Regen + CB = pruttelen
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 mar 2014 19:19
- Bezit: Xmotos XB-33 50W met 72 cilinder en kop
Re: Regen + CB = pruttelen
Juist wel, als je vonkjes ziet overspringen dan ligt het aan je bougiedop, kan je een waterdichte halen.
Zo nee, dan is het iets anders, en daar kan je vragen over stellen.
Zo nee, dan is het iets anders, en daar kan je vragen over stellen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 06 mei 2013 21:31
- Bezit: CY50 1978
HD DuoGilde 1961
HD StreetBob 2010
HD Eigenbouw Coppertone
MotoGuzzi Falcone 1970
GoGo Scooter 1954
Re: Regen + CB = pruttelen
zoals een poreuze bougiekabel....
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Regen + CB = pruttelen
storzvogel schreef:zoals een poreuze bougiekabel....
kapotte bougie, slechte bobine, los contactje, gare ontsteking. vocht bij de ontsteking........
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Late reactie: was er een tijdje tussenuit, goeie vakantie achter de rug!
Back to the problems:
- Mijn haar staat niet overeind bij een natte bougiekabel en problemen. Dus: lekke kabel / water in dop uitgesloten?
- Bougie zou goed moeten zijn, maar komt snel nieuwe in.
- Bobine is vrij recent vervangen (geen 600km geleden), weliswaar door imi.
- Gare ontsteking weet ik niet.
Kunnen lichtjes ingebrande puntjes dit probleem veroorzaken?
Ben aan het overwegen om over te stappen naar CDI.
Back to the problems:
- Mijn haar staat niet overeind bij een natte bougiekabel en problemen. Dus: lekke kabel / water in dop uitgesloten?
- Bougie zou goed moeten zijn, maar komt snel nieuwe in.
- Bobine is vrij recent vervangen (geen 600km geleden), weliswaar door imi.
- Gare ontsteking weet ik niet.
Kunnen lichtjes ingebrande puntjes dit probleem veroorzaken?
Ben aan het overwegen om over te stappen naar CDI.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Regen + CB = pruttelen
jappexe schreef:Late reactie: was er een tijdje tussenuit, goeie vakantie achter de rug!
Back to the problems:
- Mijn haar staat niet overeind bij een natte bougiekabel en problemen. Dus: lekke kabel / water in dop uitgesloten?
- Bougie zou goed moeten zijn, maar komt snel nieuwe in.
- Bobine is vrij recent vervangen (geen 600km geleden), weliswaar door imi.
- Gare ontsteking weet ik niet.
Kunnen lichtjes ingebrande puntjes dit probleem veroorzaken?
Ben aan het overwegen om over te stappen naar CDI.
- heb je de hele bougie kabel geprobeerd?
- waarom zou de bougie goed moeten zijn? een scheurtje in het porselein kan al problemen geven. heb zelfs al bougie's gezien daar het porselein gebroken was waar het de metalen huls in gaat.
- een nieuwe imi bobine dat gaat over het algemeen goed. welk merk heb je tec of een chinees budget ding?
- gare ontsteking... als de spoelen goed zijn de punten schoon en de condensator niet kapot is dan heb je een goede ontsteking.
over stappen naar cdi wat is het voor deel daar van? niets je hoedt alleen geen punten meer te stellen.
over het algemeen als je een goede punten ontsteking hebt loopt dat even goed als een cdi ontsteking.
dat zou voor mij geen reden zijn om over te stappen naar cdi.
maar 1 ding lees ik niet in je op som lijstje.
bougie dop.
welke bougie dop heb je?
zo'n chinees blikken ding? weg gooien die meuk.
ngk? zitten de afdicht rubbers er wel om? zouden er 2 moeten zijn.
champion? dat is over het algemeen wel goed spul let op want de verbinding tussen kabel en bougie wil nog wel eens breken.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Bougiedop = NGK met 2 afdichtrubbers Overstappen naar CDI zou ook (en vooral) zijn voor extra lichtopbrengst.
- Condesator is nog geen maand geleden vervangen door een originele, die zeker niet warm is gesoldeerd (soldeersel er laten op druppelen, condensator niet aangeraakt met soldeerbout)
- Bougie ziet er schoon uit en geeft geen problemen bij niet-vochtig weer, maar zoals gezegd: asap nieuwe erin.
- Bobine was (vrijwel zeker) tec, maar moet ik nog nakijken.
- Bougiekabel niet volledig gecheckt, zal ik doen.
Verdere vaststelling: als het 's avonds vochtig wordt vertrek ik met voorgenoemde problemen. Na een 3-4km rijden gaat het probleem weg.
Bij echte regen gaat het probleem niet weg.
- Condesator is nog geen maand geleden vervangen door een originele, die zeker niet warm is gesoldeerd (soldeersel er laten op druppelen, condensator niet aangeraakt met soldeerbout)
- Bougie ziet er schoon uit en geeft geen problemen bij niet-vochtig weer, maar zoals gezegd: asap nieuwe erin.
- Bobine was (vrijwel zeker) tec, maar moet ik nog nakijken.
- Bougiekabel niet volledig gecheckt, zal ik doen.
Verdere vaststelling: als het 's avonds vochtig wordt vertrek ik met voorgenoemde problemen. Na een 3-4km rijden gaat het probleem weg.
Bij echte regen gaat het probleem niet weg.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Dit topic even nieuw leven inblazen.
Ik was het dus beu en vond geen ontstekingsgerelateerd probleem.
Breng ik het ding binnen bij een brommerzaak, cilinder laten boren op eerste overmaat met bijpassende zuiger nadat ik een kapotte zuigerveer opgemerkt had (lelijke krassen op cilinderwand). Nu deed de brommer het best oké na het inrijden, ook in nat weer. Behalve:
Hij wilde niet graag op toeren komen. Vanuit neutraal gas geven leverde pruttelen met af en toe "plop" geluiden in de uitlaat (geen echte knallen). Dacht aan iets te grote sproeier. Kleinere sproeier => probleem verholpen, droog weer perfect, maar regenprobleem terug.
Morgen laatste optie voor ik mijn haar uittrek: terug die sproeier erin, gasnaald minder rijk en zien wat dat geeft.
Iemand hier nog een idee over, iets dat ik kan proberen als dat niet werkt?
Ik was het dus beu en vond geen ontstekingsgerelateerd probleem.
Breng ik het ding binnen bij een brommerzaak, cilinder laten boren op eerste overmaat met bijpassende zuiger nadat ik een kapotte zuigerveer opgemerkt had (lelijke krassen op cilinderwand). Nu deed de brommer het best oké na het inrijden, ook in nat weer. Behalve:
Hij wilde niet graag op toeren komen. Vanuit neutraal gas geven leverde pruttelen met af en toe "plop" geluiden in de uitlaat (geen echte knallen). Dacht aan iets te grote sproeier. Kleinere sproeier => probleem verholpen, droog weer perfect, maar regenprobleem terug.
Morgen laatste optie voor ik mijn haar uittrek: terug die sproeier erin, gasnaald minder rijk en zien wat dat geeft.
Iemand hier nog een idee over, iets dat ik kan proberen als dat niet werkt?
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Regen + CB = pruttelen
Is de nokkenastiming wel in orde?
Omdat het is opgetreden nadat de boel uitelkaar is geweest.
Omdat het is opgetreden nadat de boel uitelkaar is geweest.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Regen + CB = pruttelen
Ik zou het nog steeds zoeken in het ontstekingssysteem. Bobine een keertje verwisselen wellicht.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Nokastiming is goed denk ik. Staat niet perfect horizontaal bij vliegwiel op T, maar wel op het dichtstbijzijnde tandje (is ook echt quasi gelijk). Was ook al het geval voor het uit elkaar was geweest trouwens.
Voor de rest: zoals eerder te lezen valt is de bobine recent vervangen. Heb hier wel verder een volledige onsteking liggen (plaat + spoelen + condensator), dus kan dat eventueel eens proberen ook.
Voor de rest: zoals eerder te lezen valt is de bobine recent vervangen. Heb hier wel verder een volledige onsteking liggen (plaat + spoelen + condensator), dus kan dat eventueel eens proberen ook.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Regen + CB = pruttelen
Papieren oud/vuil luchtfilter slaat met vochtige lucht/regen dicht.
Wat is er veranderd vanaf hij nog goed liep? mischien daar een oorzaak zoeken.
Probeer eens een bougie, ik las alleen dat er een nieuwe inzat, maar die zijn ook wel eens stuk, net als een nieuwe bobine. Alles uitwisselen 1 voor 1.
Gr. Wim
Wat is er veranderd vanaf hij nog goed liep? mischien daar een oorzaak zoeken.
Probeer eens een bougie, ik las alleen dat er een nieuwe inzat, maar die zijn ook wel eens stuk, net als een nieuwe bobine. Alles uitwisselen 1 voor 1.
Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: Regen + CB = pruttelen
Klepjes ook netjes gesteld na montage van de cilinder?
Life is too short for lousy coffee.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Goh, het probleem was er al langer en is niet echt gekomen na een bepaalde wijziging. Heb de cilinderwissel laten doen bij bromboer, maar zal de klepspeling ook eens nalopen. Daarstraks deed hij plots alles goed in gietende regen. Nu nog eens testen.
Morgen rij ik eens achter een nieuwe bougie, daarna kijk ik luchtfilter en bobine na.
Bedankt!
Morgen rij ik eens achter een nieuwe bougie, daarna kijk ik luchtfilter en bobine na.
Bedankt!
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: Regen + CB = pruttelen
Nogal. Nu vertrok ik ermee naar het werk en poef, weer problemen. Het lijkt alsof het probleem zich enkel voordoet als de brommer buiten heeft gestaan in vochtig weer. Wat dus totaal nergens op slaat...
een gashendel kent 10 standen: alles of niets