imi C50 (SMC) harder later optrekken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
wfandrea
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:37
Bezit: ooit: C50 (OT)
nu: SMC Super 50 (imi C50)

imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door wfandrea »

Beste HVN-forummers,

Ik ben nieuw hier. Geregistreerd nieuw. Ik lees namelijk al een tijdje mee. Reden om te gaan lezen was de sluimerende wens om weer ouderwets te gaan viertakten. Ooit bezat ik een Honda C50 die als dagelijks vervoermiddel diende. Veel mee meegemaakt. Onverslijtbaar ondanks (achteraf bezien) toch wat hondse behandeling. Jeugdige onwetendheid toentertijd... In totaal heb ik er 2 gehad: een Elephant Grey-exemplaar en een zwarte C50. Welke kleur die ooit origineel was... Ik vermoed groen als mijn geheugen me niet in de steek laat...

Sinds kort heb ik een SMC Super 50. Een imitatie C50 die voldoende goed geslaagd geimiteerd is, om de oude C50-gevoelens weet op te wekken. Het rijd redelijk identiek qua wegligging (lekker in de bocht gooien en hangen!) en de roffel van het blokje is ook nagenoeg identiek. Goed: het schakelt wat minder 'smooth' en de afwerking is ook allemaal net even wat 'Chineser''. Ben nu preventief stukje bij beetje het een en ander aan het losschroeven, invetten en weer vastschroeven. Ik bedoel: als er zelfs vliegroest staat aan de binnenkant van de kettingkast (!) dan weet je wat vijand nummer 1 is... Maar eigenlijk wat dat met de originele Honda's niet anders... Een mens leert in de loop der jaren...

Hoewel ik dus prettige nostalgische gevoelens krijg bij het rijden van mijn tweedehands SMC-tje (net ruim 2.000 km's op de teller, prima lopend blokje en in prima staat verkerend), kan ik me niet meer herinneren hoe het qua verkeersregels was ooit. Je had fietsen en brommers. Punt. Een brommer reed ook gewoon op een fietspad, tenzij dat niet mocht. Het leven was eenvoudig toen ;)

Nu sta ik regelmatig vooraan bij het stoplicht en moet dat voor de automeute uit weg zien te komen. En daar wringt de schoen. Die Super 50 trekt gewoon niet super op.

Topsnelheid is meer dan genoeg. Op de teller 55 km per uur, maar dat slaat echt helemaal nergens op. Ik zal eens een GPS-meting doen, maar denk dat het tegen de 70 km/uur aan ligt. Hard zat wat mij betreft. Dat tempo bereikt 'ie ook best vlot bij netjes semi-automatisch doorschakelen naar 2 en 3. Met netjes bedoel ik: niet doortrekken tot lang hoog in de toeren en dan pas schakelen.

Ik wil 'm dus sneller van zijn plek hebben. Alle verhalen hier lezende, heb ik dan de volgende opties:

1) grotere carb monteren (zit nu volgens inscriptie in chokeklep een 12 mm op, Japans, Mikuni);
2) kleiner voortandwiel monteren (zit nu een 13-tands (standaard) tandwieltje op);
3) 70 cc cilinder/zuiger/cilinderkop-set monteren (met/zonder andere carb;
4) Ooievaarkuitenvet smeren op linkerspiegel en rechter richtingaanwijzer achter... ;-)

Zelf zou ik - voor ik mijn vraag eindelijk concreet maak- de volgende (serieuze) optie willen toevoegen:

5) monteren van een 90cc (86cc) 4-traps semi-automaat blok van Lifan (http://www.brinkmotoren.nl/motorblokken ... d_atv/578/). Hiermee houd ik het kenmerkende semi-automatisch schakelen wat voor mij zo typerend is voor mijn C50-ervaring. Al moet ik toegeven dat onder mijn laatste C50 een SS50-blok hing met een bijgemonteerde schakelhandel links...

Mij vragen, concreet:

A) wat is volgens de kenners hier de beste oplossing vanuit men wens sneller op te kunnen trekken zonder persé een hogere topsnelheid te realiseren (geen straf en kan mezelf ook wel inhouden met de rechterhand);
B) gaat het blok uit optie 5 passen op mijn SMC Super 50 (C50 imitatie)? En zo ja, welke carb past hier dan het beste bij?

Een lange eerste post. Mijn excuses daarvoor. Maar het is ook gelijk een introductiepost en een voorstel-post. Wel zo netjes.

Bij voorbaat zeer hartelijk dank voor uw meedenken, hulp en antwoorden.

Wim

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door NIX »

Ik zou gewoon eerst een tandje kleiner voor proberen, dat is de goedkoopste optie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5176
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door stoterstangen90 »

65cc? :wink:
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door NIX »

Oja, die vergeet ik steeds. (Gelukkig...)
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door robertsp »

Er zit toch ook zo'n uitlaat naar spruitstuk gedrocht op zo'n SMC? Weet niet of dat invloed heeft?

//edit:

En als hij 70 km/h echte km's maakt kun je idd beter wat aan de tandwielverhouding doen, en hem tussen de 55-65 km/h maken.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door nielspbr »

Voor één tandje kleiner.


(Ik heb bij de baja achter 1 tandje groter gedaan, maar dat kwam omdat ik toch de hele kettingset heb vervangen.)

wdemerode
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 aug 2011 10:59
Bezit: C50
Locatie: Westen

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door wdemerode »

Hallo wfandrea,

Had precies hetzelfde gemis met mijn C50, heb deze kortgeleden laten ombouwen naar 70 cc (bij een zeer kundig persoon) , en hij trekt nu heerlijk vlot op en raakt ook lekker snel op topsnelheid (75 km/u).
Maw. een aanrader !

Succes,

Peter.

wfandrea
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:37
Bezit: ooit: C50 (OT)
nu: SMC Super 50 (imi C50)

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door wfandrea »

Hi Peter,

Heb jij de 70cc conversie met alleen cilinder en zuiger gedaan (maw oude cilinderkop en carb gehouden)? Of heb jij ook een bijpassende (grotere) cilinderkop en royaler carb laten monteren?

Bij welk kundig persoon heb jij dat laten doen als ik vragen mag? Is dat toevallig in de buurt van Haarlem?

Wim

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door Eric »

Alsof het verschrikkelijk moeilijk is. :D
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

wfandrea
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:37
Bezit: ooit: C50 (OT)
nu: SMC Super 50 (imi C50)

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door wfandrea »

Zal wel makkelijk zijn als je het 100x gedaan hebt. Maar ik zie eerlijk gezegd nogal op tegen het nokkenas-tandwiel en -ketting verhaal... Een cilinder en zuiger vervangen durf ik wel aan... Ergens een goede, duidelijke en kloppende handleiding te bekijken/lezen?

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door john »

deze jongens in haarlem zitten op 4taktbrommertjes.

http://www.js4taktspecials.nl/
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door ciebie »

Een werkplaats handboek, echt het is geen rocketsience

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door Eric »

Ronde deksel op de kop losdraaien: Naast de bougie zit een boutje met een dopje 10kop. Draai deze los en het ronde deksel is los. Als hij nog vast blijkt te zitten, dan draai je die as er weer een hele slag in en geef je er een tikje op.
003.JPG


Nokkenas op tijd zetten:

Op je carter bij het vliegwiel staat een streepje en op je vliegwiel staat een F en een T. De F is voor de ontsteking en de T staat voor bdp(bovenste dode punt). Om de nokkenas op tijd te zetten, zet je het vliegwiel op T (Doe dit voor je de kop erop zet, en dan weet je 100% zeker dat hij op het bdp staat).
001.JPG
002.JPG



Nu heb je in de kop nog een inkeping en op je tandwiel staat een rondje. Als het vliegwiel op T staat, moeten de inkeping en het rondje in lijn staan, of het rondje net boven de inkeping.
004.JPG
005.JPG
Als alle streepjes en dingen kloppen, kan je het tandwiel op de nok wippen. Ikzelf wil wel eens het kapje aan de andere kant van de kop demonteren zodat ik de nok tegen kan houden. Soms gaat hij net te ver de kop in en krijg je het tandwiel er niet op.
Zo. Het tandwiel zit op de nok, maar owjee, de gaten voor de boutjes komen niet overeen. Geen drama. Draai nu aan het vliegwiel, tot de gaten vrijkomen en draai de boutjes erin. Draai voor 3dubbel check het vliegwiel even rond en monteer het zootje verder af.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door Eric »

Ik zeg faq.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

wfandrea
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:37
Bezit: ooit: C50 (OT)
nu: SMC Super 50 (imi C50)

Re: imi C50 (SMC) harder later optrekken

Bericht door wfandrea »

@Eric: je bent een held. Voor mij is dit uiterst nuttige info. Werkplaatshandboek heb ik nog van vroeger (van mijn C50's) Maar met die bamiblokken weet ik niet helemaal zeker in hoeverre ze consequent gekopieerd hebben ;) Deze principes lijken me nogal universeel. Dank!

Wim

Plaats reactie