Hoe buig ik een uitlaatbuis?
Hoe buig ik een uitlaatbuis?
of wie kan ik dat laten doen?
Heb een kitaco r-tech of iets in die vorm en wil m'n fantasie dr op losgooien.. alleen met mn fantasie kan ik geen buizen buigen, wil dus echt serieus buigen, 45 graden hoek ofzo..
nu wil ik dus weten:
- hoe ik het zelf kan doen evt.
- waar ik rekening mee moet houden (te scherpe bochten, sterkte o.i.d)
- of ik het handig door iemand kan laten doen..
kusjes
en bdankt
en weltrusten
Bernard
Heb een kitaco r-tech of iets in die vorm en wil m'n fantasie dr op losgooien.. alleen met mn fantasie kan ik geen buizen buigen, wil dus echt serieus buigen, 45 graden hoek ofzo..
nu wil ik dus weten:
- hoe ik het zelf kan doen evt.
- waar ik rekening mee moet houden (te scherpe bochten, sterkte o.i.d)
- of ik het handig door iemand kan laten doen..
kusjes
en bdankt
en weltrusten
Bernard
Buizen buigen kun je het beste door een specialist laten doen. Dan gebeurt het mooi en goed. Een goed buizenbuigapparaat heeft namelijk voor elke diameter buis en voor elke te buigen hoek een ander inklemstuk nodig. Dus als je dat zelf wil gaan doen moet je een hele lading van die inklemstukken/mallen nodig.
Tenminste, dat heb ik mij laten vertellen bij de buizenbuiger.
Tenminste, dat heb ik mij laten vertellen bij de buizenbuiger.
ja dat van dat zand wist ik maar met deze dikte, lukt dat nog goed?...
en buigenzuiger.. ik ken niemand die dat kan (deze dikte, mn zwager is wel elektricien en dat zijn buizen van max. 20mm denk ik.. zal toch eens vragen) maar anders lijkt me dat wel duur worden..
kan dat van zand erin en brander erbij niet gewoon?
en met polijsten krijg ik de buis weer redelijk mooi toch..
en buigenzuiger.. ik ken niemand die dat kan (deze dikte, mn zwager is wel elektricien en dat zijn buizen van max. 20mm denk ik.. zal toch eens vragen) maar anders lijkt me dat wel duur worden..
kan dat van zand erin en brander erbij niet gewoon?
en met polijsten krijg ik de buis weer redelijk mooi toch..
-
- chaly addict
- Berichten: 18883
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Uitlaat bochten zijn vaak scherper gebogen dan bijvoorbeeld verwarmingspijp. Ook is het staal van uitlaatbochten vaak anders. Fabrieksmatig is het interessant om een speciale mal te maken die speciale scherpe bochtjes produceert. Vanaf 100.000 stuks wel rendabel gok ik zo. Een echte custom buizenbuiger kan buigen met speciaal staal dat buigen toestaat zonder te knikken of te stuiken. Ook zijn lasbochten te krijgen die je zelf mag afzagen en aan elkaar lassen. Veel werk en je 25e bocht zal er waarschijnlijk wel bijna uitzien alsof ie uit de fabriek komt. Vergeet niet dat de boel daarna nog naar de verchromer moet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Voor de zijspan heb ik toen een hele boel buizen gebogen en het is klotewerk. (heb je toen ook wel gezien dacht ik)
Het begint inderdaad met het afvullen van DROOG en GEZEEFD zand, ik had gezeefd tot een korrelgrootte van 200 dacht ik met behulp van bouwkunde materiaal.
Het afvullen van de uitlaat is ook vrij lastig omdat 1 kant absoluut dicht moet zitten, dan giet je het zand erin en moet je een minuut of 2 lang zachtjes tegen de pijp tikken met een stuk staal of hout. Hierdoor klinkt het zand in (scheelt wel 20%) dit weer bijvullen etc. Als de buis volledig vol is moet ook die kant weer dichtgemaakt worden zodat het zand niet ontsnapt.
Als dat allemaal klaar is moet je het ook buigen in een mal omdat er anders knikken ontstaan. Dus ook een mal maken en zorgen dat deze stevig genoeg is en de juiste vorm heeft. (meerdere voor 3d zijn een optie)
Zorg dat de buis goed stevig vastzit en geen kant opkan en daarna warm stoken tot kersenrood en dan voorzichtig dit deel buigen.
Denk erom dat na het buigen de buis direct weer iets terug wil veren, dus in positie houden en nog even verwarmen. Hierdoor normaliseert het materiaal en heb je geen last van dislocaties door de uitoefening van kracht.
Veel plezier
Het begint inderdaad met het afvullen van DROOG en GEZEEFD zand, ik had gezeefd tot een korrelgrootte van 200 dacht ik met behulp van bouwkunde materiaal.
Het afvullen van de uitlaat is ook vrij lastig omdat 1 kant absoluut dicht moet zitten, dan giet je het zand erin en moet je een minuut of 2 lang zachtjes tegen de pijp tikken met een stuk staal of hout. Hierdoor klinkt het zand in (scheelt wel 20%) dit weer bijvullen etc. Als de buis volledig vol is moet ook die kant weer dichtgemaakt worden zodat het zand niet ontsnapt.
Als dat allemaal klaar is moet je het ook buigen in een mal omdat er anders knikken ontstaan. Dus ook een mal maken en zorgen dat deze stevig genoeg is en de juiste vorm heeft. (meerdere voor 3d zijn een optie)
Zorg dat de buis goed stevig vastzit en geen kant opkan en daarna warm stoken tot kersenrood en dan voorzichtig dit deel buigen.
Denk erom dat na het buigen de buis direct weer iets terug wil veren, dus in positie houden en nog even verwarmen. Hierdoor normaliseert het materiaal en heb je geen last van dislocaties door de uitoefening van kracht.
Veel plezier
is een normale uitlaatbuis eigenlijk rvs?
en tlijkt me een enorm klotewerk dus.. maar jou buizen waren toch niet zo dik? 32mm is toch een beetje sportpijp?
Kan ik anders geen andere buis pakken die ervoor geschikter is?
Skiller: Als dat het geval is kan ik dat ook op school buigen? (buigmachien ofzo)
en tlijkt me een enorm klotewerk dus.. maar jou buizen waren toch niet zo dik? 32mm is toch een beetje sportpijp?
Kan ik anders geen andere buis pakken die ervoor geschikter is?
Skiller: Als dat het geval is kan ik dat ook op school buigen? (buigmachien ofzo)
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Oei daar zeg je me wat.
Ik heb nog wel wat buis liggen thuis dat je wat mij betreft zo mee kan krijgen, maar dit is gewoon pisbakkenstaal. (wanddikte 0.8, naadloos gelast en uitwendig rond 35 uit mn hoofd). Wat op school ligt durf ik niet te zeggen want ik ben er nooit meer ivm afstuderen en werk.
Op school zul je de grotere diameters toch op mijn manier moeten buigen, er is wel een buigbank met bijbehorende doorn maar die zijn allemaal voor de verkeerde en veel kleinere diameters.
De hydraulische pers die er is kun je voor het buigen niet gebruiken, had ik ook al geprobeerd op meerdere manieren maar dit knikte en stuikte enorm bij dunwandige buis (dikwandig gaat wel mooi met wat moeite).
Ik heb nog wel wat buis liggen thuis dat je wat mij betreft zo mee kan krijgen, maar dit is gewoon pisbakkenstaal. (wanddikte 0.8, naadloos gelast en uitwendig rond 35 uit mn hoofd). Wat op school ligt durf ik niet te zeggen want ik ben er nooit meer ivm afstuderen en werk.
Op school zul je de grotere diameters toch op mijn manier moeten buigen, er is wel een buigbank met bijbehorende doorn maar die zijn allemaal voor de verkeerde en veel kleinere diameters.
De hydraulische pers die er is kun je voor het buigen niet gebruiken, had ik ook al geprobeerd op meerdere manieren maar dit knikte en stuikte enorm bij dunwandige buis (dikwandig gaat wel mooi met wat moeite).
Dunwandige rvs pijp word gebogen met een speciale machine met een doorn in de buis, dikwandig is met een conventionele pijpenbuiger te doen, maar je moet net de goede matrijzen hebben en je kan hier bochten van max 90 (soms wat meer) graden mee buigen.
wat jij wilt is lasbochten kopen, op de juiste hoek afzagen en netjes tiglassen.
zo heb ik mijn eigen uitlaat gemaakt, uit niets... lasbochten gekocht en pijp had ik op mijn werk liggen..
(heb eigenlijk geen closeup foto van de uitlaat..)
net gelast
na een tijdje in gebruik, mooi goud en paars geworden, is trouwens allemaal rvs. 28x1,25 mm.
als je lasbochtjes nodig hebt moet je maar ff pm'en, heb een goed adresje
wat jij wilt is lasbochten kopen, op de juiste hoek afzagen en netjes tiglassen.
zo heb ik mijn eigen uitlaat gemaakt, uit niets... lasbochten gekocht en pijp had ik op mijn werk liggen..
(heb eigenlijk geen closeup foto van de uitlaat..)
net gelast
na een tijdje in gebruik, mooi goud en paars geworden, is trouwens allemaal rvs. 28x1,25 mm.
als je lasbochtjes nodig hebt moet je maar ff pm'en, heb een goed adresje
Hoi,
Ik ben zelf ook op zoek naar een bedrijf dat een bocht wil maken voor mijn supertrapp demper.
Motocd (Martijn) wees me op dit bedrijf: http://www.london-uitlaten.com
Ik ben zelf ook op zoek naar een bedrijf dat een bocht wil maken voor mijn supertrapp demper.
Motocd (Martijn) wees me op dit bedrijf: http://www.london-uitlaten.com
C CB CD - er zit logica in.........
het probleem is dat ik niet kan lassen.. maar je hebt het nu over dunwandig rvs pijp? of waar is jou uitlaat van gemaakt..Erwin schreef:Dunwandige rvs pijp word gebogen met een speciale machine met een doorn in de buis, dikwandig is met een conventionele pijpenbuiger te doen, maar je moet net de goede matrijzen hebben en je kan hier bochten van max 90 (soms wat meer) graden mee buigen.
wat jij wilt is lasbochten kopen, op de juiste hoek afzagen en netjes tiglassen.
zo heb ik mijn eigen uitlaat gemaakt, uit niets... lasbochten gekocht en pijp had ik op mijn werk liggen..
(heb eigenlijk geen closeup foto van de uitlaat..)
net gelast
na een tijdje in gebruik, mooi goud en paars geworden, is trouwens allemaal rvs. 28x1,25 mm.
als je lasbochtjes nodig hebt moet je maar ff pm'en, heb een goed adresje
het is niet een groot project ofzo maar gewoon eens om iets anders met mn uitlaat te proberen, wil er dus niet veel geld insteken (bedrijf laten doen)
maar bedankt voor de reactie's
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Als het echt budget moet kun je het misschien proberen met 28mm verwarmings buis, dat kan je kopen bij je lokale bouwmarkt. En als je daar dan toch bent kun je daar ook zo'n buigtang huren. Wat de buis kost weet ik niet precies, maar zo'n tang kun je huren voor 4 euro per dag geloof ik. Kan je voor 4 euro de hele dag buigen. Je kunt alleen geen hele scherpe bochten maken. maar met een beetje moeite kun je zelfs bochten van 180 graden maken.Bernard schreef:het is niet een groot project ofzo maar gewoon eens om iets anders met mn uitlaat te proberen, wil er dus niet veel geld insteken
Ik heb zelf op deze manier ook wel eens een uitlaat gemaakt, oude bocht van een rotte Cee pijp gezaagt, omdat ik ook een aansluiting op de kop moest hebben. Was precies 22mm diameter. En laten ze nou ook 22mm verwarmings buizen hebben. Dus ook zo'n knel koppeling gehaalt (wel met koper knel ringen en geen plastic natuurlijk) met een verloop van 22 naar 28 mm Dus die op de Cee bocht gemaakt en de buis verder van 28 mm pijp gebogen. Ging eigenlijk best goed, daarna hitte bestendig mat zwart geverft.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!