Opvoeren/beter laten lopen/Problementopic CB50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Jurrien »

Ga toch weg met je timing-light. Puntenstellen op onze blokjes kan prima zonder. Als je maar weet wat je doet: daar zit hier het probleem.

NIX schreef:Ze gaan open bij T en blijven de halve omwenteling openstaan. ze sluiten niet bij een specifiek merkteken. Kijk naar de nok in het vliegwiel, dan zie je dat de verdikking half rond gaat.
NIX is een beetje in de war, want de punten gaan open bij F. Je moet ze dan ook zo afstellen dat ze bij F openen. Wanneer ze sluiten is niet relevant.

De vonk komt namelijk aan de bougie op het moment dat de punten contact verbreken.

Er staat T en F op het vliegwiel
F = Fire
T = Top Dead Center, ookwel bovenste dode punt, oftewel: het punt waarin de zuiger bovenaan stilstaat.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Natuurlijk bedoel ik F. Ik raak helemaal in de war van steeds weer hetzelfde uitleggen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door bonjour »

Ik weet ook best dat het zonder kan, maar in tijde van frustratie, die je zeker goed kan hebben met het afstellen van een CB50, is het wel prettig om zeker te weten dat je ontsteking echt goedstaat.

Het is prima te doen zonder, maar met vind ik persoonlijk prettiger, geeft wat meer zekerheid.

Zeker wanneer je niet weet of je ontsteking goed staat en je carb goed afgesteld staat.

Het kan je heel wat kwartiertjes 'pielen' schelen.

Het was ook maar een tip, doe ermee wat je wilt.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Kippenverver »

Ik pak altijd een klein strookje krantenpapier, dan weet je ook zeker dat je goed zit. Is alleen wat minder high-tech..

En iedereen heeft kranten in huis, dus dat is alleen maar mooi.
Ga heen en vereenvoudig u!

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Het is weer gelukt :) Hij gaat nu zakelijk zestig, bougie lichtbruin, hij houdt nog ietsie in, maar ik houd het lekker zo. Ik ben hartstikke tevreden! Morgen dan maar eens naar mijn carburateur kijken om hem optimaal te krijgen, maar de onsteking blijf ik nu af ;)
Nogmaals bedankt voor al jullie advies natuurlijk. Ik en mn pa hebben het uiteindelijk gewoon op oog gedaan. Gewoon heel veel uitgeprobeerd (voor de F, op de F, ver voor de F etc.) en daarna rijden om te voelen hoe hij het doet. Na een uurtje hadden we dan de goeie stand gevonden.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door hendrik »

Matr schreef:Iedereen, bedankt! :D Vanaf 5 uur vandaag samen met mn pa aan de brommer gewerkt. Ten eerste vliegwiel gecheckt: was al vastgezet door de vorige eigenaar. Daarna de punten gesteld (met dank aan de FAQ hier op het forum) en met succes!
Kicken, gassen, bwwaaaop! Wat een verschil :shock: Even kort doorgetrokken langs het spaarne: klok op 60 en toen moest ik stoppen voor het stoplicht dus wie weet :)..
Zo'n enorme toename aan vermogen had ik echt niet verwacht en dat uiteindelijk dus alleen door de ontsteking opnieuw af te stellen.
ik had ongeveer het zelfde met mijn ss!
hij liep precies 40 op de gps. dus dat was erg sloom.
kleppen gesteld niet veel verschil.
19 mm carburateur trok iets sneller maar wou nogsteeds geen toeren maken.
ontsteking goed afgesteld(vliegwiel stond al vast.) de ontsteking stond heel beroerd!.
daarna liep ie geweldig!.
na het goed afstellen van de 19mm carburateur heb ik met wind mee op een vlakke weg 75 op de teller gehaald!
toeren dat hij maakte!!:D
met een originele megafoon uitlaat en voor zover ik weet een standaard nokkenas en 50 cc.
ss50 4 life!

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Nieuw WTF moment: vandaag originele buddy op mijn CB gezet, de verlichting aangesloten, waarbij ik zag dat de rubbers tussen het luchtfilterhuis en het luchtfilter kapot waren en helemaal verkeerd zaten, die aan elkaar gebeund met tape (maar zit volgens mij wel goed vast nu, veel beter dan eerst iig), luchtfilter weer dichtgemaakt en carb opnieuw afgesteld. Daarna even rijden. Huh..? Hij ging maar 30, begon weer te ploffen en kwam dus niet meer boven de 5k toeren. Ook zag ik dat de knipperlichten, die het eerder op de dag wel deden het niet meer deden (zelfs het 'Turn' lampje niet meer), wel deden het voor, achter en remlicht het gewoon prima. Mijn accu is volgens mij zo goed als dood, maar kan dit er voor zorgen dat m'n brom zo slecht loopt en de knipperlichten het niet meer doen of zou hij weer valse lucht zuigen (wat vreemd zou zijn, aangezien het luchtfilter nu beter dicht is dan ooit)? Ga verder nog wel deze week naar een kennis toe om met hem met de stroboscoop de onsteking perfect af te stellen, ben ik iig zeker dat het helemaal goed zit.

Ps: het is dus echt zo dat met alles wat we doen, er weer iets anders mis gaat :lol: maar goed, leer op deze manier wel mijn hele CB kennen en een beetje sleutelen is ook leuk
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door NIX »

Is de draadboom ooit door iemand anders verkloot? Het klinkt alsof er wat scheef is gaan zitten door het gepruts met het luchtfilter. Ook lijkt het alsof het luchfilter nu niet meer filtert, maar de lucht blokkeert. Kijk nog maar eens goed wat je allemaal veranderd hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door ciebie »

je zegt dat je decarb opnieuw hebt afgesteld.. en toen ging ie maar 30.. dan heb je hem dus verkeerd afgesteld neem ik aan?

als je je luchtfilterbox los hebt gehad, mss dat er dan een kabeltje los is geschoten..

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

De afstelling van de carburateur lijkt idd het probleem te zijn nu. Nog eens gekeken naar het luchtfilter vandaag en hij zit nu helemaal goed, dus omdat hij eerst waarschijnlijk erg veel lucht kreeg doordat het rubber helemaal verkeerd zat, krijgt hij nu te weinig lucht, klopt de verhouding lucht/benzine niet meer en wil hij niet goed lopen. (bougie is ook behoorlijk zwart weer) Morgen moet ik dus maar eens weer vanaf het begin beginnen met de afstelling.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Twee tussenuurtjes vandaag, dus naar huis gegaan, vastbesloten om mn brommer te fixen, in de regen de carb uit elkaar lopen schroeven en afstellen, en ja hoor, hij doet het weer! Bleek dus dat hij met de luchtfilter reparatie meer lucht kreeg, dus grotere sproeier (de goede oude 80) erin gestopt en nu loopt hij weer 60 met een mooie lichtbruine bougie. Ik blijf er nu voorlopig maar af denk ik, misschien nog 1 clipje lager op de benzinenaald maar dat is alles :)
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door Matr »

Ik ga nog maar eens mijn topic reviven. Ik zou eigenlijk misschien een korte vragen topic moeten openen (als de mods dat fijner vinden moeten jullie het maar zeggen), maarja, hier komt ie:
Klopt het dat een XR 100 (F130) vliegwiel vervroegend is en zo ja, past deze zonder aanpassingen op de CB?
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door ciebie »

F130 is inderdaad vervroegend, en als ie 4 magneten heeft.. dan heb je nog licht ook!

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Opvoeren/beter laten lopen CB50

Bericht door hypercub »

Een xr100 vliegwiel heeft maar 2 magneten en heeft de timing merktekens op een andere plek zitten dan het 50 of 80 cc vliegwiel, werkt dus niet zomaar.
Life is too short for lousy coffee.

Plaats reactie