Ontsteking vraag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Ontsteking vraag

Bericht door wildebras »

Ben de afgelopen 2 dagen bezig geweest om mijn ss50 in elkaar te zetten. En hoef alleen het electragedeelte + het afstellen nog te doen. Mijn onsteking heeft 4 kleuren draden geel, groen, zwart en roze. Ik kan alleen nergens vinden waar ik de roze draad op aan moet sluiten? Wie kan mij helpen? Draadboom is overigens een immitatie.
Laatst gewijzigd door wildebras op 03 jun 2012 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Onsteking vraag

Bericht door Eric »

Die roze is niet spannend. Was dacht ik een extra spoeltje als je langzaam rijdt oid.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Onsteking vraag

Bericht door wildebras »

De zekering die standaard bij de accu meegeleverd wordt is 10A. Is dit de juiste?

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Onsteking vraag

Bericht door wildebras »

Vandaag alle stekkers weer losgemaakt en opnieuw aan elkaar. kilometerteller niet aangesloten maar de contactslot, koplamp en het remlicht deden het in ieder geval. Ik heb nog een 3 tal vragen.

-Hoeveel A moet de glaszekering zijn? (ik heb 2 schema's waarin resp. 7A en 15A genoemd worden)

-Accu heeft een nachtje aan de lader gestaan. Gemeten met een multimeter gaf hij 6,25 V aan. Na aangesloten te zijn en heel even de lichten laten branden (lichten branden heel zwak) meet ik een spanning van 1,45 V. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

-Klopt het dat de zwarte draad uit de ontsteking opgesplitst moet worden naar de bobine en het contactslot?

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Onsteking vraag

Bericht door toerieteller »

de roze draad is een draad om de accu sneller te laden bij b.v. alleen korte stadsritten.

ik denk dat je accu erg dood is geweest, en dan willen ze nooit meer echt goed werken, en volgens mij is alleen je remlicht en de toeter en de knippers via de accu, en niet groot en kleinlicht.
de zwarte draad gaat via het contactslot naar de de bobine.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Onsteking vraag

Bericht door NIX »

Neutraallampje is ook via de accu.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Ontsteking vraag

Bericht door wildebras »

Toerieteller en Nix bedankt. Voor de 3de keer alle bedrading los gehaald. Nieuwe schema's geprint en ingekleurd en aan de hand van jullie tips alles weer aan elkaar. Alleen het belangrangrijkste is nog niet opgelost en dus heb ik nog 2 vragen.

-Uit mijn immitatie draadboom hou ik 2 zwarte draden over welke voor de bobine moeten zijn. Als ik met een multimeter check of deze draden bij elkaar horden krijg ik zowel met het contact uit als aan een positief geluidssignaal. klopt dit?

-Ik krijg als alles aangesloten is geen vonk (contact op aan) . De bobine is nieuw waar moet ik opletten?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Ontsteking vraag

Bericht door Eric »

Dei zwarte gaat naar het contactslot en wordt daar wel of niet aan massa gelegd. Als de zwarte massa maakt, zal je geen vonk krijgen. Je kan ook de zwarte uit de ontsteking direct aan de kabel van de bobine leggen. Maar dan werkt je contactslot natuurlijk niet.

Contactslot en bobine moeten goed massa maken!
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Ontsteking vraag

Bericht door toerieteller »

Eric schreef:Dei zwarte gaat naar het contactslot en wordt daar wel of niet aan massa gelegd. Als de zwarte massa maakt, zal je geen vonk krijgen. Je kan ook de zwarte uit de ontsteking direct aan de kabel van de bobine leggen. Maar dan werkt je contactslot natuurlijk niet.

Contactslot en bobine moeten goed massa maken!
frame aan de binnenkant waar het blok zit ook verfvrij maken, voor aarding naar frame vanaf blok(als je het frame grondig hebt geschilderd)
dus verf goed weghalen voor montage, of extra aarde draden trekken vanaf de blokbouten naar contact en bobine!(maar beter is het om gewoon alles verfvrij te maken en daarna nog een extra draad te trekken, voor de zekerheid!, zo doe ik het meestal, is niet de mooiste manier vanwege de extra draden vanaf je blokbout naar je accudeksel, maar werkt wel altijd, ik trek ook altijd een standaard extra aardedraad naar beide lampen voor goede aarding(immidraadboompjes zijn erg dunnetjes uitgevoerd vind ik, en scheeld een hoop kapotte lampjes op de lange duur))

sucses ermee!
p.s. ik zou eerst de bobine direct op de zwarte draad uit het blok aansluiten, en als het dan werkt , dan pas met het contact gaan prutsen.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Ontsteking vraag

Bericht door wildebras »

Zowel de gaten in het frame voor de bevestiging van de bobine als de gaten voor de blokophanging zijn kaal tot op het metaal. Haal het blok wel even onder het frame vandaan en trek wel een draad van de blokbout naar de bobine ophanging voor extra aarding. En tevens kijk ik wel even wat aan ik nog meer kaal kan maken.

Ik heb het schema wat ik gebruikt heb toegevoegd. Klopt het dat als ik weet welke van de 2 zwarte draden uit het contact komt ik hier alleen de zwarte ontsteking- en bobine draad aan vast hoef te maken??
Bijlagen
DBss50.jpg

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Ontsteking vraag

Bericht door toerieteller »

beide zwarte draden van de draadboom lopen via het contact, en zodra het contact uit is word er een sluiting gemaakt met de aarde van het frame op de zwarte draad.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Ontsteking vraag

Bericht door wildebras »

Bedankt toerieteller met je laatste uitleg is de theorie duidelijk. Deze week maar vrolijk verder sleutelen.

Plaats reactie