vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Hallo,
Ik ben hier helemaal nieuw en ben zojuist met een project begonnen met het standaard blokje(volgens mij met een liggende cilinder)50cc 4takt. dit blokje is bedoelt voor een quad( hele lichte quad), dus het liefste veel koppel.
Ik wil meer vermogen uit het blokje halen... maar hoe is dit te doen?
ik heb een aantal voorstellen liggen, kunnen jullie dara commentaar op leveren en of tips/toevoegingen?
en hebben jullie misschien extra informatie over de motorconfiguratie/specificaties?
- Kleppentiming aanpassen: zijn er andere nokkenassen beschikbaar( en welke is het meest ideaal?)
- ontstekingstijdstip aanpassen:( wat is het meest ideaale?)
- ideaale inlaatlengte voor het creëren van veel koppel
- eventueel aanpassen naar waterkoeling?
- de iedeale lucht, brandstof verhouding: Hoe in te stellen op een keihin piston valve carb?
- het omschakelen naar elec. onsteking?
- evt een zwaarder vliegwiel?
- het toepassen van een powerfilter?
- het vlakken van de cilinderkop
- Uitlaatspruitstukken polijsten?
HARDSTIKKE BEDANKT alzovast!
UPDATE 2-3-10
Op school is mij verteld dat het om een honda imitatie blok gaat, namelijk een Jin Cheng blok(liggende cilinder) veranderd dit de zaak?
Ik ben hier helemaal nieuw en ben zojuist met een project begonnen met het standaard blokje(volgens mij met een liggende cilinder)50cc 4takt. dit blokje is bedoelt voor een quad( hele lichte quad), dus het liefste veel koppel.
Ik wil meer vermogen uit het blokje halen... maar hoe is dit te doen?
ik heb een aantal voorstellen liggen, kunnen jullie dara commentaar op leveren en of tips/toevoegingen?
en hebben jullie misschien extra informatie over de motorconfiguratie/specificaties?
- Kleppentiming aanpassen: zijn er andere nokkenassen beschikbaar( en welke is het meest ideaal?)
- ontstekingstijdstip aanpassen:( wat is het meest ideaale?)
- ideaale inlaatlengte voor het creëren van veel koppel
- eventueel aanpassen naar waterkoeling?
- de iedeale lucht, brandstof verhouding: Hoe in te stellen op een keihin piston valve carb?
- het omschakelen naar elec. onsteking?
- evt een zwaarder vliegwiel?
- het toepassen van een powerfilter?
- het vlakken van de cilinderkop
- Uitlaatspruitstukken polijsten?
HARDSTIKKE BEDANKT alzovast!
UPDATE 2-3-10
Op school is mij verteld dat het om een honda imitatie blok gaat, namelijk een Jin Cheng blok(liggende cilinder) veranderd dit de zaak?
Laatst gewijzigd door noutwael op 02 mar 2010 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
50cc onder een quad?
Kun je niet beter meteen een dik bami-blok met 100+ cc's eronder hangen?
Kun je niet beter meteen een dik bami-blok met 100+ cc's eronder hangen?
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
kon dit maar, maar dit is een project voor m'n opleiding, en ik moet het met het 50cc blokje doen(dit is een verplichting)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 jan 2008 14:55
- Locatie: Texel & Delft
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Grotere carburateur (19 mm) erop, ontgrensde cdi unit, liefst nog een vervroegende.
Als het voor je opleiding is, is het natuurlijk interessant om het in en uitlaatkanaal te flowen en polijsten.
Eventueel een goede uitlaat erop maken, zonder restricties.
Powerfilter zul je weinig aan hebben of het standaard luchtfilter moet heel erg begrenzen...
Vliegwiel verlichten (afdraaien) of een innerrotor monteren.
Met een andere nokkenas kun je ook nog veel winst halen, maar dan moet je wel even uitzoeken welke passen, nog leuker is natuurlijk zelf de nokkenas oplassen en harden alhoewel dit wel lastig is.
Als het voor je opleiding is, is het natuurlijk interessant om het in en uitlaatkanaal te flowen en polijsten.
Eventueel een goede uitlaat erop maken, zonder restricties.
Powerfilter zul je weinig aan hebben of het standaard luchtfilter moet heel erg begrenzen...
Vliegwiel verlichten (afdraaien) of een innerrotor monteren.
Met een andere nokkenas kun je ook nog veel winst halen, maar dan moet je wel even uitzoeken welke passen, nog leuker is natuurlijk zelf de nokkenas oplassen en harden alhoewel dit wel lastig is.
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Toevallig HTS-Autotechniek in Arnhem?
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Voor een koppelblokje met 50cc zou ik geen 19mm gebruiken, die heeft allen baat bij een hoogtoerige motor met snelle nok. Ik zou de standaard nok met 16mm carb pakken. Een vervroegende CDI heeft als voordeel niet alleen een vroeg tijdstip, maar ook een mooie curve die (mits goed gekozen) altijd maximaal koppel geeft. Gek genoeg geeft een zo kot mogelijk inlaattraject meestal de beste gasreactie, dus pak een valstroomcarb van een C70 In combinatie met een SS kopje gaat dat prima, ook al heb ik een paar keer gehoord dat de NT kopjes van ZB's met kleine inlaat en klepjes ook enorm sterke blokjes opleverden. Niek is gek weet daar meer van. Mogelijk kun je nog iets compressie verhogen, maar van een standaard blokje is die al aardig hoog. Powerfilter kan, maar gaat je geen extra winst geven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Bij wat je van plan bent komt nogal wat theorie kijken.
Interessante literatuur daarbij is het boek van Ir Pavel Husak
getiteld " De Techniek der snelle Motoren" (2takt & 4takt).
Het lijkt gedateerd, maar staat nog steeds aan de basis van
de techniek van het tunen.
Met in de handel verkrijgbaar tuningmateriaal is wel wat te bereiken,
maar vergt nogal wat experimenteren. Doe dat dan vooral stap voor
stap, zodat je altijd kunt nagaan welke stap resultaat geeft en welke
niet!
Succes!
Interessante literatuur daarbij is het boek van Ir Pavel Husak
getiteld " De Techniek der snelle Motoren" (2takt & 4takt).
Het lijkt gedateerd, maar staat nog steeds aan de basis van
de techniek van het tunen.
Met in de handel verkrijgbaar tuningmateriaal is wel wat te bereiken,
maar vergt nogal wat experimenteren. Doe dat dan vooral stap voor
stap, zodat je altijd kunt nagaan welke stap resultaat geeft en welke
niet!
Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
- Locatie: amsterdam
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
- Kleppentiming aanpassen: zijn er andere nokkenassen beschikbaar( en welke is het meest ideaal?)
der zijn andere nokkenassen beschikbaar voor bijna alle type's(ik zou voor een iets sneller model gaan, maar te snel en je verliest koppel, omdat ze eigenlijk alleen met hogere toeren goed hun werk doen, en te hoge en lange nokken vragen ook weer om strakkere veren om de kleppen tijdig te sluiten=verlies van koppel)
- ontstekingstijdstip aanpassen:( wat is het meest ideaale?)
gewoon vast is dan het beste, of met vervroeger, maar dat heeft bijna alleen zin om hogere toeren te behalen.
- ideaale inlaatlengte voor het creëren van veel koppel
? maar ik denk kort, vanwege dat het mengsel dan snel reageerd, en minder kans krijgt om neer te slaan in de aanzuigbuis bij lage toeren.
- eventueel aanpassen naar waterkoeling?
heeft geen invloed op koppel, en als die blokjes in thailand met 37c hun werk goed doen lijkt het mij een overkill om er in nederland een waterkoeling op te zetten(wel is een oliekoeler een aanrader op een bike die alleen lage toeren rijd en weinig snelheid maakt omdat je standaard oliekoeler weinig werk doet met bijna geen rijwindkoeling).
- de iedeale lucht, brandstof verhouding: Hoe in te stellen op een keihin piston valve carb?
een paar sproeiertjes kopen en kijken waar die het beste op loopt, maar denk dat arm het lekkerste onderin loopt, omdat je dan een mooier mengsel hebt met lage toeren.
- het omschakelen naar elec. onsteking?
altijd goed om de ontsteking op het juiste moment te laten plaatsvinden, alleen mis je dan de echte mogenlijkhied om uitgebreid te stellen(of je moet je vliegwiel zonder spie monteren en dan met bv. een luciferhoutje impv. van je spietje, dan kun je het vliegwiel een paar graden verdraaien om een beetje voor of naontsteking geven)
- evt een zwaarder vliegwiel?
zal je wel wat meer kracht helemaal onderin geven, maar op toeren word het zwaarder om rond te draaien.
- het toepassen van een powerfilter?
vind een powerfilter een beetje een overkill voor op een 50cc blokje, en met een beetje nattigheid een drama vanwege het dichtslaan ervan.(mijn eigen ervaring was vroeger altijd dat zonder filter het lekkerste liep, maar dat zal ook wel audiofonische tuning geweest zijn )
- het vlakken van de cilinderkop
daar valt wel wat winst te behalen denk ik dan.(je had vroeger ook hogedrukzuigertjes in de handel, maar of die nog leverbaar zijn???)maar ik zou voor het vlakken de cilinder aanpassen impv de kop, vanwege dat kopjes duurder zijn dan cilindertjes, maar wil je echt cheap vlakken dan is zelf een koppakking uit koperplaat maken de goedkoopste oplossing.
- Uitlaatspruitstukken polijsten?
altijd goed om valse lucht uit te kunnen sluiten
dit zijn mijn persoonlijke ondervindingen en geven geen garantie om een superkrachtig koppelblok te bouwen.
der zijn andere nokkenassen beschikbaar voor bijna alle type's(ik zou voor een iets sneller model gaan, maar te snel en je verliest koppel, omdat ze eigenlijk alleen met hogere toeren goed hun werk doen, en te hoge en lange nokken vragen ook weer om strakkere veren om de kleppen tijdig te sluiten=verlies van koppel)
- ontstekingstijdstip aanpassen:( wat is het meest ideaale?)
gewoon vast is dan het beste, of met vervroeger, maar dat heeft bijna alleen zin om hogere toeren te behalen.
- ideaale inlaatlengte voor het creëren van veel koppel
? maar ik denk kort, vanwege dat het mengsel dan snel reageerd, en minder kans krijgt om neer te slaan in de aanzuigbuis bij lage toeren.
- eventueel aanpassen naar waterkoeling?
heeft geen invloed op koppel, en als die blokjes in thailand met 37c hun werk goed doen lijkt het mij een overkill om er in nederland een waterkoeling op te zetten(wel is een oliekoeler een aanrader op een bike die alleen lage toeren rijd en weinig snelheid maakt omdat je standaard oliekoeler weinig werk doet met bijna geen rijwindkoeling).
- de iedeale lucht, brandstof verhouding: Hoe in te stellen op een keihin piston valve carb?
een paar sproeiertjes kopen en kijken waar die het beste op loopt, maar denk dat arm het lekkerste onderin loopt, omdat je dan een mooier mengsel hebt met lage toeren.
- het omschakelen naar elec. onsteking?
altijd goed om de ontsteking op het juiste moment te laten plaatsvinden, alleen mis je dan de echte mogenlijkhied om uitgebreid te stellen(of je moet je vliegwiel zonder spie monteren en dan met bv. een luciferhoutje impv. van je spietje, dan kun je het vliegwiel een paar graden verdraaien om een beetje voor of naontsteking geven)
- evt een zwaarder vliegwiel?
zal je wel wat meer kracht helemaal onderin geven, maar op toeren word het zwaarder om rond te draaien.
- het toepassen van een powerfilter?
vind een powerfilter een beetje een overkill voor op een 50cc blokje, en met een beetje nattigheid een drama vanwege het dichtslaan ervan.(mijn eigen ervaring was vroeger altijd dat zonder filter het lekkerste liep, maar dat zal ook wel audiofonische tuning geweest zijn )
- het vlakken van de cilinderkop
daar valt wel wat winst te behalen denk ik dan.(je had vroeger ook hogedrukzuigertjes in de handel, maar of die nog leverbaar zijn???)maar ik zou voor het vlakken de cilinder aanpassen impv de kop, vanwege dat kopjes duurder zijn dan cilindertjes, maar wil je echt cheap vlakken dan is zelf een koppakking uit koperplaat maken de goedkoopste oplossing.
- Uitlaatspruitstukken polijsten?
altijd goed om valse lucht uit te kunnen sluiten
dit zijn mijn persoonlijke ondervindingen en geven geen garantie om een superkrachtig koppelblok te bouwen.
cdi for life!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
- Locatie: Keijenborg
- Contacteer:
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Er bestaan trouwens 70cc kitjes met 49cc opdruk op de cilinder... Of trappen ze daar niet in?
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...
-
- chaly's angel
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
- Bezit: Grotestoeremannenmotor
- Locatie: Zevenaars, veertien billen
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Heuj, dacht ik ook aan. Deja-vu.Jurrien schreef:Toevallig HTS-Autotechniek in Arnhem?
**Hona is Tjoei**
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19 apr 2007 22:14
- Locatie: apeldoorn
- Contacteer:
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Het boek van A Graham bell "fourstroke performance tuning" is ook een heel goed boekReezYard schreef:Bij wat je van plan bent komt nogal wat theorie kijken.
Interessante literatuur daarbij is het boek van Ir Pavel Husak
getiteld " De Techniek der snelle Motoren" (2takt & 4takt).
Het lijkt gedateerd, maar staat nog steeds aan de basis van
de techniek van het tunen.
Met in de handel verkrijgbaar tuningmateriaal is wel wat te bereiken,
maar vergt nogal wat experimenteren. Doe dat dan vooral stap voor
stap, zodat je altijd kunt nagaan welke stap resultaat geeft en welke
niet!
Succes!
of kijk eens op http://www.topplocksverkstan.se (even vertaalprogramma er overheen)
Als fundamentalisten nou eens wisten wat ze misten. kijk op http://www.ve-racing.com
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen, Is dat 50cc blokje trouwens een OT of een NT blokje?NIX schreef:Voor een koppelblokje met 50cc zou ik geen 19mm gebruiken, die heeft allen baat bij een hoogtoerige motor met snelle nok. Ik zou de standaard nok met 16mm carb pakken. Een vervroegende CDI heeft als voordeel niet alleen een vroeg tijdstip, maar ook een mooie curve die (mits goed gekozen) altijd maximaal koppel geeft. Gek genoeg geeft een zo kot mogelijk inlaattraject meestal de beste gasreactie, dus pak een valstroomcarb van een C70 In combinatie met een SS kopje gaat dat prima, ook al heb ik een paar keer gehoord dat de NT kopjes van ZB's met kleine inlaat en klepjes ook enorm sterke blokjes opleverden. Niek is gek weet daar meer van. Mogelijk kun je nog iets compressie verhogen, maar van een standaard blokje is die al aardig hoog. Powerfilter kan, maar gaat je geen extra winst geven.
Niek had volgens mij een (standaard) skyteamnokje in een zb kop gemonteerd, ging idd als de brandweer.
(Jammer dat ie momenteel aan het boomzitten is in amerika)
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
rovaza had zo'n watergekoeld blokje liggen,
dat is alleen hogere cc's. je zou kunnen vragen wat ze voor je kunnen betekenen op het gebied van watercooling.
en verder, er zijn idd, 70 of 88cctjes met 49 opdruk. zullen ze daar intrappen? want die lopen gewoon met 50kop.
mvg
dat is alleen hogere cc's. je zou kunnen vragen wat ze voor je kunnen betekenen op het gebied van watercooling.
en verder, er zijn idd, 70 of 88cctjes met 49 opdruk. zullen ze daar intrappen? want die lopen gewoon met 50kop.
mvg
Sachs 125cc.
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
een volgend vraagje?
wat is een NT kop, en wat is een ZB kop?
ps. Alzovast hardstikke bedankt voor jullie tips!
wat is een NT kop, en wat is een ZB kop?
ps. Alzovast hardstikke bedankt voor jullie tips!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
- Locatie: amsterdam
Re: vragen voor mijn project met standaard blokje(50cc)
een oud type(o.t.zuiger gb0 en gb5 past ook) kop heeft een domevormige verbrandingskamer.
een tussentype (t.t. zuiger 126)domevorm met sqwish randje rondom.
een nieuw type(n.t. zuiger n.t.) heeft ook een domevorm maar daar zit er een randje rondom (de zogenoemde sqwish earea, ik weet trouwens niet of een 50cc dat ook heeft?waar is niek als je hem nodig hebt )
de zb kop(gk4) heeft een nieuwere kop (volgens mij minder diep en niet echt domevormig)met inimini klepjes en inlaatkanaal en ook de stand van de kleppen is een beetje anders(maar heeft daardoor een hoge gasnelheid in de kanalen).
gk4 zit ook op de laatste type's die honda geleverd heeft, en is een mooi concept, zeker met een 85cc is het wonderbaarlijk hoe mooi het nog kan lopen, waarbij bij de oude type's vaak erge pingelverschijnselen vertonen.
bijna niets is uitwisselbaar, alles heeft een andere krukasslaglengte en zuigervorm(lekker handig....hebben ze een goed concept gaan ze weer met 100 verschillende maten werken waardoor er alleen door kenners/gekken nog wijs worden uit de minime verschillen )
op http://www.rovaza.nl kun je als je op zuigers zoekt de veschillen goed zien.
een tussentype (t.t. zuiger 126)domevorm met sqwish randje rondom.
een nieuw type(n.t. zuiger n.t.) heeft ook een domevorm maar daar zit er een randje rondom (de zogenoemde sqwish earea, ik weet trouwens niet of een 50cc dat ook heeft?waar is niek als je hem nodig hebt )
de zb kop(gk4) heeft een nieuwere kop (volgens mij minder diep en niet echt domevormig)met inimini klepjes en inlaatkanaal en ook de stand van de kleppen is een beetje anders(maar heeft daardoor een hoge gasnelheid in de kanalen).
gk4 zit ook op de laatste type's die honda geleverd heeft, en is een mooi concept, zeker met een 85cc is het wonderbaarlijk hoe mooi het nog kan lopen, waarbij bij de oude type's vaak erge pingelverschijnselen vertonen.
bijna niets is uitwisselbaar, alles heeft een andere krukasslaglengte en zuigervorm(lekker handig....hebben ze een goed concept gaan ze weer met 100 verschillende maten werken waardoor er alleen door kenners/gekken nog wijs worden uit de minime verschillen )
op http://www.rovaza.nl kun je als je op zuigers zoekt de veschillen goed zien.
cdi for life!