accu laad niet op.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
accu laad niet op.
na een aantal kilometers begon er van alles aan mijn cd65 te stoppen met licht te geven en geluid te maken. heb dus is de kap er af getrokken om te kijken wat er loos is. na een lampje op de poolen van de accu was ik er snel achter dat daar geen prik meer in zat.
de gehele draadboom is nog origineel ook zoon beetje alles wat er aan vast zit, zit zo als het hoort.
enkel de ontsteking is niet de goede. dat is er 1 van een c50 volgens mij (5 draden) zwart, groen, geel, wit, groen/rood
zo als ik de ontsteking aan heb gesloten branden de lampen niet door zwart-zwart groen-groen groen/rood-groen/rood wit(zwart kousje)-geel
als ik geel-geel aan sluit en de witte laat voor wat het is branden gelijk de lampen door. van die draad meet ik stationair 5 volt met pak hem beet 3000 toeren meer ik er al 14 volt.
maar bij de accu meet ik zo als het aan gesloten is 0,3 en 0.0 dat hoort iets meer dan 6 te zijn.
het draad boom schema van de cd65 komt overeen met deze.
weet iemand waar ik moet gaan zoeken wil ik het zo voor elkaar krijgen dat ik zonder spanings regelaar gewoon de accu bij kan laden?
de gehele draadboom is nog origineel ook zoon beetje alles wat er aan vast zit, zit zo als het hoort.
enkel de ontsteking is niet de goede. dat is er 1 van een c50 volgens mij (5 draden) zwart, groen, geel, wit, groen/rood
zo als ik de ontsteking aan heb gesloten branden de lampen niet door zwart-zwart groen-groen groen/rood-groen/rood wit(zwart kousje)-geel
als ik geel-geel aan sluit en de witte laat voor wat het is branden gelijk de lampen door. van die draad meet ik stationair 5 volt met pak hem beet 3000 toeren meer ik er al 14 volt.
maar bij de accu meet ik zo als het aan gesloten is 0,3 en 0.0 dat hoort iets meer dan 6 te zijn.
het draad boom schema van de cd65 komt overeen met deze.
weet iemand waar ik moet gaan zoeken wil ik het zo voor elkaar krijgen dat ik zonder spanings regelaar gewoon de accu bij kan laden?
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: accu laad niet op.
Als de accu echt dood is zal deze denk ik ook niet meer de spanning opnemen en prik van de lampen wegpikken zodat deze doorbranden.
Je kan proberen om een andere zeker weten goeie accu te pakken, deze aansluiten, lampen uit en dan kijken hoeveel prik er bij de accu komt. Ook even kijken wat hij doet met een andere gelijkrichter. Dan lapjes aanzetten en kijken of er spannig bij de accu komt.
Je kan proberen om een andere zeker weten goeie accu te pakken, deze aansluiten, lampen uit en dan kijken hoeveel prik er bij de accu komt. Ook even kijken wat hij doet met een andere gelijkrichter. Dan lapjes aanzetten en kijken of er spannig bij de accu komt.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: accu laad niet op.
Heb je een spanningsregelaar?
De witte draad is voor je accu en de gele voor je verlichting, andersom mag ook als dat beter uitkomt met de voltages die je meet, maar dat moet je altijd in stand houden wil je er iets mee kunnen blijven doen.
De accu pakt zijn voeding via de gelijkrichter, die dus tussen de witte draad en de accu moet zitten.
De gele draad gaat de spanningsregelaar in en van daaruit naar de gele draad in de draadboom.
Als dat allemaal klopt, zou het moeten werken zoals je verwacht.
De witte draad is voor je accu en de gele voor je verlichting, andersom mag ook als dat beter uitkomt met de voltages die je meet, maar dat moet je altijd in stand houden wil je er iets mee kunnen blijven doen.
De accu pakt zijn voeding via de gelijkrichter, die dus tussen de witte draad en de accu moet zitten.
De gele draad gaat de spanningsregelaar in en van daaruit naar de gele draad in de draadboom.
Als dat allemaal klopt, zou het moeten werken zoals je verwacht.
Ga heen en vereenvoudig u!
Re: accu laad niet op.
Nee dit werkt zonder spanningsregelaar.
Al die oude 6volt systemen werken als volgt:
De gele draad voedt de koplamp en de accu. Als het licht aan staat, tenminste.
Als het licht uit staat, doet de gele draad helemaal niets. Die wordt dan gewoon afgeschakeld. De accu wordt dan opgeladen door de andere draad uit de lichtspoel. Deze draad geeft iets minder vermogen. Volgens mij is het meestal groen, maar dat weet ik niet zeker.
Dit schakelen tussen draden gebeurt in je lichtschakelaar aan het stuur.
Nu snap je ook waarom de lampjes ploffen als je accu niet aangesloten is.
Thijs, aangezien bij jou de lampjes ook ploffen als je de gele draad gebruikt, denk ik dat de accu gewoon niet (goed) aangesloten is. Is de gelijkrichter nog heel?
En typ verdomme toch eens gewoon zo'n!
Al die oude 6volt systemen werken als volgt:
De gele draad voedt de koplamp en de accu. Als het licht aan staat, tenminste.
Als het licht uit staat, doet de gele draad helemaal niets. Die wordt dan gewoon afgeschakeld. De accu wordt dan opgeladen door de andere draad uit de lichtspoel. Deze draad geeft iets minder vermogen. Volgens mij is het meestal groen, maar dat weet ik niet zeker.
Dit schakelen tussen draden gebeurt in je lichtschakelaar aan het stuur.
Nu snap je ook waarom de lampjes ploffen als je accu niet aangesloten is.
Thijs, aangezien bij jou de lampjes ook ploffen als je de gele draad gebruikt, denk ik dat de accu gewoon niet (goed) aangesloten is. Is de gelijkrichter nog heel?
En typ verdomme toch eens gewoon zo'n!
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: accu laad niet op.
Ik denk dat de contacten in de schakelaar niet helemaal fris zijn. Kijk eens of er ook 14V op de witgele uit de schakelaar komt bij licht aan en bij licht uit
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: accu laad niet op.
De spanning van de gele draad moet je belast meten. (dus met een lampje) en multimeter in AC stand
Dan zal dat rond de 7V uitkomen.
OP de plusdraad van de accu moet de multimeter in de DC stand, als alles nog goed is aangesloten en de diode nog correct werkt, zal de meter ruim 3V moeten aangeven (niet veel meer), het klinkt raar maar dan is het goed.
Dikke kans dat de accu gewoon op is.
Dan zal dat rond de 7V uitkomen.
OP de plusdraad van de accu moet de multimeter in de DC stand, als alles nog goed is aangesloten en de diode nog correct werkt, zal de meter ruim 3V moeten aangeven (niet veel meer), het klinkt raar maar dan is het goed.
Dikke kans dat de accu gewoon op is.
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: accu laad niet op.
Hij geeft op gelijkstroom gewoon 7V aan op de accu met draaiende motor. Vaak zelfs nog wat meer.
Het is gewoon een manier van testen of hij onbelast naar de 30V schiet. Dan is het systeem goed. Als ie dat niet halt, dan zit er ergens een linke weerstand, meestal in de schakelaar. Die is lam of vies na 3 of 40 jaar.
Het is gewoon een manier van testen of hij onbelast naar de 30V schiet. Dan is het systeem goed. Als ie dat niet halt, dan zit er ergens een linke weerstand, meestal in de schakelaar. Die is lam of vies na 3 of 40 jaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: accu laad niet op.
mag het toch niet hopen dat die accu van een 9 maanden oud al dood is.
op de 3 verlichtings draden meet is als ze niet aan gesloten zijn
geel 5,7
groen 0,7
wit 1,7
als de gele draad aan gesloten is en de groene met de verlichting aan meet aan de accu 1,1 als de verlichting uit is meet ik nog steeds 1.1 aan de accu.
als de lampen aan staan meet ik aan de gele draad uit de ontsteking 3 en als ze uit staan 6.
op de 3 verlichtings draden meet is als ze niet aan gesloten zijn
geel 5,7
groen 0,7
wit 1,7
als de gele draad aan gesloten is en de groene met de verlichting aan meet aan de accu 1,1 als de verlichting uit is meet ik nog steeds 1.1 aan de accu.
als de lampen aan staan meet ik aan de gele draad uit de ontsteking 3 en als ze uit staan 6.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: accu laad niet op.
Hoe hard branden je lampjes? En zo te horen moet je echt je schakelaar schoonmaken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 18 mar 2011 18:34
- Bezit: Een heuze bami monkey
- Locatie: lelystad
Re: accu laad niet op.
Na 9 maanden kan best.
Mijn mooie nieuwe accu hield het naar een paar maanden ook voor gezien.
Accu's kunnen slecht tegen winters en aangesloten blijven
Mijn mooie nieuwe accu hield het naar een paar maanden ook voor gezien.
Accu's kunnen slecht tegen winters en aangesloten blijven
On the first day god created the 2 stroke engine, on the second day he was pissed bij the sound off the 2 stroke and created the 4 stroke engine. just perfect
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: accu laad niet op.
schakelaar heb ik inmiddels schoon gemaakt. langs de contactjes een schuur papiertje gehaald. alles weer in elkaar zitten knutselen.NIX schreef:Hoe hard branden je lampjes? En zo te horen moet je echt je schakelaar schoonmaken.
de waardes blijven nog steeds gelijk uit-dim-grootlicht maakt alle maal niet uit de waarde veranderd niet. alleen viel het me nu op dat als ik de lichten uit doe dat er een piek in zit 15 tot 40 heb ik voor bij zien komen iedere keer een andere waarde soms blijft hij ook het zelfde dat er geen piek spaning te zien is.
in middels ook een andere gelijk richter gepakt daar was ook geen verschil te zien.
zo maar is de koplamp los maken kijken of ik daar iets verkeerds kan vinden.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: accu laad niet op.
mijn accu moet in de winter gewoon doorwerken !lupomob schreef:Na 9 maanden kan best.
Mijn mooie nieuwe accu hield het naar een paar maanden ook voor gezien.
Accu's kunnen slecht tegen winters en aangesloten blijven
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok
Re: accu laad niet op.
Loodaccu's kunnen best tegen winters en aangesloten blijven, ze kunnen alleen niet tegen ongebruikt stilstaan.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: accu laad niet op.
Voor die periode heb je hele leuke kleine acculadertjes.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.