Kleppen ruimer stellen.
Kleppen ruimer stellen.
Wat winnen we ermee? Ik zie alleen dat de klep een X tijd langer dichtblijft. Harder in de kop slaan kan niet, omdat de tuimelaar de nok volgt, en bij sluiten, zorgen de klepveren ervoor dat de tuimelaar tegen de nok blijft.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 391
- Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
- Bezit: ss50
- Locatie: zeist
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Kleppen ruimer stellen.
de kleppen slaan wel harder tegen de zittingen.
een nokkenas is ontwikkeld om in de laatst beetjes, de klep langzaam tegen de zitting te laten zakken, als je de kleppen ruimer zet, verlies je die laatste beetjes van de nokkenas, waardoor de klep op de zitting valt, wat bijvoorbeeld ingezakte zittingen tot gevolg kan hebben.
een nokkenas is ontwikkeld om in de laatst beetjes, de klep langzaam tegen de zitting te laten zakken, als je de kleppen ruimer zet, verlies je die laatste beetjes van de nokkenas, waardoor de klep op de zitting valt, wat bijvoorbeeld ingezakte zittingen tot gevolg kan hebben.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: Kleppen ruimer stellen.
de klepsteel kan er ook door afbreken. Meegemaakt met een 125N en 360G.
Re: Kleppen ruimer stellen.
CB-viguur schreef:de kleppen slaan wel harder tegen de zittingen.
een nokkenas is ontwikkeld om in de laatst beetjes, de klep langzaam tegen de zitting te laten zakken, als je de kleppen ruimer zet, verlies je die laatste beetjes van de nokkenas, waardoor de klep op de zitting valt, wat bijvoorbeeld ingezakte zittingen tot gevolg kan hebben.
Gaat dit verhaal ook op bij de koppen van heden/blokken voor ongelode benzine? Ik blijf redelijk sceptisch hierover. Vandaag helaas een wat zware dag achter de rus en er niet echt over na kunnen denken. Misschien morgen meer zin/tijd.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: Kleppen ruimer stellen.
Ik snap niet zo goed waar je vraag vandaan komt. Heb je van iemand gehoord dat het beter is om de kleppen ruim te stellen?
Re: Kleppen ruimer stellen.
Ik heb het hier een paar keer voorbij zien komen
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Kleppen ruimer stellen.
Vaak hebben mensen hun kleppen gewoon te nauw staan, dus dan moeten ze iets ruimer. Bij bami uitlaatkleppen is 0,08 vaak nodig omdat de boel wat sneller kan inslaan en zo te nauw komt te staan. Teveel klepspeling veroorzaakt een berg geklepper, ingeslagen klepstelen en zetels, soms inderdaad tot afbrekende kleppen aan toe (maar meestal breken die als ze al een tik gehad hebben) en uitgeleuterde geleiders (door inslaan steel) en zelfs inslaan van nokkenassen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 11 jan 2009 21:39
- Bezit: Opel Corsa B GSI -> 2.0-16v (ombouwproject)
- Locatie: Dokkum
Re: Kleppen ruimer stellen.
Als je brommert op lpg loopt kan ik mij er iets bij voorstellen....
Grote klappen, snel thuis!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Kleppen ruimer stellen.
Bij auto's wordt het gedaan om iets meer koppel te krijgen. Bij een brommer zul je dat nooit merken.
Re: Kleppen ruimer stellen.
Hoe werkt dat dan? Kan me niet voorstellen dat het ruimer stellen van de klepspeling leidt tot meer koppel. De kleppen gaan alleen maar minder lang en minder ver open dus je krijgt alleen maar minder mengsel in de cilinder en dus ook minder koppel. Lijkt mij.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Kleppen ruimer stellen.
Dat klopt, minder ver en minder lang open. Hierdoor verhoog je de dynamische compressie en heb je meer koppel bij lage toeren (verkeerd verwoord, niet meer koppel). Daar tegenover staat wel dat je minder vermogen hebt bij hoge toeren. Maar bij een brommer kun je ze het beste gewoon stellen zoals opgegeven, zoveel koppel en vermogen zit daar toch niet in.Jurrien schreef:Hoe werkt dat dan? Kan me niet voorstellen dat het ruimer stellen van de klepspeling leidt tot meer koppel. De kleppen gaan alleen maar minder lang en minder ver open dus je krijgt alleen maar minder mengsel in de cilinder en dus ook minder koppel. Lijkt mij.