Cb50 Cdi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

Ik wil toch even zeker zijn dat het vliegwiel goed staat voordat ik met de carburateur aan de gang ga.

De brommer loopt nu met een beetje witte rook. hij loopt goed stationair alleen wanneer ik gas geef blijft hij in hoge toeren hangen of hij komt langzaam terug.
Het lijkt op valse lucht maar ik wil eerst zekerheid over de cdi. Ook komt hij niet in hoge toeren.

Hoe ik het nu heb is het volgende:
ik heb de gk-4 vliegwiel met een spie vast aan de krukas. de spiebaan is alleen groter dan het spietje dus daarbinnen kan ik ook nog schuiven.
er zit een xr80 grondplaat op die zijn eigen "^" markering heeft. de oude markering op het blok is waar de pickup zit en is dus niet zichtbaar.
Als ik nu de T op het vliegwiel gelijk breng met de markering van de xr80 grondplaat zie ik aan het nokkenas tandwiel dat hij niet op tdc staat.
Wanneer ik hem zonder spie doe en de tdc gelijk zet met de markering van de xr80 grondplaat start de brommer niet.

Lang verhaal... hopelijk kan iemand me een "leek" uitleg geven zodat ik zeker weet dat de timing klopt.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Cb50 Cdi

Bericht door ciebie »

Heb je de pukkel opnieuw opgelast op de juiste plek? Trouwens aan te raden om een 4mm spie in een L-vorm te vijlen, dan beweegt ie niet meer.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Cb50 Cdi

Bericht door ildert »

pukkel oplassen hoeft niet...hij heeft een xr80 vliegwiel en grondplaat.

kebuder...als je vliegwiel op F staat moet de "voorkant" van de pukkel ter hoogte van de pickup zijn...en dan bedoel ik dan ronde metalen pikkie in de zwarte unit naast je vliegwiel.
als je teveel speling hebt op je vliegwiel positie kun je met een stift oid in je boegiegat voelen waar het echte bovenste dode punt is (TDC), dat zou T op je vliegwiel moeten zijn...zo niet, vliegwiel verdraaien.

ik zou niet uitgaan van je nokastiming, die kan max een halve tand verschillen met TDC
je moet de nieuwe markering van de grondplaat gebruiken, de oude op het carter is voor punten.

btw..wat voor een cdi gebruik je? de hoeveelheid vervroeging en wanneer ie dat doet heeft ook invloed uiteraard.
grote klappen, snel thuis

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

ildert schreef:pukkel oplassen hoeft niet...hij heeft een xr80 vliegwiel en grondplaat.

kebuder...als je vliegwiel op F staat moet de "voorkant" van de pukkel ter hoogte van de pickup zijn...en dan bedoel ik dan ronde metalen pikkie in de zwarte unit naast je vliegwiel.
als je teveel speling hebt op je vliegwiel positie kun je met een stift oid in je boegiegat voelen waar het echte bovenste dode punt is (TDC), dat zou T op je vliegwiel moeten zijn...zo niet, vliegwiel verdraaien.

ik zou niet uitgaan van je nokastiming, die kan max een halve tand verschillen met TDC
je moet de nieuwe markering van de grondplaat gebruiken, de oude op het carter is voor punten.

btw..wat voor een cdi gebruik je? de hoeveelheid vervroeging en wanneer ie dat doet heeft ook invloed uiteraard.
Super heel erg bedankt!
Ik gebruik een goedkoop niet vervroegend cdi.
Ik ga morgen even tdc enz bekijken.

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

ildert schreef:pukkel oplassen hoeft niet...hij heeft een xr80 vliegwiel en grondplaat.

kebuder...als je vliegwiel op F staat moet de "voorkant" van de pukkel ter hoogte van de pickup zijn...en dan bedoel ik dan ronde metalen pikkie in de zwarte unit naast je vliegwiel.
als je teveel speling hebt op je vliegwiel positie kun je met een stift oid in je boegiegat voelen waar het echte bovenste dode punt is (TDC), dat zou T op je vliegwiel moeten zijn...zo niet, vliegwiel verdraaien.

ik zou niet uitgaan van je nokastiming, die kan max een halve tand verschillen met TDC
je moet de nieuwe markering van de grondplaat gebruiken, de oude op het carter is voor punten.

btw..wat voor een cdi gebruik je? de hoeveelheid vervroeging en wanneer ie dat doet heeft ook invloed uiteraard.
Mijn bevindingen:

Als ik het vliegwiel afstel dat bij tdc(gemeten in boegiegat) T gelijk staat met de grond plaat markering wil de brommer niet starten.

Als ik het vliegwiel op F houd is de pukkel aan het eind van de pickup. Er staat een streepje voor F. Als ik hem daar op houd staat de pukkel aan het begin van de pickup.

Als ik de spie gebruik loopt hij maar niet goed.

Ik ga morgen nog even verder onderzoek doen maar misschien kan iemand tips geven :)

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

Hij doet het nu opzich wel goed alleen komt nog niet in hoge toeren.
Zou het kunnen dat dat komt omdat ik een normale cdi op een vervroegend vliegwiel heb?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Cb50 Cdi

Bericht door stoterstangen90 »

Ja.
Afbeelding

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

stoterstangen90 schreef:Ja.
Ok, dat zou het probleem kunnen zijn? :P
Ik heb het nergens op het forum gezien dus hopelijk geen onzin vraag :cry:

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Cb50 Cdi

Bericht door stoterstangen90 »

nee hoor, geen onzinvraag.
Afbeelding

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Cb50 Cdi

Bericht door stoterstangen90 »

toch zou ik ook je distributietiming nog eens controleren.
Afbeelding

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: Cb50 Cdi

Bericht door kebuder »

stoterstangen90 schreef:toch zou ik ook je distributietiming nog eens controleren.
:shock: Ik heb het vliegwiel t precies op TDC gezet en heb toen de distributie timing aangepast.
Man Man Man... hij draait super nu. Alleen nog carburateur afstellen en ik ben klaar.

Wel een nieuw probleem... olie lekt tussen de cilinder en kop dicht bij de uitlaat.
Maar dat los ik zelf wel op :P

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Cb50 Cdi

Bericht door stoterstangen90 »

Gefeliciteerd.
Afbeelding

Plaats reactie