honda ss50 20 jaar stil gestaan

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ronnie1971
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55

honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Ronnie1971 »

Hallo
Ik ben in het bezit gekomen van een honda ss 50 ,die heeft ongeveer 20 jaar stilgestaan.
Ik ga hem van de week eens even schoonmaken en zal wat foto's plaatsen
Ik heb wel gemerkt dat na al die jaren stilstaan het blok vast is gaan zitten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik te werk moet gaan om het blok weer in beweging te krijgen?
alle tips zijn welkom

groeten Ron

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
Welkom hier.
Je zou de cilinder eens goed vol kunnen spuiten met wd40 en inlaten trekken/weken en dan zien of het loskomt en de bak goed spoelen met terpentine of diesel.
Maar om eerlijk te zijn en ik denk dat je zelf ook weet dat je beter af bent als je het blok gewoon uitelkaar haalt en eerst de mogelijke veroorzaker zoekt van het vastzitten( zuiger/cilinder) ter voorkoming van meer schade.
Bedenk ook even wat je met de brom wilt doen...
Met zo min mogelijk werk weer aan de praat krijgen of het hele blokje uitelkaar halen en even goed onderhanden nemen zodat het er weer jaren tegenaan kan.
De laatste optie is naar mijn idee de beste maar wel de duurste van de twee al kunnen de kosten best meevallen als je niet te veel hoeft te vervangen.
Groetjes Ilja

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Skiller »

Idd het blok gewoon geheel demonteren, het koppelingscarter eraf halen en dan de cilinder van 2 kanten in de kruipolie zetten.
Of een ander blok halen en die monteren als je niet voor een Honda restauratie wilt gaan.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door ReezYard »

De beste investering - voordat je de boel open gooit - is de aankoop van
een werkplaats handboek.
Aanbevolen: Haynes Owners Workshop Manual.

Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door NIX »

Ik haal oude blokjes per definitie eerst uit elkaar, ze proberen te laten lopen betekent vaak schade omdat ze niet zomaar zijn weggezet of in hun vorige leven meer slaag dan onderhoud kregen. Een enkele uitzondering daargelaten zit er altijd wel iets flink fout of moet er sowieso iets vervangen worden.

Zie wat Richard zegt en ik voeg daar graag de slagschroevendraaier en poelietrekker aan toe.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Jossvdijk »

misschien kun je vertellen waar je woont en is iemand bereid die er iets meer kijk op heeft even bij je langs te gaan , die kan op dat moment even het een en ander waarnemen en je direct advies/hulp geven. Is wellicht een beter idee dan direct van alles los te halen.

Dr.Ed
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 jan 2009 21:39
Bezit: Opel Corsa B GSI -> 2.0-16v (ombouwproject)
Locatie: Dokkum

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Dr.Ed »

Ooit al eens ongezien een blokje gekocht voor de Noof, lag al minimaal 20 jaar op zolder. Bougie eruit gehaald en volgepompt met WD40 omdat ie vastzat. Na twee dagen kwam er beweging in. Olie ververst, nieuwe kontaktpunt erop en klepjes gesteld. Inmiddels 2 jaar verder en loopt probleemloos. Alleen de pakking van klepdeksel vervangen omdat die helemaal opgelost was.
Plan de campagne was idd om hem los te gaan trekken, maar wou graag eerst zien of hij lopen wou....
Grote klappen, snel thuis!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door NIX »

Dit is een SS.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door apae01 »

En die zijn kwalitatief stukken minder dan een Noof? ;)
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door wim V8 »

Als je m zo wilt proberen kan voorzichtig heetstoken van de cilinder met een verfstripper ook helpen. Haal wel eerst de bougie eruit spuit daar kruipolie in laat t een dag en nacht inweken, oude olie uit je blok aftappen, nieuwe erin doen, cil en kop voorzichtig verwarmen, mag best een beetje heet maar pas op dat de zooi niet in de hens vliegt maar daar ben je zelf bij natuurlijk, en proberen rond te draaien aan vliegwiel. Als je geen vreemde geluiden hoort gewoon starten met die nieuwe olie erin eventueel nieuwe bougie. Vooraf even de vlotterbak eraf, oud bezinksel eruit, hoofdsproeier doorblazen, oude benzine uit de tank, nieuwe erin en een nieuw filtertje tussen de slang(belangrijk). Succes.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door NIX »

apae01 schreef:En die zijn kwalitatief stukken minder dan een Noof? ;)
Doorgaans per definitie kapotgesleuteld of versleten. Geldt overigens ook voor veel Noofs, bovenstaand Noofvoorbeeld is een incident, maar niet maatgevend voor alle Honda's die 20 jaar hebben geslapen. Zo'n blokje heeft altijd TLC nodig, gewoon aan de praat helpen betekent bijna altijd dat je of erachter komt dat er toch wat aan mankeerde of na een paar km iets kapot hebt gereden dat heel was gebleven bij preventief onderhoud.

De bak is per definitie aan nieuwe schakelpennen toe, vaak is de kickas kaduuk, baktandjes kunnen missen, voering van de koppeling valt er vaak af of de plaat kleeft dermate dat de koppeling toch open moet, centrifugaalfilter zit meestal vol, distributie is meestal versleten of verpulvert bij de eerste aanraking en klepjes moeten vaak even schoon en ingeslepen. Keerringen zijn meestal hard en lek. De carb zit meestal dichtgekoekt met alle mengselfouten en heetlopen als gevolg. En dat zijn nog niet eens de gekke dingen.

Of hebben alleen mijn blokjes dat?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Eric »

Mijn groene c had iets van 15 jaar in een loods gestaan. Gewoon opgestart, in de eerste 3 weken 3x de olie ververst en lekker rondgereden met dat ding. Ook even op en neer naar Luxemburg en flink beulen op die heuvels was geen probleem.
Dan is een c natuurlijk lekker hufterproof en ik kan soms wel inschatten wat ik koop. Maar als hij vast zit, dan zou ik toch minimaal even het top-end loshalen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door Ben C50 »

En als je hem start voordat je hem uit elkaar haalt, kijk dan of er wel olie in de cilinderkop komt. Door je onderste klepdop er af te halen en zien of het daar uit gaat stromen na 10 sec. Had mijn c-tje veel schade kunnen besparen....

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door KiP »

NIX schreef:
apae01 schreef:En die zijn kwalitatief stukken minder dan een Noof? ;)
Doorgaans per definitie kapotgesleuteld of versleten. Geldt overigens ook voor veel Noofs, bovenstaand Noofvoorbeeld is een incident, maar niet maatgevend voor alle Honda's die 20 jaar hebben geslapen. Zo'n blokje heeft altijd TLC nodig, gewoon aan de praat helpen betekent bijna altijd dat je of erachter komt dat er toch wat aan mankeerde of na een paar km iets kapot hebt gereden dat heel was gebleven bij preventief onderhoud.

De bak is per definitie aan nieuwe schakelpennen toe, vaak is de kickas kaduuk, baktandjes kunnen missen, voering van de koppeling valt er vaak af of de plaat kleeft dermate dat de koppeling toch open moet, centrifugaalfilter zit meestal vol, distributie is meestal versleten of verpulvert bij de eerste aanraking en klepjes moeten vaak even schoon en ingeslepen. Keerringen zijn meestal hard en lek. De carb zit meestal dichtgekoekt met alle mengselfouten en heetlopen als gevolg. En dat zijn nog niet eens de gekke dingen.

Of hebben alleen mijn blokjes dat?
jij hebt natuurlijk wel vaak de zooi die bijna geen mens meer wil
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: honda ss50 20 jaar stil gestaan

Bericht door apae01 »

NIX schreef:Doorgaans per definitie kapotgesleuteld of versleten. Geldt overigens ook voor veel Noofs
Dat is allemaal wel waar ja: mijn P50 bleek motorisch ook een stuk verder versleten dan vooraf ingeschat (vooral op basis van de woorden van de eigenaar).
Het is een paar ritten goed gegaan, maar na een warmloper het spul alsnog uit elkaar gehaald en gemerkt dat alles zo'n beetje aan revisie toe was. Dat verse blokje bouwen moet overigens nog steeds...
Bij de CB het blok waarmee die kwam maar preventief uit elkaar gehaald: dat zag er overigens allemaal nog behoorlijk goed uit. Maar eerst maar een poosje rijden met het blokje uit de erbij gekochte crosser.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Plaats reactie