distributie ketting vervangen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

distributie ketting vervangen

Bericht door Mandarijn »

hallo
mijn honda maakt bij het lopen nogal wat herrie, dit komt niet uit de uitlaat maar uit de cilinder en is de distributie ketting die een beetje heen en weer rammelt ik kan hem niet strakker stellen,

dus ik neem aan dat ik dze moet vervangen, wat moet ik nu allemaal vervangen?
het zal de eerste keer zijn dat ik de kop er af haal ( ik heb het handboek wat keren doorgelezen), maar zijn er dingen die ik moet weten/tips,
alvast bedankt.

groeten maarten
"Horsepower loves the absense of weight"

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kijk ook even in het techtopic van Edo.

Ik denk dat je ook je geleidewieltje uit de cilinder en het spanwieltje achter de ontsteking kunt vervangen. Mogelijk is je ketting minder ver heen dan je denkt. Maar kijk maar eerst eens hoe hij erbij hangt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Bericht door Mandarijn »

Eric schreef:Je kan het zooitje ook vervangen zonder de cilinder en meuk eraf te schroeven.
o hoe zit dat dan ? en wat is slimmer om te doen,
en kan ik dat geleide wieltje ook vervangen zonder de kop eraf te halen?
"Horsepower loves the absense of weight"

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door Edo »

Mijn distributiekettinkje hing ook te slepen en kon niet meer strakker gezet worden. Op het tandwiel zelf leek het alsof de ketting nog best netjes lag maar je moet je kettinkje maar eens eruit halen en dan zijdelings proberen te buigen. De mijne haalde ongeveer 70 graden ofzo, best uitgelubberd dus.

Nieuw setje kopen en vervangen:)

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Bericht door Mandarijn »

ik heb even wat beter gekeken,
en het lijkt wel als of om de slag de ruimte tussen het krukas tandwiel en nokas tandwiel groter wordt (alsof het nokkenas tandwiel er scheef op zit of iets dergelijks) wat zou dit kunnen zijn?
hij krijgt waarscheinlijk ook weinig of geen olie in de kop, hoe zou dat komen?
"Horsepower loves the absense of weight"

ozzie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mar 2008 23:03
Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door ozzie »

check je spanner eens dit kan een autospanner of manuele zijn. geen olie in de kop kan je oliepomp zijn of het tandwieltje wordt door je distributie niet goed aangedreven. over spanner is op dit forum zat te vinden.

hopelijk heb je hier wat aan

Gr ozzie
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

ozzie schreef:check je spanner eens dit kan een autospanner of manuele zijn. geen olie in de kop kan je oliepomp zijn of het tandwieltje wordt door je distributie niet goed aangedreven. over spanner is op dit forum zat te vinden.

hopelijk heb je hier wat aan

Gr ozzie
EN controlleer of er nog tanden op het tandwiel zitten die de oliepomp aandrijven vooral als er lange tijd met een klapperende ketting is gereden..
Eh ketting haal ik meestal aan de onderkant eruit; dus eerst de cilinderrol naar boven eruit wurmen en dan de ketting terug trekken; dan haal je hem zonder te buigen of te knikken over de krukas heen..
monteren in omgekeerde volgorde en maak gebruik van een stuk koperdraad of zoiets dan trek je de ketting zo naar boven
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Bericht door Mandarijn »

h5speedje schreef:
ozzie schreef:check je spanner eens dit kan een autospanner of manuele zijn. geen olie in de kop kan je oliepomp zijn of het tandwieltje wordt door je distributie niet goed aangedreven. over spanner is op dit forum zat te vinden.

hopelijk heb je hier wat aan

Gr ozzie
EN controlleer of er nog tanden op het tandwiel zitten die de oliepomp aandrijven vooral als er lange tijd met een klapperende ketting is gereden..
Eh ketting haal ik meestal aan de onderkant eruit; dus eerst de cilinderrol naar boven eruit wurmen en dan de ketting terug trekken; dan haal je hem zonder te buigen of te knikken over de krukas heen..
monteren in omgekeerde volgorde en maak gebruik van een stuk koperdraad of zoiets dan trek je de ketting zo naar boven

er zitten nieuwe ketting en tandwielen/(rolletjes) op
het olie pomp tandwieltje was inderdaad geen tandwieltje meer:
Afbeelding
:?
"Horsepower loves the absense of weight"

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Gewoon je ketting omkeren en flink strak spannen.




En even laten weten of dat werkt. Anders kun je ook even checken hoe erg je ketting is opgerekt, anders zal een nieuw aandrijftandwieltje niet lang meegaan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

oh deze is nog mooi zeg...

bijna nog perfect rond!!

Die van mij was al ovaal gesleten zodat de krukas alleen zo nu en dan nog wat olie kreeg...

Afbeelding
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

ozzie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mar 2008 23:03
Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door ozzie »

zozo die is echt aan vervanging toe zelden zo versleten gezien. gouke hoe ist met jouw weer terug?. je oude c ligt uit elkaar wordt eerdaags lassen enzovoort. 8-)
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Bericht door Mandarijn »

ozzie schreef:zozo die is echt aan vervanging toe zelden zo versleten gezien. gouke hoe ist met jouw weer terug?. je oude c ligt uit elkaar wordt eerdaags lassen enzovoort. 8-)

ja dat was ook even schriken toen ik hem open maakte,
het geleide wieltje zat ook niet op het boutje meer die hing er gewoon voor en de cilinder/zuiger waren behoorlijk bekrast, best beun dus :D
"Horsepower loves the absense of weight"

ozzie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mar 2008 23:03
Bezit: 2 schattige C50-jes, metalic zwart, en nl turf groen
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door ozzie »

he maarten zou ook maar je olie verversen zit vol met metaal gruis ook niet echt lekker voor je blokje, kopje komt eraan :lol:
hoe harder ik rijd hoe korter ik vervuil

Plaats reactie