaan?!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Als je motor warm is, draai je net zolang aan de luchtschroef totdat je motor op het hoogste toerental zit, dan draai je het met de stationairschroef terug totdat hij het gewenst toerental draait.

En dan zou het goed moeten zijn.



*Oh, en dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat je de WD40 truck al hebt toegepast?*
Ga heen en vereenvoudig u!

Plaats reactie