PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

Goedendag,

Ik zit er helemaal doorheen met mijn PC50K1, hij wil maar niet sneller dan 35 ~ 40 KM/U

Ik heb het volgende gedaan:
- Carburateur schoongemaakt (wel 4x ondertussen, ook pakking vervangen voor vloeibare pakking tegen lekken)
- In het vliegwiel de ontsteking verlating vastgezet (ontsteking staat volgens het boekje op 28 graden voor het dode punt)
- Bandjes netjes opgepompt
- Tank roestvrij gemaakt

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Volgens papslief zou het niet aan het motorblok/versnelling mogen liggen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Smoerel op 28 mar 2010 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Lejon »

Miss te zware vertanding en dat hij het vermogen niet kan leveren om zo hard te gaan. Is een optie. Verder miss een ander ontstekingstijdstip. Lopen je remmen niet aan? ketting goed gespannen?
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

De vertanding is in orde, ik heb hem op de bok gezet om het te testen. Het lijkt wel alsof hij zich wat inhoud, wel sneller wilt draaien maar dat niet kan. De remmen lopen niet aan, hij rijdt uiterst soepel als hij op fietsstand staat. Het ontstekingstijdstip zou goed moeten wezen, hij namelijk soepel verder.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door bonjour »

Volgens mij is een PC50 ook begrenst op 35km/u :roll:

De begrenzing zit in het vliegwiel, is doodnormaal, deze blokjes moet je ook niet harder willen laten lopen, dat houden ze niet lang vol.

Als je ze orgineel laat gaan ze eeuwig mee.

Het gevoel van 'hij wil harder, maar gaat niet' is normaal, en een teken dat de begrenzing goed werkt.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

Dat had ik ook al opgezocht, ze zouden toch zeer zeker richting de 50 moeten gaan:

http://world.honda.com/collection-hall/ ... _1969.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_PC50
(rechts bij de specificaties)

Overigens heb ik de begrenzing vast gezet, zoals in het eerste bericht staat. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij maar niet sneller wilt... (brandvervroeging zou natuurlijk helemaal top zijn (A))

Zojuist met de naald van de carburateur gespeeld, deze zit ook goed. Er zitten 2 schroefjes op de carburateur waarvan 1 voor stationair is en die ander heb ik geen idee?? Ik verwachte eerst dat het iets met de brandstof te maken zou moeten hebben, na hem wat rond gedraait te hebben veranderde er maar niks???

Orcasm
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2010 18:20

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Orcasm »

Smoerel schreef:Dat had ik ook al opgezocht, ze zouden toch zeer zeker richting de 50 moeten gaan:

http://world.honda.com/collection-hall/ ... _1969.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_PC50
(rechts bij de specificaties)

Overigens heb ik de begrenzing vast gezet, zoals in het eerste bericht staat. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat hij maar niet sneller wilt... (brandvervroeging zou natuurlijk helemaal top zijn (A))

Zojuist met de naald van de carburateur gespeeld, deze zit ook goed. Er zitten 2 schroefjes op de carburateur waarvan 1 voor stationair is en die ander heb ik geen idee?? Ik verwachte eerst dat het iets met de brandstof te maken zou moeten hebben, na hem wat rond gedraait te hebben veranderde er maar niks???
ik denk dat da is voor de lucht te regelen

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

Dat lijkt me sterk, de luchttoevoer wordt geregeld door de gashendel met mogelijkheid van bijna afsluiten door de choke ;)

Weer wat geleerd, papslief kan niet articuleren, hij bedoelde niet brandvertraging maar ontsteking verlating...
Ik heb dus de ontsteking verlating in het vliegwiel vastgezet

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door ciebie »

Smoerel schreef:Dat lijkt me sterk, de luchttoevoer wordt geregeld door de gashendel met mogelijkheid van bijna afsluiten door de choke ;)

Weer wat geleerd, papslief kan niet articuleren, hij bedoelde niet brandvertraging maar ontsteking verlating...
Ik heb dus de ontsteking verlating in het vliegwiel vastgezet
rechter schroef in de carb is voor je stationair afstelling,
de linker (meestal kleinere) schroef is voor je luchtafstelling (standaard 1.5 slag uit)

je zou kunnen kijken of er vervroegende vliegwielen zijn, dat weet ik uit mn hoofd niet, ik neem aan van wel.. maar ik denk dat je niet heel veel harder zal gaan zonder grote aanpassingen te gaan maken..

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door stof »

Stel je ontstekingstijdstip een beetje vroeger af, doe dit met kleine stapjes, zover tot je brommer nog net mooi stationair loopt.
Daar kun je misschien nog wel enkele km/h's mee winnen..

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

@Ciebie:
Owkee, dan zal ik daar vandaag eens mee gaan spelen, hij staat nu geloof ik wel iets verder uit omdat ik geen verschil merkte... Had even gegoogled hoe je dat moet afstellen.

Maar dat is toch vreemd als hij normaal gesproken tegen de 50KM/U zou moeten lopen?

@Stof:
Ik had in het vliegwiel de begrenzing vast gezet, dit heeft niet/amper snelheidswinst opgeleverd. Er moet iets mis zijn met m'n brompony maar ik weet niet wat of ik doe gewoon iets grof fout...

--------------------------
Heb gespeeld met de luchtafstelling, hij rijdt nu stiller maar gaat niet sneller...

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door stof »

Smoerel schreef:@Ciebie:

@Stof:
Ik had in het vliegwiel de begrenzing vast gezet, dit heeft niet/amper snelheidswinst opgeleverd. Er moet iets mis zijn met m'n brompony maar ik weet niet wat of ik doe gewoon iets grof fout...
Ontsteking dan toch iets eerder afstellen (ik ga er nu van uit dat dit gaat met je brommer, ik heb geen kennis van het model).
Misschien dat je een iets grotere carb kan vinden...maar welke, ik dacht een van een singa dat zou kunnen passen??

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

De carb zal het probleem niet zijn, kan het gas verder open trekken dan nodig is...
De ontsteking vroeger zetten is geen mogelijkheid, het vliegwiel en de nok op het vliegwiel zitten met pinnetjes etc op hun plaats...

Ik zal denk ik een vervroegend vliegwiel moeten vinden, zal er vast wel zijn.
Iedereen bedankt voor de hulp!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door h5speedje »

als dit een bovennokker is moet ik je teleurstellen...40 45 is echt wel het uiterste wat je kan halen vanwege de spijkers die ze als kleppen gebruiken.
Ook de enkele klepveren laten geen hete nokkenassen toe..
De teur is meestal 8 of 10mm dus dat schiet ook niet echt op..

Leer er mee rijden

Berenzers; eerste types; 8mm teur zonder vliegwiel begrenzer en luchtrem achter het luchtfilter
Latere types; 10mm teur met vliegwiel begrenzing en luchtrem achter het luchtfilter.

"Snelle" nokkenassen zul je moeten kijken bij buitenlandse modellen die daar onbegrenst reden en in geval van een bovennokker kun je dus ook kijken naar ps50 en p50 waar dezelfde kop en cilinder opzitten
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Smoerel
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2010 16:00

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door Smoerel »

Desnoods dan maar een ander blokje er onder hangen dat wel rond de 50~55 gaat, ik moet er binnenkort namelijk elke dag mee naar school zo'n 22km verderop...

Waar zit die luchtrem overigens? Toen ik de carb er af had heb ik zitten zoeken naar allerlei obstakels etc, maar kon niks vinden? Of heeft het meer te maken met een te smalle doorgang?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: PC50K1 die helaas maar 35 ~ 40 KM/U gaat

Bericht door ciebie »

Smoerel schreef:De carb zal het probleem niet zijn, kan het gas verder open trekken dan nodig is...
hoe bedoel je dit?

Plaats reactie