Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Ik zit nu het wat lekkerder weer wordt al een tijdje te kutten met mijn afstelling. Sinds ik deze volledige set-up heb is er altijd wel wat op aan te merken geweest, en ik hoopte dat iemand me hier wat tips kon geven.

Ik rij met een 88cc alu cilinder met OT70 kop, snelle nok en vervroegend vliegwiel van Nippon Denso. Er zit een 17mm Keihin carbje op, aangesloten op het filterrubber maar dat is wel gewoon open. Pijp is ook open en breed zat. Origineel Honda 4bak blok.

Een van de problemen is dat ie niet soepel door zijn toeren heen ging. Dit leek me logisch aangezien er een 'gat' tussen hoge en midden toeren zit vanwege zowel de nok als de ontsteking (toch?) maar het liep slechter dan dat het zou moeten. Zat toen een sproeier 88 in, liep op vol gas goed maar kleurde de bougie wel een beetje zwart en op lage toeren deed ie lastig. Vooral het terugdraaien vanaf vol gas leverde hapering op, overslaande ontsteking en uitval. Vervangen door een kleinere 85, deed het beter op lagere toeren, wil nu zelfs als ie warm is soepel stationair lopen maar hetzelfde probleem met teruggaan vanaf vol gas en de bougie kleurde op vol gas wat bleek (zie foto). Ik ga zometeen even sproeiers 86 en 87 bestellen maar is het uberhaupt mogelijk om dat 'gat' en die terugvallen te dichten? Kan dit misschien aan mijn bougie liggen, dat deze te koud is? Zit een 7 in dacht ik..

Vraag me dus af of het uberhaupt mogelijk is om het blok op vol gas maximaal te laten presteren en dus van genoeg benzine te voorzien zonder dat deze op lage toeren teveel krijgt. Heeft iemand hier wat ervaring mee?

Afbeelding
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door NIX »

Gooi die snelle nok eruit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door h5speedje »

NIX schreef:Gooi die snelle nok eruit.
Hangt er maar volledig vanaf wat voor snelle nok we over praten; is het een s65 nok dus 035-020 nok; die hoort in sommige gevallen in een ct70/cl70 motor en lekker laten zitten..
Zit er een 035-613 in dus de nok van een 5 bak; direct eruit mikken; een 70cc haalt nooit het toerental die voor deze nok goed is..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door NIX »

Die imi S65 nokken zijn ook sneller dan goed is en carbs zijn er bijna niet op te stellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Ik heb inmiddels het juiste sproeiertje erin zitten, big surprise maar bleek een 82 te zijn!
h5speedje schreef:
NIX schreef:Gooi die snelle nok eruit.
Hangt er maar volledig vanaf wat voor snelle nok we over praten; is het een s65 nok dus 035-020 nok; die hoort in sommige gevallen in een ct70/cl70 motor en lekker laten zitten..
Zit er een 035-613 in dus de nok van een 5 bak; direct eruit mikken; een 70cc haalt nooit het toerental die voor deze nok goed is..
Er zit geen 70cc op maar 88, snelle immitatie nok (geen idee welk type) maar het bizarre is dat als ik de motor warmrij het geen probleem is om op alle toerentallen te rijden maar als ik een tijdje volgas heb gereden en dan halfgas wil gaan rijden het klinkt alsof of de ontsteking even niet vonkt of de motor verzuipt. Hoe langer ik volgas rij hoe erger deze symptomen worden.
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door h5speedje »

Lennaert schreef:Ik heb inmiddels het juiste sproeiertje erin zitten, big surprise maar bleek een 82 te zijn!
h5speedje schreef:
NIX schreef:Gooi die snelle nok eruit.
Hangt er maar volledig vanaf wat voor snelle nok we over praten; is het een s65 nok dus 035-020 nok; die hoort in sommige gevallen in een ct70/cl70 motor en lekker laten zitten..
Zit er een 035-613 in dus de nok van een 5 bak; direct eruit mikken; een 70cc haalt nooit het toerental die voor deze nok goed is..
Er zit geen 70cc op maar 88, snelle immitatie nok (geen idee welk type) maar het bizarre is dat als ik de motor warmrij het geen probleem is om op alle toerentallen te rijden maar als ik een tijdje volgas heb gereden en dan halfgas wil gaan rijden het klinkt alsof of de ontsteking even niet vonkt of de motor verzuipt. Hoe langer ik volgas rij hoe erger deze symptomen worden.
Klinkt meer iets dat de kleppen wat te krap staan als ik eerlijk mag zijn..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door NIX »

Of een gasnaald die een groefje lager mag.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Klinkt meer iets dat de kleppen wat te krap staan als ik eerlijk mag zijn..
Deze heb ik laatst nog gesteld, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wat zou er precies gebeuren als ze te krap staan en hoe heeft dat effect? (even puur informatief, ben geïnteresseerd)

Ik zal van de week nog even het een en ander gaan prutsen met gasnaald en afstelling. Luchtschroef staat standaard op 1,25 slag uitgedraaid, maar hij lijkt geen respons in toerental te geven als ik deze in of uitdraai. Als ik wat meer info heb laat ik het jullie weten!
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Eric »

Lennaert schreef:Ik heb inmiddels het juiste sproeiertje erin zitten, big surprise maar bleek een 82 te zijn!
h5speedje schreef:
NIX schreef:Gooi die snelle nok eruit.
Hangt er maar volledig vanaf wat voor snelle nok we over praten; is het een s65 nok dus 035-020 nok; die hoort in sommige gevallen in een ct70/cl70 motor en lekker laten zitten..
Zit er een 035-613 in dus de nok van een 5 bak; direct eruit mikken; een 70cc haalt nooit het toerental die voor deze nok goed is..
Er zit geen 70cc op maar 88, snelle immitatie nok (geen idee welk type) maar het bizarre is dat als ik de motor warmrij het geen probleem is om op alle toerentallen te rijden maar als ik een tijdje volgas heb gereden en dan halfgas wil gaan rijden het klinkt alsof of de ontsteking even niet vonkt of de motor verzuipt. Hoe langer ik volgas rij hoe erger deze symptomen worden.
Op volle toeren is hij het snelst warm...
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Ik ben toch nog maar wat gaan stellen met de hoofdsproeier, zit nu een 80 (!) in en nog steeds hapert ie af en toe op vol gas wat bizar is aangezien ie dat niet deed met een 88 erin. Denk toch dat de combinatie van vvv en snelle nok het wat lastig maakt om hem af te stellen. Zal nog wat zakken als ie dit blijft doen, kijken wat het blokje er van vindt.

Er zit nu trouwens een 8 bougie in ipv 7, maakt dit op dit moment ook maar enigszins verschil?
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Zit nu een 75 in, lijkt ie het goed op te doen met de gasnaald op de laagste stand. Nog steeds bizar dat ie een 88 trok zonder te haperen op volgas..

Toch nog wel een klein beetje last van af en toe verzuipen, zal nog wat met de luchtschroef gaan kutten.
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Dennis »

Je kunt ook veel afleiden aan de reactie van je blok op de choke. Als je
de choke er een beetje op zet, of hij dan beter optrekt, of juist minder.

Verder denk ik dat als je met sproeier 88 goed volgas kunt rijden, dat dus
goed is. En sproeier 75 zal dan zeker aan de arme kant zijn, dus veel warmer
lopen. Verder kan ik me nog voorstellen, als je kop enigszins versleten is,
dat als je het gas dichtdoet, en je klepseal niet meer goed afsluit van je uitlaatklep,
je ineens best wat olie naar binnen zuigt via je klepgeleiders. Dat kan ook vreemde
reacties geven. Wat betreft zo'n 88cc, ik ben het wel met de mensen eens dat je daar
misschien niet een hele snelle nok in moet stoppen. Je hebt toch wel power met zo'n
blok, en het loopt alleen maar leuk bovenin met te snelle nok.

Nog iets wat ik me bedacht. In een 70cc blok met 19mm carb en normale nok zit meestal
sproeier tussen 78-85. Grofweg he, voor de meeste blokken. Ik weet niet wat een snelle
nokkenas doet met je sproeierbezetting.

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

Dennis schreef:Verder denk ik dat als je met sproeier 88 goed volgas kunt rijden, dat dus
goed is.

Nog iets wat ik me bedacht. In een 70cc blok met 19mm carb en normale nok zit meestal
sproeier tussen 78-85.
Bougie was wel flink zwart met een 88 erin, en ziet er nu gewoon goed uit. Vind het gewoon bizar dat ie 13 maten grotere sproeier gewoon trekt..

Carbje is een 17 mm, zal dus wat kleinere sproeier zijn dan in een 19 dus denk dat ik nog redelijk in de te verwachten range val.

Was stiekem wel van plan om mijn kop een keer los te halen en te reviseren maar heb nu niet al het gereedschap liggen wat ik nodig heb, ligt nog bij mijn ouders. Komt van de zomer denk ik.

Tot nu toe doet ie het nog redelijk soepel, maar weet een van jullie of het heel veel uitmaakt dat ik een bougie met warmtegraad 8 erin heb ipv 7? Of is dat verschil minimaal?
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door ciebie »

Lennaert schreef:
Dennis schreef:Verder denk ik dat als je met sproeier 88 goed volgas kunt rijden, dat dus
goed is.

Nog iets wat ik me bedacht. In een 70cc blok met 19mm carb en normale nok zit meestal
sproeier tussen 78-85.
Bougie was wel flink zwart met een 88 erin, en ziet er nu gewoon goed uit. Vind het gewoon bizar dat ie 13 maten grotere sproeier gewoon trekt..

Carbje is een 17 mm, zal dus wat kleinere sproeier zijn dan in een 19 dus denk dat ik nog redelijk in de te verwachten range val.

Was stiekem wel van plan om mijn kop een keer los te halen en te reviseren maar heb nu niet al het gereedschap liggen wat ik nodig heb, ligt nog bij mijn ouders. Komt van de zomer denk ik.

Tot nu toe doet ie het nog redelijk soepel, maar weet een van jullie of het heel veel uitmaakt dat ik een bougie met warmtegraad 8 erin heb ipv 7? Of is dat verschil minimaal?
origineel is volgens mij 6, 7 kan nog maar 8 is niet echt gebruikelijk! maar durf ook niet te zeggen of je het echt merkt, denk het niet

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeierkeuze met snelle nok en vvv

Bericht door Lennaert »

ciebie schreef: origineel is volgens mij 6, 7 kan nog maar 8 is niet echt gebruikelijk! maar durf ook niet te zeggen of je het echt merkt, denk het niet
Is 7 niet standaard? Had er in een acht in gedraaid met de filosofie dat aangezien het blokje veel meer toeren loopt dan normaal hij ook wat heter wordt en dus wel een kouder bougietje kan gebruiken.
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Plaats reactie