Geen vonk (pag 5 en 6)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Geen vonk (pag 5 en 6)

Bericht door roel450 »

Mijn vorige topic ging over het veel toeren maken op hoge snelheid.
Dus het bleek dat de koppeling slipte, nu had ik vandaag bij loef een nieuwe koppelingsplaat gekocht en koppelings veren + van die hulpveren voor 85cc die in de kern van de gewonen veren gaan (om de veren stugger te maken).

Ik had de nieuwe koppelingsplaat vergeleken met de oude en de oude was zeker een mm dunner (helemaal afgesleten).

Nadat ik hem weer helemaal in elkaar had gezet, starte ik hem en hij liep perfect, geen bijgeluiden ofzo.
Maar ik wou hem in z'n 1 zetten en ik druk de koppeling in en schakel, en meteen vloog het voorwiel de lucht in. Wat nu blijkt is dat de koppeling niet werkt :?

Waar kan dit aan liggen want de koppeling is naar mijn weten gewoon perfect gemonteerd?

(ps afstellen heb ik al geprobeerd)
Laatst gewijzigd door roel450 op 02 mei 2007 15:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Heb je echt goed afgesteld? Met een FAQ erbij? Klinkt alsof hij dus gewoon niet ontkoppeld...
Honda SS50 125cc 49cc

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

hij ontkoppelt niet idd, ik heb hem al een paar keer afgestelt maar dat helpt niet en ik zal het voor de zekerheid nog een keer doen.

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

nej het afstellen helpt niet, hij ontkoppelt gewoon niet

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Heb je op onderstaande gelet?
met dank aan....???
1. Als je de koppeling monteert heb je 2 delen die je op de krukas zet. Je hebt een tandwiel met een grote rand met inkepingen dat over de bronze lagerbus met putjes gaat en je hebt de koppeling zelf.
Als je eerst het tandwiel op de krukas schuift en daarna de koppeling er op dan gaat het 9 van de 10 keer niet goed.
De lipjes van de koppelingsplaat moeten namelijk in die inkepingen van de grote rand van het tandwiel vallen. Gebeurt dit niet (en je kan het niet zien als je hem er op schuift) dan rusten de lipjes van de koppelingsplaat dus op die rand. Als je nu de koppelingsmoer aan draait dan zet je de koppelingsplaat klem in de koppeling en kan hij nooit ontkoppelen.
Vaak gaat de koppelingsplaat ook nog eens krom in deze gevallen.

Haal de koppeling er weer af. Controleer de koppelingsplaat en vervang zo nodig. Monteer de koppeling op de juiste wijze. Zet eerst het tandwiel in de koppeling. Zorg er voor dat de koppelingsplaat gecentreerd in de koppeling ligt, ander krijg je ze niet samen op de krukas. Zet het tandwiel en de koppeling tegelijk met elkaar op de krukas. De koppeling mag hierbij niet los komen van het tandwiel. Zo blijven de lipjes van de koppelingsplaat in de inkepingen van de grote rand van het tandwiel.

2. De bronze lagerbus met putjes is te kort.
Als er met het blok gereden is terwijl de koppeling niet goed vast zit, dan slijt deze bus in lengte. En elke keer dat de koppeling vast gedraaid wordt en er dus een flinke kracht op de bus gezet wordt dan wordt hij een heel klein beetje korter.
Als de bus te kort is en je draait de koppelingsmoer vast dan klem je het tandwiel vast tussen de koppelingskern en de ring waar het tandwiel naast zit. De koppelingsplaat kan wel los komen als je ontkoppelt, alleen het tandwiel kan niet met een andere snelheid draaien dan de koppeling. Hij zit er immers tegen aan geklemd.

De bronze lagerbus met putjes hoort ietsjes langer te zijn dan het tandwiel dat er op zit.
Test dit door de bus en het tandwiel op de krukas te zetten en te voelen en te kijken of de bus ietsjes uit steekt. Dit zijn maar een paar tiende van een millimeter, dus het is maar een heel klein beetje.

Vervang de bus als hij niet lang genoeg is.

Soms is de dikke ring waar hij tegen aan zit ook iets ingesleten. Dit gebeurt als er gereden is terwijl de koppeling niet goed vast zit.
Vervang de ring ... of draai hem gewoon om zodat de niet-versleten kant nu tegen de bronze bus met putjes zit.

amigo
4T-MSB regular
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door amigo »

ik durf te wedden dat dat het probleem is. Is mij ook overkomen :)

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

1. Als je de koppeling monteert heb je 2 delen die je op de krukas zet. Je hebt een tandwiel met een grote rand met inkepingen dat over de bronze lagerbus met putjes gaat en je hebt de koppeling zelf.
Als je eerst het tandwiel op de krukas schuift en daarna de koppeling er op dan gaat het 9 van de 10 keer niet goed.
De lipjes van de koppelingsplaat moeten namelijk in die inkepingen van de grote rand van het tandwiel vallen. Gebeurt dit niet (en je kan het niet zien als je hem er op schuift) dan rusten de lipjes van de koppelingsplaat dus op die rand. Als je nu de koppelingsmoer aan draait dan zet je de koppelingsplaat klem in de koppeling en kan hij nooit ontkoppelen.
Vaak gaat de koppelingsplaat ook nog eens krom in deze gevallen.

Haal de koppeling er weer af. Controleer de koppelingsplaat en vervang zo nodig. Monteer de koppeling op de juiste wijze. Zet eerst het tandwiel in de koppeling. Zorg er voor dat de koppelingsplaat gecentreerd in de koppeling ligt, ander krijg je ze niet samen op de krukas. Zet het tandwiel en de koppeling tegelijk met elkaar op de krukas. De koppeling mag hierbij niet los komen van het tandwiel. Zo blijven de lipjes van de koppelingsplaat in de inkepingen van de grote rand van het tandwiel.
waarschijnlijk is het dit maar ik had wel de koppeling erop gezet smaen met het tandwiel maar dan moet tijdens het aandraaien het tandiwl gedraaid zijn.

dus dat wordt er weer afhalen

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

ik heb hem net eraf gehaald en weer GOED erop gezet maar hoe kan ik nou kijken of hij goed ontkoppelt zonder eerst het carter erop te zetten?

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Niet, eigenlijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Bericht door firestone »

:D 9 vd 10 keer koppeling + tandwiel centreren en bij vervanging van je koppeling en platen altijd de bronzen bus op je krukas vernieuwen :P Daarna werkt alles weer naar behoren.
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

hoe werkt de koppeling eigenlijk (waar drukt dat pinnetje tegen aan) en waarvoor dient die pakking die er tussen zit?

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

roel450 schreef:hoe werkt de koppeling eigenlijk (waar drukt dat pinnetje tegen aan) en waarvoor dient die pakking die er tussen zit?
.. je weet niet hoe een koppeling normaal werkt???
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

ik weet wel hoe die platen enzo werken maar waar drukt dat pinnetje tegen aan want daarachter zit toch een holle ruimte?

roel450
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:15
Locatie: Den Bosch

Bericht door roel450 »

okej de koppeling zit er nu helemaal goed op, de tandjes van dat tandwiel vallen goed in de koppelingsplaat.

Ik wilde hem testen door hem in zijn versnelling te zetten en dan de koppeling indrukken en hem vooruit te duwen maar dat lukte niet.
Er zat nog geen olie in het blok heeft dit er mee te maken?

En wat kan anders het probleem zijn?

mvg

Franky
mobyletslet
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jan 2007 17:41
Locatie: Wageningen

Bericht door Franky »

je bent niet sterk genoeg om tegen de compressie in te duwen.
Hij ontkoppeld dus niet

Plaats reactie