Remmen ontluchten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Remmen ontluchten

Bericht door koenkoenkoen »

Ik heb de search hier, en op daxboard al gebruikt.
Hier kon ik zowiezo niks nuttigs vinden, board wel maar dat lukte me niet.


Het verhaal is heel duidelijk:
je ziet eerst dat alles is aangesloten: dus olievatje op de trekker, trekker op de leiding, en aan de andere kant van de leiding uw klauw. je vult je olievatje met remvloeistof (gebruik dot4).

nu is het principe gewoon dat je beneden de ontluchtingsnippel op je klauw opendraait (gebruik hiervoor een sleutel en geen tang, anders krijg je deze nippel in 1 draai niet ver genoeg open) en je pompt (drukt trekker in); voor je echter de trekker loslaat draai je eerst die nippel dicht.
dit moet je blijven doen totdat er geen lucht meer in de leiding zit.
je pompt als het ware heel de tijd olie door dit circuit, en zo krijg je de overgebleven luchtbelletjes uit de leiding en klauw.
dus heel de tijd :
1) nippel opendraaien
2) trekker indrukken
3) nippel dichtdraaien
4) trekker loslaten
1)...

een goed hulpmiddel is een doorzichtig darmpje (ik gebruik zo'n darmpje dat normaal op uw batterij zit) je sluit dit aan op die ontluchtingsnippel en je zorgt ervoor dat het uiteinde van dit darmpje in een potje met dot4 terechtkomt.
op deze wijze zal dit darmpje steeds vol remvloeistof blijven zitten en zal er dus geen lucht langs de ontluchtingsnippel in je klauw geraken tijdens het ontluchten. tevens kan je zo gemakkelijk zien of er nog lucht mee naar buiten komt als je pompt.

als er geen lucht meer in de leiding zit, zet je de ontluchtingsnippel vast en doe je het rubber kapje dat er normaal over moet erop.
nu pomp je nog een paar keer en je voelt dat dit na 4 keer veel tegendruk geeft. duw je brommer een beetje vooruit en probeer je rem, als je alles goed hebt gedaan zou deze nu perfect moeten
Maar als ik het probeer, komt er alleen remvloeistof uit dat nippeltje.
Ik heb overigens nog niet geprobeert met een doorzichtig slangetje, dat ga ik zo proberen.

Toen ik bezig was, zag ik ineens allemaal vloeistof uit de klauw komen ->niet bij de inging, maar bij het gedeelte waar de schijf tussen moet, kan het zo zijn de klauw gewoon kapot is?

Is de bovenstaande manier het beste, of heeft iemand een beter verhaal?
En dat nippeltje, moet je die maar een heel klein beetje uitdraaien, zodat er 0.0 vloeistof uit komt, of wat verder dat er ook lucht uitkomt? mvg
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

eu, de remblokkken zaten er wel op.
ik heb de fourche niet een sop m'n brommer dus m'n schijf zat er niet tussen? Heb ik nu iets gemold?
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Remmen ontluchten

Bericht door NIX »

koenkoenkoen schreef:Toen ik bezig was, zag ik ineens allemaal vloeistof uit de klauw komen ->niet bij de inging, maar bij het gedeelte waar de schijf tussen moet, kan het zo zijn de klauw gewoon kapot is?

Is de bovenstaande manier het beste, of heeft iemand een beter verhaal?
En dat nippeltje, moet je die maar een heel klein beetje uitdraaien, zodat er 0.0 vloeistof uit komt, of wat verder dat er ook lucht uitkomt? mvg
Er hoort alleen een zuiger naar buiten te komen op die plek, zeker geen vloeistof. Het klinkt alsof de O-ring kaduuk is. En die gaat alleen kapot als de zuiger flink ingeroest is. Een 2e hands klauw haal ik altijd open om te zien hoe de zuiger en de O-ringen er aan toe zijn. En om de O-ring groeven in de klauw even goed leeg te schrapen. Vaak zit daar nogal wat corrosie de ring zo hard tegen de zuiger drukt dat deze niet meer heen en weer kan en gaat vastzitten tegen de schijf.

Zoals boven beschreven is de enige goede manier van ontluchten. de nippel draai je een kwartslag los, dat is zat. Gebruik een doorzichtige slang zodat je belletjes kunt zien.

Onthou alleen wel dat lucht omhoog wil en vloeistof naar beneden. De ontluchtingsnippel moet dus wel op het hoogste punt van de klauw zitten. En dat is niet altijd het geval met zelfbouw. Verder moet je soms de leiding en het begin van de rempomp ontluchten door de slang daar ietsje los te draaien tot er vloeistof uit komt. Wel echt alle vloeistof opvangen, daar het je lak afbijt en flink vocht aantrekt, dus roest veroorzaakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

B&DHC
4T-MSB addict
Berichten: 820
Lid geworden op: 15 feb 2007 22:10
Locatie: Eindhoven

Bericht door B&DHC »

nee, je moet alleen waarschijnlijk de remblokjes weer uitelkaar duwen met een schroevedraaier.

Je kunt ook pas goed ontluchten als je hem gemonteerd hebt, dus als hij gewoon op je schijf zit.

Ik ga altijd zo te werk: Ik doe een doorzichtig slangetje aan het ontuluctingsnippel.
Draai deze vervolgens open en begin te pompen. Op begeven moment komt de remvloeistof er uit met veel lucht ertussen. Je gaat door en vult af en toe wat remvloeistof bij (reservoir hou je de hele tijd open)
Todat er alleen nog maar remvloeistof uit komt en geen bubbels. Dan leg je een knik in het slangetje zodat het niet terug kan stromen en draai je de ontluchtingsnippel dicht.

Klaar is kees.

Let wel op voor je lak, remvloeistof is behoorlijk agresief.

Succes!

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

pfffffffffffff, en ik had nog wel een 'plug&play" fourche gekocht, hoefde niks meer aan te gebeuren, kon meteen er opzetten.

ER ZAT GEEEN OLIE IN DE POTEN
REMMEN NIET ONTLUCHT

Lekker, lekker
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

de grap is dat de remblokken niet eens naar elkaar toegedrukt zijn.
Ze staan dus nosg helemaal uit elkaar...
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Bericht door Monkeymadness »

koenkoenkoen schreef:de grap is dat de remblokken niet eens naar elkaar toegedrukt zijn.
Ze staan dus nosg helemaal uit elkaar...
dan kan het zijn dat het rubberen cupje achter je remzuiger kapot is..
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Bericht door stoterstangen90 »

zou het versturen van een vork, met olie slim zijn?
Afbeelding

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

stoterstangen90 schreef:zou het versturen van een vork, met olie slim zijn?
Juist, alsof het zo gek is dat de verkoper de olie eruit heeft gehaald voor het verzenden.

En als de vork ondersteboven heeft gelegen, is het niet zo gek dat hij opnieuw ontlucht moet worden.

Dus...

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

Waarom is het zo gek dat er geen olie in zit? Beetje voorvork gaat toch niet lekken? Voor het gewicht hoef je het ook niet te doen, want tm 50kilo is het zelfde prijs.

Ik heb nu remdruk, op de "gebruikelijke"manier lukt het niet, ik pomp via het reservoir alle lucht eruit!

Ik het nu vrij veel olie in m'n fourche, maar ik heb nog steeds het probleem wat ik al eerder gemeld had in een ander topic: M"n voorband komt tegen m'n klepdoppen.
Is de enige manier op dit op te lossen fourche verhogers te komen?

óf kan dit ook:
De gebruikelijke aansluiting is: Bout om T stuk vast gemaken, daarboven op stuurplaat, daarboven op een mooi afgewerkte bout.

Mijn idee was om een cm goed te maken; Stuurplaat, daarboven op bout om t stuk vast gemaken, daarboven op die afgewerkte.
Zou dit kunnen? Of word de constructie dan instabiel?

Dankje voor alle reacties!! Verbaas me telkens weer hoe goed jullie kunnen helpen!
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Zuiger al helemaal teruggedrukt?

MakSS
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 jul 2008 18:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door MakSS »

vloeistof, geen olie

:P
Afbeelding Rat Bike

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

zuiger is terug, maar via het bovenstaande principe lukt het me niet.
Ik ben lekker vaak gaan pompen met remreservoir open, en ik zag steeds bubbletjes komen! Ik had vervolgens steeds meer druk!

Wanner gaat het sneller? Als het deksel eropzit -> vacuum
Of juist niet?

En op deze manier kan het toch oook?
Mvg
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

klinkt alsof je leiding nog vol lucht zit. Lekt de vloeistof nu nog steeds uit je klauw?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie