tractor sound uit onderblokje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

da master of honda schreef:mischien ook wel eens wijs het vliegwiel eraf te halen en de grondplaat, brommer op ze rechterkant leggen en eens even zien wat er gaar is kwa distributiegedeelte....

Zat imi spul op voorraad maar als je de brommer dagelijks gebruikt koos ik wel voor honda spullen.

Goedkoop is duurkoop en 2 keer in het jaar klooien terwijl je ook voor 3jaar klaar kon zijn voor wat meer geld...

Succes, Nico
Ik heb voordat Tom kwam al gekeken naar de distributie (dus ronde dekseltje en grondplaat ontsteking verwijderd) Daar was vrij weinig aan te zien, het enige was dat de spanner op z'n maximale was. Het kleine plastice dopje bovenop de pen die tegen die spanboom aanduwt had kleine inslijting, maar dat ging om nog niet eens een halve millimeter!

Ik heb nu gevraagd of ze mijn bestelling willen omzetten in een VOLLEDIGE pakkingset, een ori Honda pistonpen, en zoals ik al besteld had een distributiesetje. Ook zag ik voor 6 euries een vliegwiel trekker dus dat vond ik ook wel een investerinkje waard (eraf beunen steeds is ook waardeloos!)

Ik laat het wel ff horen of ik het probleem kan verhelpen met de bestelde spullen!

da master of honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2007 21:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door da master of honda »

Edo schreef:
da master of honda schreef:mischien ook wel eens wijs het vliegwiel eraf te halen en de grondplaat, brommer op ze rechterkant leggen en eens even zien wat er gaar is kwa distributiegedeelte....

Zat imi spul op voorraad maar als je de brommer dagelijks gebruikt koos ik wel voor honda spullen.

Goedkoop is duurkoop en 2 keer in het jaar klooien terwijl je ook voor 3jaar klaar kon zijn voor wat meer geld...

Succes, Nico
Ik heb voordat Tom kwam al gekeken naar de distributie (dus ronde dekseltje en grondplaat ontsteking verwijderd) Daar was vrij weinig aan te zien, het enige was dat de spanner op z'n maximale was. Het kleine plastice dopje bovenop de pen die tegen die spanboom aanduwt had kleine inslijting, maar dat ging om nog niet eens een halve millimeter!

Ik heb nu gevraagd of ze mijn bestelling willen omzetten in een VOLLEDIGE pakkingset, een ori Honda pistonpen, en zoals ik al besteld had een distributiesetje. Ook zag ik voor 6 euries een vliegwiel trekker dus dat vond ik ook wel een investerinkje waard (eraf beunen steeds is ook waardeloos!)

Ik laat het wel ff horen of ik het probleem kan verhelpen met de bestelde spullen!
en hoe zag je pomptandwiel eruit???

en gelijderrolletje nog lekker zacht??
Zijn allemaal appel ein Ei onderdelen en schelen hoop gedoe....

pomptandwiel glad kan heel lang goed gaan,,,,,,,,,,of ineens warmloper als gevolg...

Krukas gewoon vervangen man met een jincheng dingetje kost je een keer 30euro maar die zijn echt wel goed......Bij jc is de bak al na 3000km stuk en de kruk gaat er dan wel uit.....bij mij in ieder geval.....

Naja mocht je nog van alles zoeken ik heb zat.
Honda Civic Vtec

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Oké het geluid is een tikkeltje erger geworden. Ik ga er dus gewoon naar kijken. Over enkele dagen krijg ik een compleet distributiesetje, Honda pistonpen en pakkingen opgestuurd. Dan ga ik eerst die twee kritiekpunten vervangen. Waarom?

Distributie kan niet strakker meer en hij hangt te slap. Als ik acceleer hoor ik de ketting sinds 100 km ECHT over de cilinder glijden. Dus nieuw setje erop en dan is dat in ieder geval verholpen.

Het rammelen zit hem overduidelijk in speling. Het zit hem sowieso in de krukas want gekoppeld of ongekoppeld, rijdend of stilstaand; de motor rammelt altijd. Als ik nu bijvoorbeeld 60 rij, en ik laat me gas rustig los
tot het punt dat ik precies met constante snelheid rij (motor krijgt precies genoeg benzine voor 60 km/u) dan hoor je het het duidelijkst, logisch, omdat de krukas dan "vrijer" (lees: weerstand het laagst) dan tijdens acceleratie of afremmen op de motor.

Ik werd door Tom gewezen op het smallend en daarom heb ik gelijk een nieuw pistonpennetje besteld bij de distributie die ik al besteld heb. Het zijn de kosten niet, en nieuw is meestal beter dan oud (;))

Als ik dat vervangen heb ga ik kijken wat voor sound me blokje DAN maakt. Als het verbeterd is, laat ik het nog ff zo totdat ik weer zin heb om te gaan kijken. Als het niks heeft geholpen wil ik wel iets gaan doen :)

**EDIT** Achter de grondplaat zit een plastic wieltje van de spanner, deze is keihard (hoort zacht te zijn?) Het tandwieltje op de krukas ziet er een beetje versleten uit en het tandwiel onderin (oliepomptandwiel?) is echt heeeeeeeeel ernstig uitgesleten... Spanner kan echt niet vaster en de ketting hangt behoorlijk slap. Vernieuwen is dus noodzakelijk (mits ik niet 2 kilo aan slijpsel in me carter wil)

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Bericht door nitelife »

hej edo,

zoals ik zei, als het geluid erger wordt moet je sleutelen. het plastieke tandwiel hoort hard te zijn. tandwieltje op de krukas wil ik wel een fototje van zien, maar meestal zijn deze wel goed. het tandwieltje hoort geen punten te hebben maar een 'platte' bovenkant. tandwiel op de krukas zit ook geperst, dus deze vervang je niet zo gemakkelijk als de rest van je distributieset.
TWD for life!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

UPDATE! Behalve dat ik dus een iets groter rammeltje hoorde reed me brommer nog perfect..

Tot net in de polder, bij het stoplicht begon het. Als ik even gas gaf in ze vrij en weer gas los, dan liep hij heeeeel snel weer terug naar lage toeren. (A la Yamaha r1, zo snel) Toen ik weg trok bij het stoplicht trok hij voor geen meter op en hij ging maar liefst 30 km/u in ze vierde versnelling op hele lage toeren. Vanaf toen ging het berg afwaarts binnen 200 meter. Tot ik nog maar 5 km/u ging en hij steeds langzamer ging tot ik stilstond.

Ik had hem in ze vrij gezet en ging lopen. Toen viel hij zomaar 3 keer in ze versnelling uit zichzelf...

Ik denk: distributie heeft 2 kg alu-slijpsel in me olie gemengt, oliefilter verstopt, vastloper?, krukas krom? versnellingsbak kapot gedraaid?

Nah goed, blokje moet open denk ;)

(NOTE! Het klinkt natuurlijk alsof i khet wel grappig vind maar eigenlijk baal ik wel een beetje :P)

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Eindelijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Edo schreef:UPDATE! Behalve dat ik dus een iets groter rammeltje hoorde reed me brommer nog perfect..

Tot net in de polder, bij het stoplicht begon het. Als ik even gas gaf in ze vrij en weer gas los, dan liep hij heeeeel snel weer terug naar lage toeren. (A la Yamaha r1, zo snel) Toen ik weg trok bij het stoplicht trok hij voor geen meter op en hij ging maar liefst 30 km/u in ze vierde versnelling op hele lage toeren. Vanaf toen ging het berg afwaarts binnen 200 meter. Tot ik nog maar 5 km/u ging en hij steeds langzamer ging tot ik stilstond.

Ik had hem in ze vrij gezet en ging lopen. Toen viel hij zomaar 3 keer in ze versnelling uit zichzelf...

Ik denk: distributie heeft 2 kg alu-slijpsel in me olie gemengt, oliefilter verstopt, vastloper?, krukas krom? versnellingsbak kapot gedraaid?

Nah goed, blokje moet open denk ;)

(NOTE! Het klinkt natuurlijk alsof i khet wel grappig vind maar eigenlijk baal ik wel een beetje :P)
Blokje moet toch open, anders kun je je oliepomptandiwel niet vervangen.. Maar dat lijkt me niet echt een probleem als ik je verhaal zo lees :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

ruben
4T-MSB regular
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door ruben »

Edo schreef:UPDATE! Behalve dat ik dus een iets groter rammeltje hoorde reed me brommer nog perfect..

Tot net in de polder, bij het stoplicht begon het. Als ik even gas gaf in ze vrij en weer gas los, dan liep hij heeeeel snel weer terug naar lage toeren. (A la Yamaha r1, zo snel) Toen ik weg trok bij het stoplicht trok hij voor geen meter op en hij ging maar liefst 30 km/u in ze vierde versnelling op hele lage toeren. Vanaf toen ging het berg afwaarts binnen 200 meter. Tot ik nog maar 5 km/u ging en hij steeds langzamer ging tot ik stilstond.

Ik had hem in ze vrij gezet en ging lopen. Toen viel hij zomaar 3 keer in ze versnelling uit zichzelf...

Ik denk: distributie heeft 2 kg alu-slijpsel in me olie gemengt, oliefilter verstopt, vastloper?, krukas krom? versnellingsbak kapot gedraaid?

Nah goed, blokje moet open denk ;)

(NOTE! Het klinkt natuurlijk alsof i khet wel grappig vind maar eigenlijk baal ik wel een beetje :P)
Jij mazzel dat Mau er volgende week weer is, hoef je maar een halve week met de 370 :wink:

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kippenverver schreef:
Edo schreef:UPDATE! Behalve dat ik dus een iets groter rammeltje hoorde reed me brommer nog perfect..

Tot net in de polder, bij het stoplicht begon het. Als ik even gas gaf in ze vrij en weer gas los, dan liep hij heeeeel snel weer terug naar lage toeren. (A la Yamaha r1, zo snel) Toen ik weg trok bij het stoplicht trok hij voor geen meter op en hij ging maar liefst 30 km/u in ze vierde versnelling op hele lage toeren. Vanaf toen ging het berg afwaarts binnen 200 meter. Tot ik nog maar 5 km/u ging en hij steeds langzamer ging tot ik stilstond.

Ik had hem in ze vrij gezet en ging lopen. Toen viel hij zomaar 3 keer in ze versnelling uit zichzelf...

Ik denk: distributie heeft 2 kg alu-slijpsel in me olie gemengt, oliefilter verstopt, vastloper?, krukas krom? versnellingsbak kapot gedraaid?

Nah goed, blokje moet open denk ;)

(NOTE! Het klinkt natuurlijk alsof i khet wel grappig vind maar eigenlijk baal ik wel een beetje :P)
Blokje moet toch open, anders kun je je oliepomptandiwel niet vervangen.. Maar dat lijkt me niet echt een probleem als ik je verhaal zo lees :wink:
Alleen de rechterkap hoeft eraf om het asje vanuit de pomp tegen te houden. Tandwieltje kun je er dan zo vanaf draaien. Blokje heeft alleen eengare kruk en kickas en moet daarom gesplitst. Meteen ook even de geleidepennen van de vorken vervangen. Die zijn een euro per stuk ofzo en laten de boel weer als nieuw schakelen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

klinkt in mijn oren nogal als een vastloper. Dus als je pech hebt, kun je zometeen een krukas aanschaffen, een cilinder/zuigerset, en als je echt pech hebt, ook nog een andere kop.

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Bericht door stoterstangen90 »

of juist je bigend is vast gelopen Heb ik ook eens op deze manier meegemaakt.
Afbeelding

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

UPDATE-tje dan maar ;)

De kop en cilinder liggen eraf.
* De nokkenas vertoont geen enkele speling.
* De cilinder is nog ontzettend mooi aan de binnenkant, geen krasjes te zien. Zuiger idem.
* De zuiger vertoont bovenop een kleine beschadiging waar hij de uitlaatklep geraakt heeft.

Beide kleppen vertonen gelukkig geen lekkage. Waarom die uitsparing? Ik kan de drijfstang 4 mm heen en weer bewegen t.o.v. de krukas! Gigantische big-end speling, daarom is de zuiger waarschijnlijk af en toe te hoog gekomen en zo heeft ie de klep geraakt.

Het geleidewieltje van de distributie in de cilinder is compleet weggesleten, schuin nota bene. Ook heeft de uitgerekte distributie ketting in de cilinder zowel onder als boven voor een flinke uitsparing gezorgd.

Er moet dus een nieuwe krukas in vermoed ik ;)

Daarbij, ik werd best verdrietig toen ik onwijs veel alu-schilfers aantrof op alles waar ik olie vanaf veegde...

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En pennen en een kickas en pakkingen en keerringen en een nieuwe ketting en een nieuw geleidewieltje en een nieuw spanwieletje en een nieuw dopje van de spanner.

en waarschijnlijk nog wat dingen. Maak je centrifugaalfilter schoon en vervang je oliezeefje.

En probeer te ontdekken waar de aluschilfers van af komen. Ergens uit je blokje? Ergens uit de kop?

En ik ben niet helemaal gerust dat de geraakte klep OK is. Als zo'n schotel heel iets scheef staat tov de steel kan hij nog afsluiten, maar buigt hij elke keer dat ie afsluit en opent. Je weet zelf wat een ijzerdraadje doet als je het te vaak buigt. Je bent niet de eerste waarvan 'spontaan' een schotel los in de kop een ravage aanricht op een moment dat je het echt niet verwachtte.

Hou ons maar op de hoogte. Ook als die lange beunaap je gaat helpen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

NIX schreef:En pennen en een kickas en pakkingen en keerringen en een nieuwe ketting en een nieuw geleidewieltje en een nieuw spanwieletje en een nieuw dopje van de spanner.
en waarschijnlijk nog wat dingen. Maak je centrifugaalfilter schoon en vervang je oliezeefje.

En probeer te ontdekken waar de aluschilfers van af komen. Ergens uit je blokje? Ergens uit de kop?

En ik ben niet helemaal gerust dat de geraakte klep OK is. Als zo'n schotel heel iets scheef staat tov de steel kan hij nog afsluiten, maar buigt hij elke keer dat ie afsluit en opent. Je weet zelf wat een ijzerdraadje doet als je het te vaak buigt. Je bent niet de eerste waarvan 'spontaan' een schotel los in de kop een ravage aanricht op een moment dat je het echt niet verwachtte.

Hou ons maar op de hoogte. Ook als die lange beunaap je gaat helpen.
Pakkingen en distributiesetje heb ik.
Keeringen ga ik zeker vervangen, bij de krukas en schakelas lekt het.
Pennen? Schakelpennen? Que?
Je had het ook over "geleidepennen" ofzo. Hoeveel? Deze? http://www.rovaza.nl/product/Schakel+vork+geleide+pen
Pistonpen vervang ik ook gelijk.
Dopje van de spanner, 1 euro, en de mijne is inderdaad ingesleten.
Oliezeefje nieuw kopen dus? Deze?http://www.rovaza.nl/product/Olie+filter+Honda
Kickas ga ik ook vervangen, het moet toch allemaal open.
Zou jij die klep vervangen? Als jij het zegt, doe ik dat ;)
Aluschilfers/ijzerschilfers zullen waarschijnlijk bij die uitgesleten cilinder en het uitgesleten big-end vandaan komen. met schuifmaat meet ik 4mm speling! Ik kan die drijfstang echt 4mm op en neer trekken..

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Die 2 onderdelen vervangen ja (2 geleiderpennetjes)

Kleppen vervangen? Eerst kijken hoe ze eruit zien, als het allemaal nog mooi is (en niet lekken) gewoon opnieuw inslijpen. Kijk ook even je nokkenasbaan na, waar je nokkenas in draait.

Krukas gewoon inruilen voor een gereviceerde of een nieuwe immi kopen.

Plaats reactie