Remmen ontluchten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

nee! hij krijgt steeds meer remlucht naarmate ik pomp met reservoir dop open!

Hoe pomp ik sneller de lucht eruit? dop erop of dop eraf? mvg
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

ja natuurlijk. Maar de manier met het nippeltje bij de klauw werkt gewoon niet! Er komt geen lucht, maar gewoon remvloeistof uit!

Toen ik dat het laten rusten, en het reservoir open deed, en toen gewoon ging pompen, kwamen er steeds belletjes uit. Toen ik dat een tijdje gedaan had, had ik ineens druk. Maar echt goed remmen doet hij niet..

Wat is nou beter, pompen met een OPEN reservoir, of met het deksel er vast op zodat er geen lucht weg kan?
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Maakt geen reet uit,.. als je 'm eraf hebt kan er enkel remvloeistof uit 'pompen.'

Gebruik je wel de methode: op druk pompen, hendel onder druk houden, boutje los, tot de hendel bijna naar beneden is en dan weer vastdraaien? (En dan het proces weer een paar keer herhalen.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Je kan ook naar een autogarage gaan, die hebben waarschijnlijk wel een vaccuum ontluchter, misschien gaat het daar wel mee, hoef je ook niet steeds te pompen.
( is in mijn ogen wat betrouwbaarder, mede omdat de vloeistof constant blijft lopen ipv steeds stopt, en weer gaat... Wat dus de kans geeft voor de luchtbelletjes dat die steeds weer omhoog kruipen in de leiding )

Dingen zijn ook te koop voor als je het later zelf wilt doen/proberen.

Tis maar een idee...
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

even een paar antwoorden;

Die open, remin, dicht, rem uit methode heb ik geprobeerd, maar ipv lucht, spuit er gewoon vloeistof uit bij dat ontluchtingsding.


Vacuum pomp, ga ik is even naar kijken binnenkort!, zou heel handig zijn!


eric, jij zegt dat ik netzolang moet pompen totdat ik geen belletjes meer bij het reservoir eruit zie komen? En vervolgens bij de klauw dat m'n ding doe?
mvg
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Zo haal de de laatse belletjes uit de leiding zelf. Soms even een half uur met rust laten zodt de opgeloste en samengeperste lucht weer boven in de leiding kan komen en er via de pomp uit kan. Zorg er in elk geval voor dat het reservoir niet leeg komt te staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

koenkoenkoen
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 15 feb 2007 16:39
Locatie: amersfoort/amsterdam.

Bericht door koenkoenkoen »

oke, ik ga het nog eens proberen als ik wat meer tijd heb, en minder koud is:O
Harrie piel zat op 't achterwiel


ʞοο ʞı

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Remmen ontluchten

Bericht door KPR »

koenkoenkoen schreef:Ik heb de search hier, en op daxboard al gebruikt.
Hier kon ik zowiezo niks nuttigs vinden, board wel maar dat lukte me niet.


Het verhaal is heel duidelijk:
je ziet eerst dat alles is aangesloten: dus olievatje op de trekker, trekker op de leiding, en aan de andere kant van de leiding uw klauw. je vult je olievatje met remvloeistof (gebruik dot4)
.

nu is het principe gewoon dat je beneden de ontluchtingsnippel op je klauw opendraait (gebruik hiervoor een sleutel en geen tang, anders krijg je deze nippel in 1 draai niet ver genoeg open) en je pompt (drukt trekker in); voor je echter de trekker loslaat draai je eerst die nippel dicht.
dit moet je blijven doen totdat er geen lucht meer in de leiding zit.
je pompt als het ware heel de tijd olie door dit circuit, en zo krijg je de overgebleven luchtbelletjes uit de leiding en klauw.
dus heel de tijd :
1) nippel opendraaien
2) trekker indrukken
3) nippel dichtdraaien
4) trekker loslaten
1)...

een goed hulpmiddel is een doorzichtig darmpje (ik gebruik zo'n darmpje dat normaal op uw batterij zit) je sluit dit aan op die ontluchtingsnippel en je zorgt ervoor dat het uiteinde van dit darmpje in een potje met dot4 terechtkomt.
op deze wijze zal dit darmpje steeds vol remvloeistof blijven zitten en zal er dus geen lucht langs de ontluchtingsnippel in je klauw geraken tijdens het ontluchten. tevens kan je zo gemakkelijk zien of er nog lucht mee naar buiten komt als je pompt.

als er geen lucht meer in de leiding zit, zet je de ontluchtingsnippel vast en doe je het rubber kapje dat er normaal over moet erop.
nu pomp je nog een paar keer en je voelt dat dit na 4 keer veel tegendruk geeft. duw je brommer een beetje vooruit en probeer je rem, als je alles goed hebt gedaan zou deze nu perfect moeten
Maar als ik het probeer, komt er alleen remvloeistof uit dat nippeltje.
Ik heb overigens nog niet geprobeert met een doorzichtig slangetje, dat ga ik zo proberen.

Toen ik bezig was, zag ik ineens allemaal vloeistof uit de klauw komen ->niet bij de inging, maar bij het gedeelte waar de schijf tussen moet, kan het zo zijn de klauw gewoon kapot is?

Is de bovenstaande manier het beste, of heeft iemand een beter verhaal?
En dat nippeltje, moet je die maar een heel klein beetje uitdraaien, zodat er 0.0 vloeistof uit komt, of wat verder dat er ook lucht uitkomt? mvg
Vraagje,
Ik had iets te veel remolie bijgevuld. Mijn 0-pa heeft het er uit gehaald met zo een ouderwets olie pompje. In het pompje zat normaal motorolie. Bij het leeg pompen van he rem reservoir is wat van die motor olie mee terug gekomen in het remreservoir. Toen ik de remvloistof er in deed zag ik de ander soort olie drijven op de remolie. Het was niet veel zij mijn pa dus kon geen kwaad. Ik vraag me af of dit waar is. Na een stukje rijden was de olie gemengd met de remolie dus je zag het niet meer drijven.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Remmen ontluchten

Bericht door wim V8 »

Waarom heb je remvloeistof bijgevuld?
Normaal vul je dit niet bij.

Het niveau daalt doordat de remblokken slijten en dus de zuigers meer naar buiten komen en er meer vloeistof achter de zuiger is.
Als je dan gaat bijvullen en daarna je remblokken een keer gaat vervangen moet je de zuigers terugdrukken dan loopt je reservoir over, dus vloeistof op je lak en dergelijke.

Remvloeistof is agressief en kan als je morst je lak oplossen e.d.

Als je het niet vertrouwd gewoon verversen die handel.
Moet zoiezo om de twee jaar, remvloeistof is hygroscopisch waardoor het vocht aantrekt.
Ververs om de twee jaar is het advies.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Remmen ontluchten

Bericht door KPR »

wim V8 schreef:Waarom heb je remvloeistof bijgevuld?
Normaal vul je dit niet bij.

Het niveau daalt doordat de remblokken slijten en dus de zuigers meer naar buiten komen en er meer vloeistof achter de zuiger is.
Als je dan gaat bijvullen en daarna je remblokken een keer gaat vervangen moet je de zuigers terugdrukken dan loopt je reservoir over, dus vloeistof op je lak en dergelijke.

Remvloeistof is agressief en kan als je morst je lak oplossen e.d.

Als je het niet vertrouwd gewoon verversen die handel.
Moet zoiezo om de twee jaar, remvloeistof is hygroscopisch waardoor het vocht aantrekt.
Ververs om de twee jaar is het advies.

Gr. Wim.
Oke, enkel de vloeistof in het bakje of moet het uit de leidingen? Moet wel even iets vinden om de vleoistof er uit te halen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Remmen ontluchten

Bericht door wim V8 »

Alles er uit.

Er zijn mooie zuig/ontlucht dingen voor te koop, google maar eens wat.

Anders simpel, potje leegmaken met stuk doorzichtig slang aan je mond even zuigen, slang vol, legen in een bakje.
Tot het reservoir leeg is.

Nieuwe vloeistof er in doen.
Een doorzichtig slangetje aan nippel beneden doen, uiteinde in een potje.
Dan zoals eerder beschreven:
1. Handle inknijpen op druk houden
2. nippel beneden openen
3. nippel dicht
4. handle los
1. ...

Op tijd reservoir weer bijvullen voordat hij lucht pakt!
Net zo lang herhalen tot de nieuwe schone vloeistof die je boven vulde onder uit komt.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Remmen ontluchten

Bericht door KPR »

wim V8 schreef:Alles er uit.

Er zijn mooie zuig/ontlucht dingen voor te koop, google maar eens wat.

Anders simpel, potje leegmaken met stuk doorzichtig slang aan je mond even zuigen, slang vol, legen in een bakje.
Tot het reservoir leeg is.

Nieuwe vloeistof er in doen.
Een doorzichtig slangetje aan nippel beneden doen, uiteinde in een potje.
Dan zoals eerder beschreven:
1. Handle inknijpen op druk houden
2. nippel beneden openen
3. nippel dicht
4. handle los
1. ...

Op tijd reservoir weer bijvullen voordat hij lucht pakt!
Net zo lang herhalen tot de nieuwe schone vloeistof die je boven vulde onder uit komt.

Gr. Wim.
Oke dankjewel ! :D

Plaats reactie