snelste vvv?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hondacd50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jan 2007 00:01
Locatie: Ursel

snelste vvv?

Bericht door Hondacd50 »

Ik heb nu twee soorten vvv's liggen namelijk de mitsubishi vvv en de ND vvv. Beiden gebruiken een ander vervroegend systeempje, maar welke is nu de snelste?
Pure HONDA

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kijk even naar de streepjes. Degene met de grootste afstand tussen T en het streepje links van de F is de snelste. Of in elk geval de meest vervroegende.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

Denk er wel aan dat de Mitsu niet op ND ontsteking past en andersom eigenlijk ook niet echt. ND kan wel op Mitsu ontsteking maar dat is best wel kut, de afstand tussen vliegwiel en spoelen wordt dan te groot, ik kreeg heel raar een hoger voltage dan normaal. Maar het zal je ontsteking ook wel verneuken.

Hondacd50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jan 2007 00:01
Locatie: Ursel

Bericht door Hondacd50 »

Heb beide grondplaten en spoelen enzo ook, dus dat is geen probleem :D
Pure HONDA

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door CB-viguur »

en zijn het wel allebei 50cc vliegwielen?
ik heb een CL70 vliegwiel, die heeft het "f" merkteken al vroeger staan dan een 50cc vliegwiel, dus die heb ik op mijn 50cc niet op "f "gesteld
de maximale vervroeging is wel gelijk.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Bericht door butt head »

als je de nd niet gebruikt heb ik warschijnelijk interessen in die ontsteking
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Hondacd50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jan 2007 00:01
Locatie: Ursel

Bericht door Hondacd50 »

CB-viguur schreef:en zijn het wel allebei 50cc vliegwielen?
ik heb een CL70 vliegwiel, die heeft het "f" merkteken al vroeger staan dan een 50cc vliegwiel, dus die heb ik op mijn 50cc niet op "f "gesteld
de maximale vervroeging is wel gelijk.
De mitsubishi is van een ss50 en de ND is van een c70.. Zit daar dan zoveel verschil op?
Pure HONDA

Foxbeach
4T-MSB regular
Berichten: 312
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:59
Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer)
Locatie: Nieuwpoort - België

Bericht door Foxbeach »

Dit is wat ik weet.

mitsu en hita vvv's zijn 2 arms systemen

nd is een 1 arms systeem en zou naar verluid nog iets beter zijn.

Maar zijn toch allemaal vvv's, vervroegen alle 3 en zijn dus alle 3 snelle versies. Kies er ene, knal die op je brom en da zal lekker rijden.
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: snelste vvv?

Bericht door h5speedje »

is op voorhand nooit te zeggen; als de veren slapper zijn geworden door de ouderdom en de ontsteking word daardoor te snel te vroeg gezet houdt hij in...
Verder is er een balans tussen gewicht van het armpje en de sterkte van de veer waardoor de karakteristiek niet met elkaar is te vergelijken...

Gewoon allebei een keer proberen en merk je vanzelf welke het beste op je blok past en waarmee het blok het beste loopt..

Ter vergelijking; jaren terug verkocht leertouwer strakkere veertjes voor de nipon denso 1 arm; op de 50cc liep dat als de brandweer, op de 70 vond ik het een beetje tegenvallen.

De nipon denso past ook op hitachi trouwens zonder dat je een lasbrander in de koplamp krijgt...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Foxbeach
4T-MSB regular
Berichten: 312
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:59
Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer)
Locatie: Nieuwpoort - België

Bericht door Foxbeach »

Heeft leertouwer die strakkere veertjes nog?
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Foxbeach schreef:Heeft leertouwer die strakkere veertjes nog?
geen idee..het is natuurlijk ook al een tijdje terug dat ik ze daar heb gehaald..
mailen naar info@leertouwer enz enz
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Honda SS550Z 1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 mei 2008 21:24
Locatie: Bolsward

Bericht door Honda SS550Z 1973 »

Wat is nu sneller puntjes met vervroegd vliegwiel of cdi met vervroegd vliegwiel?

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

hangt helemaal af van wat je koopt...een cdi met de JUISTE mapping is sneller als een slecht passende punten vervroeger.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

het vvv van amersfoort, werd echt supersnel geholpen.
Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »


De mitsubishi is van een ss50 en de ND is van een c70.. Zit daar dan zoveel verschil op?
In theorie moet er bij een 70cc een grotere afstand overbrugt worden voor dat het vlamfront aan de overkant is van de verbrandingskamer..dus moet je eerder beginnen met ontsteken..dat betekend dat je een 70cc vliegwiel in theorie noet op een 50cc moet zetten daar hij anders te vroeg begint en heb je de drukpiek voor de zuiger boven in is...dit is dus theoretisch...
Dan hebben we nog het toerental...in verhouding hoe sneller een motor loopt hoe vroeger hij moet komen te staan; daarom hebben we de vervroeger maar ook hier geldt weer dat hij niet te vroeg moet komen anders hebben we weer die drukpiek voor de zuiger bovenin is geweest..

Het is voor je vermogen beter om een vervroeger te gebruiken die precies goed is; oude vliegwielen met oude veren komen te snel in; dit betekend dat als de motor netjes stationair draait hij netjes op tijd staat en zodra je dan meer toeren gaat draaien dat de vervroeger te snel in komt en te snel te vroeg gaat staan; de drukgolf is er al terwijl de zuiger nog naar boven gaat...gevolg; je verliest vermogen omdat de krukas tegen een hoge druk in moet comprimeren..
Cdi heeft dus het voordeel (mits je de juiste maping hebt) dat deze geen last heeft van slijtage...in de fabriek hebben ze flink lopen testen en bij een bepaalde motor en door die testen weet je wanneer de bougie moet vonken om het beste resultaat te bereiken..

Cdi wint het kwa vervroeging dus zeker weten van een mechanische vervroeger...mechanisch heb je ook nog eens een keer last van acceleratie; hierdoor zal de vervroeger nog weer sneller in komen en zal dus een valse vervroeging geven..
Verder heeft een cdi onderin de toeren een hele goede vonk; altijd netjes op tijd en altijd heet waarbij een punten ontsteking het nogal eens laat afweten..
Komt het afstellen bij van een punten ontsteking; dit moet akelig nauwkeurig plaats vinden wil het goed lopen..
Cdi is in de meeste gevallen plug en play en het staat altijd goed..

Maar in de hoge toeren heeft een punten ontsteking wel weer een groot voordeel; de vonk word heter naarmate de toerentallen gaan stijgen...

Mijn voorkeur blijft punten ontsteking met goede vervroegers..ik heb er een aantal mitsubischi's...ik ken hun karakter en ik heb leren afstellen wat het beste resultaat geeft en dat is vaak niet op de merktekens..
Als je daarbij nog eens 70cc gebruikt met een versleten 50cc vliegwiel is het eigenlijk altijd goed vooral als je een hardloper hebt (geen km maar rpm's)
Voor de wat rustiger lopende machine's die ik dagelijks nodig heb zit er cdi op...betrouwbaar, vochtbestedig, oerdegelijk en geen gedonder met verlopende puntjes...gewoon deropsmijten en karren met de bak...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Plaats reactie