grondplaat demonteren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:43
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.
Locatie: Zwolle

grondplaat demonteren

Bericht door davidvbss50 »

hallo,

ik wil graag mijn grondplaat + ontsteking demonteren, maar krijg die met geen mogelijkheid los..
ik heb de 2 schroeven los maar hij zit nog steeds vast.
ik heb geprobeerd onder me spoel te wrikken met een schroevendraaier, maar die schroevendraaier is inmiddels overleden.. zo te zien geeft de grondplaat aan de onderkant heel ietsjes mee, maar niet veel.
ik had de olie al afgetapt omdat er een (keer?)ring achter zit.
zit de grondplaat nog met klemmetjes vast oid?
ik heb ooit een keer een ontsteking van een bami gehaald maar dat was niet zon probleem..
weet iemand hoe ik hem "makkelijk" loskrijg ?

mvg David
...

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: grondplaat demonteren

Bericht door roow »

Als ie goed vast zit, zie ik geen andere mogelijkheid dan een schroevendraaier op het randje van de spoel te zetten om 'm zo min mogelijk te beschadigen en los tikken met een hamer.

Misschien kun je ook een beetje tegen de spoelen tikken om 'm te verdraaien, of met de handen.

Drupje olie langs de randen om het in te laten trekken al geprobeerd?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: grondplaat demonteren

Bericht door Kippenverver »

Aan het uiteinde van de spoel kun je precies de punt van je schroevendraaier kwijt, druk hem dan met beleid van 2 kanten voorzichtig los, ga alsjeblieft niet met hamers te werk.
Ga heen en vereenvoudig u!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: grondplaat demonteren

Bericht door Edo »

Wat bij mij altijd wel helpt is om in de verzinking van die 2 schroefgaten een schroevendraaier te zetten en zo met een hamer proberen de grondplaat te laten draaien in zijn zitting. Als ik dat een paar keer heen en weer heb gedaan kan ik hem er altijd wel uitwippen.

davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:43
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.
Locatie: Zwolle

Re: grondplaat demonteren

Bericht door davidvbss50 »

Edo schreef:Wat bij mij altijd wel helpt is om in de verzinking van die 2 schroefgaten een schroevendraaier te zetten en zo met een hamer proberen de grondplaat te laten draaien in zijn zitting. Als ik dat een paar keer heen en weer heb gedaan kan ik hem er altijd wel uitwippen.
ik het het nog even op jouw manier geprobeerd en het is gelukt.. de verzinking zit nu wel een schroevendraaier afdrukken in, maar das niet heel erg.
ik moest het wel een paar keer doen ja, maar kon hem er toen uitwippen.

Bedankt voor de tips!
gr. David
...

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: grondplaat demonteren

Bericht door Edo »

Ik monteer die grondplaat door altijd met de achterkant van een schroevendraaier in rondjes op de grondplaat te tikken zodat hij er zo gelijkmatig recht mogelijk ingaat en als zo diep mogelijk zit schroef ik hem vast. Dus als je je grondplaat heen en weer draait met schroevendraaier en hamer komt hij denk een stukje naar voren ofzo.

Maar als je echt diepe afdrukken hebt moet je de volgende keer even een schroevendraaier met wat grotere kop nemen, of wat minder hard slaan ;)

Kleine kerfjes is niet zo erg, maar je moet wel uitkijken dat je niet hele gleuven erin mept, want dan wordt het wel lekgevoelig volgens mij...

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: grondplaat demonteren

Bericht door Dakana »

volgende keer ;

even je koppelings deksel er af halen


en met een hele lange schroevendraaier, vanaf die kant, bovenaan door de midden carters steken naar de grondplaat toe (over de krukas heen)
2 tikken en hij is aan de bovenkant zeker een end naar voren, dan kan je hem vaak wel met de hand er uit pakken al ;)

werkt alleen bij krukassen tot 54mm slag
daar boven steken de wangen vaak boven de grondplaat uit :)
Afbeelding

Plaats reactie