moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan worden?
moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan worden?
ik heb een c310 Hij draaide prachtig op geloode benzine, maar die is niet meer te krijgen. wel gewone benzine. mij is gezegd dat ik er dan loodvervanger bij moet doen. De benzine verkoper vertelde mij, zonder loodvervanger verbranden de kleppen. Die worden zonder loodvervanger dan te heet. Ik kan niets vinden op de honda site wat is het beste
Laatst gewijzigd door corstier op 17 jun 2011 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Als je geen loodvervanger gebruikt nemen de aliens je lichaam over. Ik waarschuw iedereen er hier altijd voor.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Vertaal maar in "Nee"NIX schreef:Als je geen loodvervanger gebruikt nemen de aliens je lichaam over. Ik waarschuw iedereen er hier altijd voor.
- Mike Mechanic
- 4T-MSB addict
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
- Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
- Locatie: Amersfoort
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Snel, zoek de aluminiumfolie . . .NIX schreef:Als je geen loodvervanger gebruikt nemen de aliens je lichaam over. Ik waarschuw iedereen er hier altijd voor.
ホンダ
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Hoi
Wij hebben hier thuis een C320 en een C310 en wij doen er wel loodvervanger bij. 1op 1000cc
(bij bayer roundup krijg je een puik maatbekertje dat tot 10cc gaat.) Wij hebben daarom. ook geen klepbeschadigingen. Het is een kleine moeite om het tijdens een tankbeurt erbij te gooien. Misschien is het iets te voorzichtig, maar wij nemen geen risico's.
gr Jupio
Wij hebben hier thuis een C320 en een C310 en wij doen er wel loodvervanger bij. 1op 1000cc
(bij bayer roundup krijg je een puik maatbekertje dat tot 10cc gaat.) Wij hebben daarom. ook geen klepbeschadigingen. Het is een kleine moeite om het tijdens een tankbeurt erbij te gooien. Misschien is het iets te voorzichtig, maar wij nemen geen risico's.
gr Jupio
Met geduld lukt alles!!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Kan inderdaad geen kwaad om erbij te gooien, behalve misschien voor je portemonnaie. Maar voor zover ik weet, had Japan als ongeveer eerste in de wereld benzine zonder lood, en zijn zelfs de stoterstangen blokken daarop berekend. Als dat echt zo is, helpt het dus ook geen zier.
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Kort antwoord: Nee, niet nodig.
Lang antwoord:
Ik heb ooit op een beurs met een man gesproken die voor de technische dienst van honda NL gewerkt heeft.
Hij gaf o.a. opleidingen aan fietsenmakers over het onderhoud aan viertaktbrommers, voor Honda kenden de fietsenmakers alleen maar tweetaktbrommers.
H5speedje was er toen ook bij, en die wist uit zijn verzameling Honda-documentatie een certificaat van Honda te toveren, van een fietsenmaker die zo'n opleiding had gehad. Ondertekend door dezelfde meneer die we daar op de beurs spraken.
We hebben hem toen dezelfde vraag gesteld, en hij zei nee. Loodvervanger is niet nodig.
Hij vertelde het volgende:
Het lood in de benzine werkt als een kussen (lood is een zacht metaal). Als een klep sluit, dan tikt deze met zijn rand de klepzitting aan.
Hij nam oude Engelse motorfietsen als voorbeeld, met gietijzeren koppen en grote zwaar uitgevoerde kleppen. Hoe zwaarder de klep hoe harder die aan komt in de klepzitting. Het lood in de benzine dempt het contact tussen de klep en de zetel en vermindert daardoor de slijtage ten opzichte van ongelode benzine.
De klepjes in onze blokjes zijn gewoon te licht van gewicht. Ook zijn de klepzetels hard genoeg. Wel of geen lood in de benzine maakt niet uit, het vermindert voor onze viertaktblokjes de slijtage van de klep en klepzetel niet.
Wat het verbranden van de kleppen betreft, loodvervanger heeft daar geen invloed op. Het heeft geen koelende eigenschap of iets dergelijks.
Als een klep "verbrandt", of eigenlijk oververhit, dan komt dat doordat er een lek is tussen de klep en de klepzetel. Langs het lek van de klep ontsnappen hete gassen onder hoge druk, waardoor de klep daar veel heter wordt dan hij hoort te worden. Een hotspot dus.
Hoe heter het metaal, hoe zachter, hoe harder het slijt en hoe eerder het stuk gaat.
Zorg er voor dat je kleppen niet lekken, dan gebeurt dit ook niet.
Bij een verbrandde uitlaatklep is er rond-om het lek vaak materiaal van de klep afgesleten, soms zelfs met sporen in de klep van de stromen hete gassen. Soms zit er ook troep aan de klep vast gebakken, wat kan lijken op zwart glas.
Er is wel een bron van waarheid in het geen-lood-verbrande-klep verhaal. Bij een ouderwets motorblok met dikke zware kleppen en relatief zachte klepzetels (wat je dus niet hebt) zal er zonder lood meer slijtage zijn en er eerder een lek ontstaan. Met een hotspot als gevolg.
Lang antwoord:
Ik heb ooit op een beurs met een man gesproken die voor de technische dienst van honda NL gewerkt heeft.
Hij gaf o.a. opleidingen aan fietsenmakers over het onderhoud aan viertaktbrommers, voor Honda kenden de fietsenmakers alleen maar tweetaktbrommers.
H5speedje was er toen ook bij, en die wist uit zijn verzameling Honda-documentatie een certificaat van Honda te toveren, van een fietsenmaker die zo'n opleiding had gehad. Ondertekend door dezelfde meneer die we daar op de beurs spraken.
We hebben hem toen dezelfde vraag gesteld, en hij zei nee. Loodvervanger is niet nodig.
Hij vertelde het volgende:
Het lood in de benzine werkt als een kussen (lood is een zacht metaal). Als een klep sluit, dan tikt deze met zijn rand de klepzitting aan.
Hij nam oude Engelse motorfietsen als voorbeeld, met gietijzeren koppen en grote zwaar uitgevoerde kleppen. Hoe zwaarder de klep hoe harder die aan komt in de klepzitting. Het lood in de benzine dempt het contact tussen de klep en de zetel en vermindert daardoor de slijtage ten opzichte van ongelode benzine.
De klepjes in onze blokjes zijn gewoon te licht van gewicht. Ook zijn de klepzetels hard genoeg. Wel of geen lood in de benzine maakt niet uit, het vermindert voor onze viertaktblokjes de slijtage van de klep en klepzetel niet.
Wat het verbranden van de kleppen betreft, loodvervanger heeft daar geen invloed op. Het heeft geen koelende eigenschap of iets dergelijks.
Als een klep "verbrandt", of eigenlijk oververhit, dan komt dat doordat er een lek is tussen de klep en de klepzetel. Langs het lek van de klep ontsnappen hete gassen onder hoge druk, waardoor de klep daar veel heter wordt dan hij hoort te worden. Een hotspot dus.
Hoe heter het metaal, hoe zachter, hoe harder het slijt en hoe eerder het stuk gaat.
Zorg er voor dat je kleppen niet lekken, dan gebeurt dit ook niet.
Bij een verbrandde uitlaatklep is er rond-om het lek vaak materiaal van de klep afgesleten, soms zelfs met sporen in de klep van de stromen hete gassen. Soms zit er ook troep aan de klep vast gebakken, wat kan lijken op zwart glas.
Er is wel een bron van waarheid in het geen-lood-verbrande-klep verhaal. Bij een ouderwets motorblok met dikke zware kleppen en relatief zachte klepzetels (wat je dus niet hebt) zal er zonder lood meer slijtage zijn en er eerder een lek ontstaan. Met een hotspot als gevolg.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
De Honda meneer op de stand was Frans Fisbach..hij was diegene die tijden lang de cursus tot viertakt specialist gaf met getuigschrift..
ik heb hier nog een stickertje van een c320-tt tank gehaald...hier word alleen gezegd normale benzine zonder olie..
Ownersmanual van de honda pc50 met bovenliggende nokkenas uit 1968; "gebruik altijd superbenzine en nimmer een mengsel van benzine en olie...niks over lood of octaangetal
Owners manual Honda ss50k0 1966 praten ze alleen over "hochwertigen kraftstoff"
Ah een aanwijzing uit de Ownersmanual uit 1977; use low-lead gasoline with an octane number of 91 or higher...!!!!!! IF THIS IS NOT AVAILABLE, LEADED REGULAR GASOLINE CAN BE USED
EN zelfde manual in het duits ;Verwenden sie Benzin mit einer oktanzahl von 91 oder mehr...FAllS DIESE BENZINEQUALITEIT NICHT VORHANDEN IST, KONNEN SIE GEBLEITES NORMALBENZIN VERWENDEN..
Dus een klein onderzoek bij de maatschapijen zou uitsluitsel moeten geven; wat voor kwaliteit (met of zonder lood) werd verkocht in 1966/1968/1977
ik heb hier nog een stickertje van een c320-tt tank gehaald...hier word alleen gezegd normale benzine zonder olie..
Ownersmanual van de honda pc50 met bovenliggende nokkenas uit 1968; "gebruik altijd superbenzine en nimmer een mengsel van benzine en olie...niks over lood of octaangetal
Owners manual Honda ss50k0 1966 praten ze alleen over "hochwertigen kraftstoff"
Ah een aanwijzing uit de Ownersmanual uit 1977; use low-lead gasoline with an octane number of 91 or higher...!!!!!! IF THIS IS NOT AVAILABLE, LEADED REGULAR GASOLINE CAN BE USED
EN zelfde manual in het duits ;Verwenden sie Benzin mit einer oktanzahl von 91 oder mehr...FAllS DIESE BENZINEQUALITEIT NICHT VORHANDEN IST, KONNEN SIE GEBLEITES NORMALBENZIN VERWENDEN..
Dus een klein onderzoek bij de maatschapijen zou uitsluitsel moeten geven; wat voor kwaliteit (met of zonder lood) werd verkocht in 1966/1968/1977
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Geen woord over lood dus.
(Alleen de opmerking "Als er geen normale benzine voorhanden is mag je desnoods loodhoudende benzine tanken")
(Alleen de opmerking "Als er geen normale benzine voorhanden is mag je desnoods loodhoudende benzine tanken")
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
AMEN!!!nielspbr schreef:Geen woord over lood dus.
(Alleen de opmerking "Als er geen normale benzine voorhanden is mag je desnoods loodhoudende benzine tanken")
Maar nu de theorie erachter...loodoxide wordt gebruikt om de klopvastheid te verhogen...Dat is wat mij altijd geleerd is...dan zou het dus betekenen dat super gelood en normaal ongelood zou moeten zijn (ron95 en ron 98) Maar zoals is te lezen is dat dus niet zo; engeland; super was low-lead, normaal was leaded...Duitsland super was non-leaded en normal kon je krijgen in lood en ongelood (of lees ik dat weer verkeerd)
Dus waren beide benzine's bijna van zelfde kwaliteit maar werd de normaal benzine afgremd met een extra portie lood??
Dus wie heeft er contacten met shell en gaat daar eens wat info opvragen over de jaren van welleer??
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Ik ben maar eens in het toetsenboard gekropen en heb Shell maar eens aangeschreven over hoe of wat er toen werd verkocht langs de straat en of er wel of geen lood inzat...dan word het gewoon een kwestie van a) of b)h5speedje schreef:AMEN!!!nielspbr schreef:Geen woord over lood dus.
(Alleen de opmerking "Als er geen normale benzine voorhanden is mag je desnoods loodhoudende benzine tanken")
Maar nu de theorie erachter...loodoxide wordt gebruikt om de klopvastheid te verhogen...Dat is wat mij altijd geleerd is...dan zou het dus betekenen dat super gelood en normaal ongelood zou moeten zijn (ron95 en ron 98) Maar zoals is te lezen is dat dus niet zo; engeland; super was low-lead, normaal was leaded...Duitsland super was non-leaded en normal kon je krijgen in lood en ongelood (of lees ik dat weer verkeerd)
Dus waren beide benzine's bijna van zelfde kwaliteit maar werd de normaal benzine afgremd met een extra portie lood??
Dus wie heeft er contacten met shell en gaat daar eens wat info opvragen over de jaren van welleer??
A) de kleppen en zitting waren loodbestendig dus konden ze tegen lood maar haddden het niet nodig
b) de kleppen en zitting waren loodbestendig maar hadden we loo nodig waardoor je nu loodvervanger moet gebruiken
Het vervelende is dat Japan heel lang Amerikaans is geweest na het eind van de oorlog en dat dus ook de hele samenleving gebukt ging onder de typisch amerikaanse gebruiken zoals gelode benzine..
Ik heb er natuurlijk wel meer over gelezen en dat bijvoorbeeld de Cup veel werd verkocht in aziatische landen; landen waar je "benzine" aan de straat kocht en als je geluk had was het ook grotendeels benzine...lood kwam daar niet voor want dat was veel te duur...met geluk kocht je dan benzine met ene klopvastheid van 81..zeg maar bekant pure alcohol en dat moesten ze ook kunnen slikken..
Hier in nederland zal het verhaal wel net andersom zijn; lood terwijl de motor dat niet nodig heeft..
Ik weet van de Honda Novio dat er een soort terug haal/ruil actie is geweest en dat er kleppen gewisseld werden..
Nu kon dat 2 redenen hebben gehad; het waren de kleppen met inhaak schotel die eruit gingen; dus het type1 zonder de 2 spietjes...misschien dat de schotel er uit kantelde door de kleplichter zoals bij de p50
of de kleppen konden niet tegen de loodoxide in de benzine; immers deze blokken zijn halve gaarkeukens met die veel te kleine koelribben en dat juist die er last van gingen krijgen..
Hoe het ook zij; ik heb grote dikke zakken in mijn handen gehad met die kleppen en praat je over 100 kleppen per zak (packlot)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Ik heb zelf geen stotermachines, maar als je loodvrij je kleppen vrij snel moet stellen, dan had je beter loodhoudend getankt. Ik lees van alles over stoterblokken, maar zo goed als nooit dat kleppen verbranden. En dat lees ik bijvoorbeeld over bami 110 die loodvrij geconstrueerd is juist wel. Ik lees de info over benzine ook als: er mag desnoods loodhoudend getankt worden. In NL had je alleen maar loodhoudend, maar ik ben ervan overtuigd dat een 310/320 gewoon loodvrij mag stoken zonder dat ie ervan van streek raakt. Ik denk dat van loodvrij hooguit de eigenaar van streek raakt, maar niet de klepjes of de zittingen. Gelukkig raken die van loodvervanger ook niet van streek dus als de eigenaar er beter van slaapt...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
- Locatie: randstad
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Een klep verbrand alleen door een verkeerd mengsel/ontstekingstijdstip/verkeerde warmtegraad bougie .
Daarnaast zal er waarschijnlijk niemand het aantal kilometers maken wanneer de zachtere uitgevoerde zittingen en kleppen zo ver zijn ingeslagen dat ze niet meer te stellen zijn .
Daarnaast zal er waarschijnlijk niemand het aantal kilometers maken wanneer de zachtere uitgevoerde zittingen en kleppen zo ver zijn ingeslagen dat ze niet meer te stellen zijn .
cb125s 1978
SS50M 1973
SS50M 1973
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: moet in een c310 loodvervanger in de benzine gedaan word
Een antwoord van Shell belgie;
De samenstelling van de benzine op zichzelf heeft eigenlijk geen invloed op de motor. Elke ruwe petroleum heeft een andere chemische samenstelling, dus een benzine uit een Noordzee crude zal er chemisch anders uitzien dan een Saoudi Arabische en weer anders dan een Irakese. Die shift in chemische samenstellig heeft geen énkele invloed op wat er in de motor gebeurt, en staat zeker helemaal los van de RON en lood discussie.
Sinds tientallen jaren bestaat er een RON 92,95 en 98....en dat is nog steeds zo. Het RON getal wordt op specificatie gebracht door additievering. Vroeger (voor halfweg de jaren ’80) was dat met loodadditief, en dat lood zorgde er tegelijk voor dat de kleppen beschermd waren. Van halfweg de jaren ’80 is lood om milieu redenen verboden, en is alle benzine loodvrij. Oktaangetallen werden op spec gebracht a.h.v. andere additieven. De motoren hadden tegelijk geen behoefte meer aan lood additief, omdat de metalurgische hardheid van de metalen dan wél zover gevorderd was dat kleppen en klepzitingen hard genoeg waren om klepinslag te verhinderen, en loodadditief niet meer nodig was.
Voor oudere wagens kun je nog steeds loodvervanger kopen. Die is weliswaar niet meer op lood , maar op een andere basis. Dit additief (bij Shell heet dat product Millenium) zorgt nog steeds voor de bescherming van de kleppen bij oudere motoren van voor pakweg ’85.
Lood zat dus testijds in de benzine voor 2 functies : bescherming van de kleppen en oktaangetal. Tegenwoordig wordt het oktaangetal op punt gebracht met andere additieven, en sinds ’85 heb je geen klepbescherming meer nodig. Voor wagens van voor ’85 is nog steeds loodvervanger in gebruik zoals onze Millenium. Die moet je echter zelf bij elke tankbeurt doseren.
Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
De samenstelling van de benzine op zichzelf heeft eigenlijk geen invloed op de motor. Elke ruwe petroleum heeft een andere chemische samenstelling, dus een benzine uit een Noordzee crude zal er chemisch anders uitzien dan een Saoudi Arabische en weer anders dan een Irakese. Die shift in chemische samenstellig heeft geen énkele invloed op wat er in de motor gebeurt, en staat zeker helemaal los van de RON en lood discussie.
Sinds tientallen jaren bestaat er een RON 92,95 en 98....en dat is nog steeds zo. Het RON getal wordt op specificatie gebracht door additievering. Vroeger (voor halfweg de jaren ’80) was dat met loodadditief, en dat lood zorgde er tegelijk voor dat de kleppen beschermd waren. Van halfweg de jaren ’80 is lood om milieu redenen verboden, en is alle benzine loodvrij. Oktaangetallen werden op spec gebracht a.h.v. andere additieven. De motoren hadden tegelijk geen behoefte meer aan lood additief, omdat de metalurgische hardheid van de metalen dan wél zover gevorderd was dat kleppen en klepzitingen hard genoeg waren om klepinslag te verhinderen, en loodadditief niet meer nodig was.
Voor oudere wagens kun je nog steeds loodvervanger kopen. Die is weliswaar niet meer op lood , maar op een andere basis. Dit additief (bij Shell heet dat product Millenium) zorgt nog steeds voor de bescherming van de kleppen bij oudere motoren van voor pakweg ’85.
Lood zat dus testijds in de benzine voor 2 functies : bescherming van de kleppen en oktaangetal. Tegenwoordig wordt het oktaangetal op punt gebracht met andere additieven, en sinds ’85 heb je geen klepbescherming meer nodig. Voor wagens van voor ’85 is nog steeds loodvervanger in gebruik zoals onze Millenium. Die moet je echter zelf bij elke tankbeurt doseren.
Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....