Trillen van Dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Trillen van Dax

Bericht door NIX »

Draai er een schroef uit om de merktekens te zien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ongelode gast
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
Locatie: hoonhorst/raalte

Re: Trillen van Dax

Bericht door ongelode gast »

Ik weet natuurlijk niet of je hiervoor genoemd topic ook gelezen hebt of dat het teveel leesvoer was, maar misschien is een deeltje interessant.
Zet je broem eerst op de middenbok (aangenomen dat je die nog hebt) of een kistje bier, zodat je achterwiel los van de ondergrond is. Voel daarna of je achterbrug linksaf of rechtsaf kan terwijl het frame stil blijft staan.
Als hier enigszins beweging - lees:speling - in zit, dan is het hieronder-verhaaltje misschien van nut.

Berichttitel: Re: Rammeltje immi daxGeplaatst: vr okt 23, 2009 8:17 am



Jurrien schreef:
Waarschijnlijk zit er iets te resoneren op bepaalde toerentallen. Dat kan echt vanalles zijn.


Mijn immi-dax had ook altijd zo’n bijrammel-na-gas-loslaten-bij-topsnelheid/narammel-na-een-dot-gas. Blokbouten aangedraaid, hielp niet. Uitlaat hitte-schild-bevestiging beter aangelast, hielp al wat meer. Is nu 250 km oud, maar had al vanaf het begin een lichte speling tussen achterbrug en frame. Bout aandraaien hielp niet, knoertvast aangedraaid zat die speling er nog. Daarom de boel losgehaald en met de vork naar Johannes geweest. De (naaldlager)bussen die er in zaten, hadden een maat die niet door Honda-onderdelen te vervangen was(meestØ23mm). Niet leverbaar, ook. Zijn advies was om een draaierij een nylon-bus te laten draaien met de juiste maat. Wou ik van ’t winter doen, maar het jeukte, daarom gisteren maar gedaan.
Stukje massief nylon gekocht van wel 1,75 euro en daar een haltertje van gedraaid (Ø24 mm, dan een 50mm-lang stukje Ø20,5mm en dan weer Ø24mm, totale lengte 96mm en natuurlijk een gat van 10mm erin geboord ) deze doormidden gezaagd en toen van weerskanten in de achtervork geslagen totdat je weer op 96mm afstand zit. Met de ring aan weerskanten erbij zit je dan op 98mm, precies de afstand in het frame waar je vork moet komen. De achterbrugas-bout moest er wel met wat meer hamerslagen doorgejensd worden, maar ik ben nu wel van die rammeltjes af. En m’n spiegel geeft nu ook een rustiger beeld.
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Trillen van Dax

Bericht door Jurrien »

NIX schreef:Kijk eens of je vliegwiel slingert bij stationair toerental.
Dat is juist geen resonantietriling, dus dat zal het wel niet zijn...

Lullo
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Trillen van Dax

Bericht door NIX »

Hoepel even allemaal op met je resonantietrilingen. Ga lekker in de uitlaat zitten turen ofzo. Als de probleemmelder het allemaal beter weet, veel succes!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

rikkieh
4T-MSB regular
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 sep 2009 18:03
Bezit: ss50.
Locatie: Ede, gld

Re: Trillen van Dax

Bericht door rikkieh »

NIX, ik weet niet of dit voor mij bedoeld was? zo ja, zo bedoel ik het in ieder geval niet.
ik heb gister ontdekt dat als ik rechtdoor rij en aan de rechterkant van mn brommer hang dat er dan geen trilling is. wat het is geen idee, en ik kom er ooit vanzelf wel achter. t kan volgens mij geen kwaad.
Zoals 't klokje thuus tikt, tikt ie ook op de brommer...

Sven Dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 dec 2009 16:58

Re: Trillen van Dax

Bericht door Sven Dax »

Mijn immi dax heeft ook een rammeltje, en dat had hij al van af het begin, maar ik ben er aangewend. Elke immi heeft zo zijn geluiden...

Orcasm
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2010 18:20

Re: Trillen van Dax

Bericht door Orcasm »

Mijn trilling is gefixd , het waren toch de bouten van mijn motor , ze zaten maar een klein beetje los ;)

deze topic mag dicht ;)

Gesloten