Achterrem vastgelopen.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:06
Bezit: Bami Dax lowrider
Locatie: Zuilen

Achterrem vastgelopen.

Bericht door Dirk dax »

Heden ochtend toen ik net onderweg was naar mijn werk, blokkerde mijn achterwiel plotseling. Er zat niks tussen ofzo, van de buitenkant kon ik niks zien.

Ik heb zo het idee dat er iets in de trommelrem is losgekomen, de remvoering ofzo.
Heeft iemand dit al eens een keer meegemaakt?


Ik dacht eerst de brommer terug naar huis te moeten tillen, want ik kwam niet voor of achteruit, maar met heel veel gas wilde de brommer nog wel een beetje rijden.
Toen toch maar de auto gepakt.

Ik ga de Bami trommelrem volgende week maar eens openmaken en zien wat er aan scheelt.
Laatst gewijzigd door Dirk dax op 11 okt 2010 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door roow »

Ja, dat laatste dus... losmaken.

Remvoering kan losgelaten zijn, maar ook op zijn waardoor het armpje recht blijft staan.

Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:06
Bezit: Bami Dax lowrider
Locatie: Zuilen

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Dirk dax »

roow schreef:Ja, dat laatste dus... losmaken.

Remvoering kan losgelaten zijn, maar ook op zijn waardoor het armpje recht blijft staan.

De rem arm is gewoon te bewegen. ik dacht dat misschien de remstang te strak stond, dus heb die losgemaakt langs de weg.

Reparatie zal wel zoiets worden:
nieuwe remvoering
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door jupio »

jee, gelukkig dat het je voorrem niet was, had je een lelijke smak gemaakt!!
sterkte met de knutsel!
jupio
Met geduld lukt alles!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Edo »

De achterrem beschikt over een primaire en secundaire remschoen. Beide scharnieren om hetzelfde punt heen en dus heeft de primaire schoen een zelfbekrachtigende werking. De andere een slepende werking. (Die primaire slijt dus ook harder) Die zelfbekrachtigende zou in theorie stevig tegen je achterwiel gedrukt blijven als het veertje breekt en de schoen tegen het remoppervlak zou leunen.

Dus ik denk dat de schade niet zo groot is; alleen het veertje wellicht.

**EDIT** ik zie dat hij nog steeds geblokkeerd is? Dan is mijn verhaal niet toe te passen op jouw brompert denk.

Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:06
Bezit: Bami Dax lowrider
Locatie: Zuilen

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Dirk dax »

Edo schreef:De achterrem beschikt over een primaire en secundaire remschoen. Beide scharnieren om hetzelfde punt heen en dus heeft de primaire schoen een zelfbekrachtigende werking. De andere een slepende werking. (Die primaire slijt dus ook harder) Die zelfbekrachtigende zou in theorie stevig tegen je achterwiel gedrukt blijven als het veertje breekt en de schoen tegen het remoppervlak zou leunen.

Dus ik denk dat de schade niet zo groot is; alleen het veertje wellicht.

**EDIT** ik zie dat hij nog steeds geblokkeerd is? Dan is mijn verhaal niet toe te passen op jouw brompert denk.

Nee jou probleem doet zich dan alleen voor met een draaiend achterwiel. Dan worden de voeringen door de centrifugaalkrachten naar buiten gedrukt.
Hierdoor kan je bij stilstand dus weer rijden tot je weer te hard gaat voor de centrifugaalkracht... enz enz.

Bij mij loopt er echt iets aan, ik ben nog met heel veel gas in zijn 1 naar huis gereden, dat was zo'n 1,5 km, gas los was direct remmen. De remtrommel was ook warm toen ik thuis kwam.
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.

Mandarijn
4T-MSB regular
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 nov 2008 20:52
Locatie: soest

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Mandarijn »

Dirk dax schreef:
Edo schreef:De achterrem beschikt over een primaire en secundaire remschoen. Beide scharnieren om hetzelfde punt heen en dus heeft de primaire schoen een zelfbekrachtigende werking. De andere een slepende werking. (Die primaire slijt dus ook harder) Die zelfbekrachtigende zou in theorie stevig tegen je achterwiel gedrukt blijven als het veertje breekt en de schoen tegen het remoppervlak zou leunen.

Dus ik denk dat de schade niet zo groot is; alleen het veertje wellicht.

**EDIT** ik zie dat hij nog steeds geblokkeerd is? Dan is mijn verhaal niet toe te passen op jouw brompert denk.

Nee jou probleem doet zich dan alleen voor met een draaiend achterwiel. Dan worden de voeringen door de centrifugaalkrachten naar buiten gedrukt.
Hierdoor kan je bij stilstand dus weer rijden tot je weer te hard gaat voor de centrifugaalkracht... enz enz.





Bij mij loopt er echt iets aan, ik ben nog met heel veel gas in zijn 1 naar huis gereden, dat was zo'n 1,5 km, gas los was direct remmen. De remtrommel was ook warm toen ik thuis kwam.

eh.. de trommel draait, de remschoenen blijven lekker zitten (tot je remt), dus die hebben van centrifugaal kracht geen last
tenzij een veertje breekt, of een remschoen.
"Horsepower loves the absense of weight"

Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:06
Bezit: Bami Dax lowrider
Locatie: Zuilen

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Dirk dax »

Daar zeggen jullie wat zeg..
Denkfout van mijn kant. :)
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Christiaan »

Mijn zus heeft dit een keer gehad. van binnen en buiten niks te zien.

Ik heb toen alles eruit gehaald schoon gemaakt, as goed ingevet en nergens meer last van.

Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:06
Bezit: Bami Dax lowrider
Locatie: Zuilen

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Dirk dax »

Remmen invetten lijkt me niet bevordelijk voor de remmende werking.

Kon je verder nog iets ontdekken aan de voeringen?
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Matr »

Hij bedoelt het mechaniek zelf opnieuw invetten (zoals hij zei, het asje wat draait en zo de remschoentjes tegen de naaf aan drukt), niet de remblokjes zelf natuurlijk. Ik heb op die manier ook een blokkerende achterrem een keer gefixt.
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Christiaan »

De asjes waren totaal niet ingevet toen, na alles invetten werkte het wel.

en ik ben niet zo dom om de remschoenen in te vetten hoor :P,

ik zou zeggen, haal het achterwiel eruit en kijk alles eventjes na, kan nooit kwaad.

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door Mano »

vorig jaar ook een keer gehad met m'n skyteam daxje,
om het wiel los te krijgen moest ik eerst een paar meter achteruit.
Toen de remstang bijna losgedraaid en naar Houten en alleen geremd op de motor en voorrem.
Bij Loeff aangekomen het wiel eruit gehaald en wat bleek de remvoering lag in brokken in de trommel (waren bij mij toen nog skyteam remschoentjes).
Ter plekke ori honda erin , nooit meer last van gehad.
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achterrem vanstgelopen.

Bericht door NIX »

Is dat ding nou nog niet uit elkaar gehaald?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie