OT dax voorvork

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Rv51
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:41
Bezit: Honda ST70
Locatie: Utrecht.

OT dax voorvork

Bericht door Rv51 »

Hi guys

Ik heb even een kort vraagje. Tijdens het in monteren van de voorvork op mijn st70, had ik een probleem met de 'lager schelpen' (ben het goeie woord even kwijt). even een plaatje ter verduidelijking

Afbeelding

Tijdens het monteren van mijn voorvork heb ik onderdeel B gebruikt op de plek van onderdeel A. dit omdat onderdeel A op de eenofandere manier niet helemaal goed op de stuurpen geschoven kon worden. daarom heb ik onderdeel B gebruikt omdat het gat hiervan groter is en deze direct helemaal de stuurpen op kan.

Mijn vraag was nu of dit kwaad kan, ik heb nu alles gemonteerd en zover ik kan ontdekken is er geen speling op het balhoofd, alleen er komen natuurlijk veel hogere krachten op tijdens het rijden dus misschien dat het dan fout zou kunnen gaan. Dat weet ik dus niet zeker.

Waarom onderdeel A niet helemaal op de juiste plek komt vraag ik mij ook af. is het het misschien zo dat die hoort op de plek van C want daar schuift die nu niet op, wat misschien kan komen omdat de stuurpen bij het spuiten van de voorvork is meegespoten en deze nu dus misschien iets te dik is?

Alvast bedankt
Honda st70

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: OT dax voorvork

Bericht door nielspbr »

Je geeft het antwoord al, de stuurpen had niet mee mogen worden gespoten, die hoort blank te zijn.
Hoe heb je de onderste lagerschaal trouwens op zijn plaats gekregen als de pen is meegespoten?


De grootste krachten op de stuurpen komen trouwens bij positie B.

Rv51
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:41
Bezit: Honda ST70
Locatie: Utrecht.

Re: OT dax voorvork

Bericht door Rv51 »

Ik had de onderste lagerschaal wel goed afgeplakt, alleen de pen daarboven niet t/m het schoefdraad. maar is het zo dat de lagerschaal dan over dat stukje bij C moet kunnen schuiven? dan schuur ik daar alle verf weg.
Honda st70

florens
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:25
Locatie: Den Hoorn, ZH

Re: OT dax voorvork

Bericht door florens »

Deel C hoeft niet kaal te zijn, maar daar moet voldoende ruimte zijn om schaal (conus) A erover te schuiven. In veel gevallen betekent dat wel, dat alle lak etc. weg moet zijn. Daarnaast moet je de juiste onderdelen wel op de juiste plaatsen gebruiken: de bovenste conus op deel C en de onderste conus onder. l
'zou ff een oproepje op marktplaats zetten voor een kleppen deksletje, moeten er genoeg liggen bij de verschillende prikkers denk ik....'

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: OT dax voorvork

Bericht door CB-viguur »

A moet met een schuifpassing op C, dus ff de lak wegschuren

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: OT dax voorvork

Bericht door NIX »

En een beetje vet erop tegen oxyderen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Rv51
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:41
Bezit: Honda ST70
Locatie: Utrecht.

Re: OT dax voorvork

Bericht door Rv51 »

ik heb het netjes geschuurd, en kon A vervolgens op de juiste plek monteren! Thanks a lot!
Honda st70

justinplag
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012 23:29
Bezit: Honda Dax, bezig met tuning

Re: OT dax voorvork

Bericht door justinplag »

hey ik probeer mn lagers aan de hand van de foto hier boven in te doen ( maar dan niet opgewisseld) maar ik kan mn balhoofd er niet opschroefen want mn stuurpen komt niet hoog genoeg, ik heb een usd voorvork trouwens en een dax chinese 5.5l model.
alvast bedankt justin

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: OT dax voorvork

Bericht door nielspbr »

Is dat de originele vork voor die dax?

ps. Een 5,5l dax heeft kegelrollenlagers, geen kogellagers.

Plaats reactie