Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Luitjes!

Ik heb vandaag een nieuwe raw schakelaar op mijn SS gezet, omdat er aan de oude geen draadjes meer zaten. Ik heb de toeter erop gezet want die had ik nog niet, remlicht voor aangesloten en de knipperlichten en relais gemonteerd en aangesloten (uiteraard mbv draadboomschema).

Nu is het probleem dat geen van alle werkt. Toeter geeft alleen een klik bij indrukken van het knopje en een toetergeluid bij het loslaten maar geen constante toeter (staat spanning op bij doormeten), Knipperlichten doen helemaal niks, en er staat wel spanning op het relais, en het rare is dat het achterlicht bij remmen niet feller brand maar juist minder fel dan het gewone achterlicht.

De accu heeft spanning maar ik weet niet precies hoeveel volt, spanningsregelaar werkt aangezien de lampen ook gewoon constant branden bij elk toerental, toeter is net nieuw.

Het gaat overigens om een 12v bamiblok met normale ontsteking, en een 12v accu van nog geen 2 maanden oud en bijna dagelijks mee gereden.
Honda SS50 125cc 49cc

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Mano »

Camiel schreef:Luitjes!

Ik heb vandaag een nieuwe raw schakelaar op mijn SS gezet, omdat er aan de oude geen draadjes meer zaten. Ik heb de toeter erop gezet want die had ik nog niet, remlicht voor aangesloten en de knipperlichten en relais gemonteerd en aangesloten (uiteraard mbv draadboomschema).

Nu is het probleem dat geen van alle werkt. Toeter geeft alleen een klik bij indrukken van het knopje en een toetergeluid bij het loslaten maar geen constante toeter (staat spanning op bij doormeten), Knipperlichten doen helemaal niks, en er staat wel spanning op het relais, en het rare is dat het achterlicht bij remmen niet feller brand maar juist minder fel dan het gewone achterlicht.

De accu heeft spanning maar ik weet niet precies hoeveel volt, spanningsregelaar werkt aangezien de lampen ook gewoon constant branden bij elk toerental, toeter is net nieuw.

Het gaat overigens om een 12v bamiblok met normale ontsteking, en een 12v accu van nog geen 2 maanden oud en bijna dagelijks mee gereden.
Wel het juiste schema bij het juiste blok gebruikt?
Lijkt er op dat je een verkeerde schakeling maakt als je je rem inknijpt.
Klingelateur ook 12V?
Toeter(ook 12V ?) al eens met losse (evt, dikkere) draad getest?
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Relais is net nieuw, ook 12v.

Juiste schema gebruikt ja, heb ik de rest van de verlichting etc ook mee aangesloten en verlichting en kmtellerlampje werkt ook gewoon.

Accu is 5ah dus dat de toeters en bellen teveel zou gebruiken lijkt me ook beetje sterk.

Hoe test je de toeter met een losse draad dan? Knopje werkt dus wel gewoon en vanaf de accu komt er spanning naar de toeter.
Honda SS50 125cc 49cc

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Mano »

los van het stuur, als je begrijpt wat ik bedoel.
bij bij werkte het eerst ook niet ,maar toen we het "los" testte deed de toeter het wel (met een dikker snoer beter dan een dunne)
je kunt ook kijken of de knippers "los" werken dus met een snoertje rechtstreeks op een pool van het lampje de de ander op een kaal stuk frame.
Doen ze het dan wel kan het een massa probleem zijn, of een draadbreuk/sluiting, die zou ook in je schakelaar kunnen zitten. makkelijk te zien als je de draden contact laat maken zonder de schakelaar er tussen. werkt het dan wel dan zit je probleem in de schakelaar.

Dat is nog lastig op te schrijven, doen is een stuk makkelijker
De hele boel door meten met een multi meter ook, maar die heb ik niet
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door NIX »

Stel je toeter.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door bob »

duidelijk massa probleem. Weet je zeker dat de - van de accu aan de massa/frame hangt.

Je stuur hangt officieel in volledig in rubbers, vandaar dat die toeter niet alleen met een kortsluiting naar massa zal functioneren en er een draad naar de massa in de koplamp nodig is. Je spatbord moet ook een massa aansluiting krijgen.

Maar weet je zekker dat je accu nog vol is remlicht accu en knipperlichten zijn een redelijke belasting.
Een indicatie hiervoor is wanneer je verlichting aanstaat en je remlicht activeert. als je verlichting sterkt inzakt is de accu matig.

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Oh, maf, draaide net m'n stuur helemaal naar rechts toen ik hem binnen zette, en toen deed de toeter het ineens :? In het midden en naar links nog steeds niet. Misschien draadbreuk of slecht contact?

Knippers deden het in ieder geval niet naar links/rechts/midden, dus dat moet een ander probleem zijn...

Zal morgen even dat trucje met accu en lampje proberen.

@Bob: massa heb ik al heeeeel veel gekloot mee gehad, weet nu wel 100% zeker dat de - pool massa maakt.

Maar wat je zegt over de accu maakt wel sense, want dat gebeurt dus. Heeft dus wel enige spanning want de toeter ging net dus best wel hard.
Honda SS50 125cc 49cc

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Zo, net even tijd gehad om te beunen ;-)

Heb eerst lampjes en accu losgehaald en direct op de accu getest: prima. Constante spanning, nam niet af, fel genoeg. Dus accu en lampjes kon ik al afstrepen. Toen voor de zekerheid de mannetjes en vrouwtjes extra stevig vast gemaakt. Alle draadjes zaten nog vast (alleen rechtsvoor was de massa los gegaan) dus dan blijft er nog maar een optie over: relais/clignolateur!

Spanning op de ene pool gemeten: aanwezig. Was de pool die van de accu kwam. Andere pool dus niet: stroom ging niet door het relais. Polen doorverbonden: lampjes branden constant! Mooi, relais is dus kapot. Straks even nieuwe kopen ;-)

Zal straks ook remlicht en toeter nog eens testen, toeter werkte net in ieder geval niet en grijs zat op grijs en de massa was aangesloten...

Edit: zo, leve de koopavond! Brommertent was nog open toen ik er toevallig langs reed dus gelijk een nieuw relais 12v2x10W gehaald à 17,50, maar nu doen ze het hopelijk gewoon ;-) Morgen eens even proberen.
Honda SS50 125cc 49cc

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Grijs zit sowieso naar de toeter, rood zit sowieso ook aan rood-toeter, en de raw schakelaar maakt ook massa (tenminste, knipperlichten werken nu dus wel gewoon met dezelfde schakelaar) en remlichten zitten ook allemaal goed verbonden. Dus in principe...


Maargoed morgen weer even in het zonnetje klussen! Wie weet heb ik ergens iets verkeerd zitten en heb ik iets over het hoofd gezien ;-)
Honda SS50 125cc 49cc

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Vandaag nieuwe relais erin gezet, maar knipperen doen ze pas met meer dan stationaire toeren, daaronder branden ze constantZ En af en toe rijdend werken ze niet :? Dan zet ik de schakelaar om en gebeurt er niks, en dan schakel ik nog een paar keer aan en uit en dan doen ze het weer. Terwijl bij motor uit en contact aan ze het wel altijd doen :?

Iemand die enig idee heeft hoe dit komt?
Honda SS50 125cc 49cc

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Da's wel een goeie. Ik moet binnenkort nog even wat oogjes vervangen, ook van de - van de accu want die begint te rafelen... vandaag zo'n tang voor die pinnetjes gehaald bij de gamma. Ik heb trouwens nog een vraagje over de accu: kan het kwaad om je gelaccu verticaal in het accubakje te zetten?
Honda SS50 125cc 49cc

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Re: Knipperlichten, toeter en remlicht probleem

Bericht door Camiel »

Net even geprutst, nieuw oogje aan de min pool gezet, accu rechtop gezet, massadraad geïsoleerd en toen weer rondje gereden. Nu branden ze met alleen contact aan niet meer, maar alleen bij draaiende motor. Als hij stationair draait knippert links vrij constant en regelmatig maar links brand constant, bij toeren knipperen ze allebei wel.

Even hypothetisch: zou dat onregelmatige/constante branden eventueel kunnen komen omdat de massa's van beide achterlichten met een oogje op het schroefje door het frame onder het zadel massa maken en daar het oogje van de - van de accu ook op zit?
Honda SS50 125cc 49cc

Plaats reactie