zelf band om velg leggen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

zelf band om velg leggen

Bericht door SingaBernd »

Beste mensen,

Heeft er iemand tips om zelf je band om een velg te legggen?
Betreft een 17 inch velg, met nieuwe M45 banden, redelijk stug dus.

Voorwiel is gelukt, alleen achterwiel gaat het laatste stukje echt te zwaar en lukt het niet.
iemand tips? heb alleen vervelende kleine bandenlichters van de hema tot mijn beschikking qua tools..

Alvast bedankt !

Bernd

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door Eric »

Aangezien ik geen bandenzeep heb, maar wel een potje quike&bright o.i.d had ik dat gebruikt. Wasmiddel kan ook, maar dat kan het rubber na een tijd uitdrogen heb ik een keer gehoord. Er verder voor zorgen dat de binnenband echt helemaal leeg is en de binnenring van de band overal goed in de velg drukken(daar waar het lint zit). Dan krijg je hem er zo op en soms lukt dat ook wel zonder zeep of wat dan ook. Gewoon goed knijpen en dan met beide handen van onder naar boven.

Ik hoop dat je hem snapt.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door NIX »

Ik trap het laatste stuk met mijn hakken over de velg. Als je bandenlichters gebruikt steek je de binnenband bijna per definitie lek, niet doen, dus. Wel steeds de rest van de band naar binnen knijpen (dus in de velg naar het diepste stuk) en zorgen dat het dikke stuk bij het ventiel in de band zit en niet tussen velg en band.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door SingaBernd »

Bedankt ! ga het even met wat zeep proberen en verder is brute kracht dus nodig ! Even wat spinazie pakken en dan komt het wel goed !

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door Brommert »

NIX schreef:Ik trap het laatste stuk met mijn hakken over de velg.
Zo doe ik het ook altijd inderdaad, gaat perfect. Geen bandenlichters gebruiken inderdaad, en een beetje stevige (werk/berg) schoenen aandoen helpt ook, met gympen gaat het minder makkelijk. En als de band erg stug is gebruik ik een beetje afwasmiddel, bij gebrek aan bandenzeep. En ook de band goed in de velg drukken aan de "tegenover" liggende kant, dan heb je wat meer ruimte. Als ie er dan op ligt pomp ik de band altijd even op tot een bar of 4 zodat ie zich goed gelijkmatig zet op de velg, dan op de normale druk zetten.

Tot nu toe pas 1 band er niet zelf op kunnen krijgen in mijn schuurtje, maar dat was een enorm stugge motor cross band (zonder weg goedkeuring) om de velg van het achterwiel van mijn ex bakbrommer.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door Mano »

Ik doe het ook altijd vanuit het ventiel,..
Dus dat stuk het eerst er om en dan steeds even veel links als rechts van het ventiel af werken.
Het laatste stukje zit dan dus recht tegenover het ventiel.(denk wel aan de tip van Nix!)
Elke keer als je er weer een paar mm op hebt zitten (op het laatst dus) weer vanaf het ventiel de band "op duwen" tot aan het stukje wat nog moet. en dan voor het laatste stukje idd je kisten/bergschoenen aan.

Zorg ook voor voldoende gehoorbescherming voor je directe omgeving er kunnen wat scheld woorden loskomen bij dat klusje :mrgreen:
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 391
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door mattijsvos »

even de band een tijdje bij de kachel leggen helpt ook altijd goed
Incompetente droeftoeters.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door Henk Veen »

Ik smeer altijd wat vaseline op de rand van de band en de velg. Helpt ook nog tegen het roesten van de velg. De rest van de tips zijn al gegeven.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door NIX »

Mano schreef:Ik doe het ook altijd vanuit het ventiel,..
Dus dat stuk het eerst er om en dan steeds even veel links als rechts van het ventiel af werken.
Het laatste stukje zit dan dus recht tegenover het ventiel.(denk wel aan de tip van Nix!)
Elke keer als je er weer een paar mm op hebt zitten (op het laatst dus) weer vanaf het ventiel de band "op duwen" tot aan het stukje wat nog moet. en dan voor het laatste stukje idd je kisten/bergschoenen aan.
Tip voor Mano en alle anderen: Zorg dat je niet recht tegenover het ventiel eindigt, maar een kwart of een derde ten opzichte van het ventiel. Dan heb je net wat meer ruimte voor het erom trappen van het laatste stuk.

Ik dacht dat vaseline invloed kan hebben op het rubber, net als olie. Ik zou toch echt wasmiddel of zeep gebruiken. Dat gebruiken bandenbedrijven ook.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door SingaBernd »

Het is gelukt !
Dank voor alle tips!

afwasmiddel was inderdaad het beste en inderdaad beetje erop staan en brute kracht helpt wel!
Mooi, is dat klusje ook weer geklaard!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door butt head »

gefeliciteerd nu heb je wel een biertje verdient
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door hypercub »

krijg je je band er niet op, bel 0900-Gouke D.
Die doet dat gewoon met blote handen en krijgt elke band erop.
Die vent heeft handen als kolenschoppen.
Life is too short for lousy coffee.

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door jupio »

ik ga even langs Quickfit met een leeg (appelmoes)potje en haal een klodder bandenvet. Dat krijg je echt wel gratis mee hoor. Nadat de binnenband er mooi inzit. (eerst een beetje oppompen en weer leeg laten lopen), begin ik juist tegenover het ventiel de band om de velg te leggen en eindig in de buurt van het ventiel met het laatste moeilijke stukje. De truuk is inderdaad om de band zoveel mogelijk in het midden (het diepe stuk) van de velg te houden. Vaak moet je meerdere keren de band daarheen duwen. Maar dan lukt het echt gewoon met de handen om hem om de velg te krijgen. Daarna de band keihard oppompen (zeker 3 bar) om de rand overal goed op de velg te laten setten. anders heb je een slinger in de band, en de spanning terug laten lopen tot een normale waarde die goed bij jouw rijstijl en gewicht past.
Met geduld lukt alles!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door NIX »

Jouw methode heeft als risico dat het dikke stuk binnenband rond het ventiel, niet in de band, maar tussen buitenband en velg blijft zitten en zo een hobbel veroorzaakt. Ik heb nog een klodder zeep in een plastic zakje van een bandenbedrijf waar ik nog steeds de hele stevige banden mee monteer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: zelf band om velg leggen

Bericht door René »

Kun je met een autobanden machine ook brommer banden erop leggen?

Plaats reactie