cb50 - volgas probleem
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
cb50 - volgas probleem
Alweer (helaas) topic over mijn cb50j.
Setup:
- cb50f vvv
- 16mm carb
- 5 bak
- cb50j cilinder, zuiger, kop en nok.
Probleem is het volgende:
Tot 6-7.000rpm is vol gas geen enkel probleem, trekt mooi op. Vanaf dan stopt het en komt er soms wat geknetter uit de uitlaat, af en toe een plof. Alsof het contactslot uitstaat eigenlijk. Als ik dan maar kwart gas geef gaat het weer verder, en hoe hoger de toeren hoe meer gas ik kan geven. Zo geraak ik wel tot 11.000 rpm bij bijna vol gas.
Had een soortgelijk probleem, heb toen bobine gewisseld, ging tijdje goed. Toen xr100 nok gestoken, is toen even goed gegaan maar toen zijn de problemen begonnen. Nok terug gewisseld, problemen blijven.
Is al gechecked/gedaan (meermaals intussen):
- kleppen gesteld.
- timing nokkenas nagekeken. (niet 100% exact, pakweg 2-3º verschil met T, gekeken op vliegwiel)
- carb is goed afgesteld.
- punten gesteld. (mooi op F open)
- bougiekabel extra geïsoleerd, nergens lek.
- bougie gewisseld. (dan gaat het telkens een 50km goed, daarna weer problemen)
- luchtfilter is nieuw en origineel
- tankvacuüm, vlotterhoogte, kraantje, ... Benzinetoevoer is zeker ok.
- bobine maakt goed massa (extra draadje is al geplaatst)
Heb zoveel mogelijk informatie opgesomd, hopelijk iemand die weet waar het probleem kan zitten?
Greetz en bedankt!
Jasper
Setup:
- cb50f vvv
- 16mm carb
- 5 bak
- cb50j cilinder, zuiger, kop en nok.
Probleem is het volgende:
Tot 6-7.000rpm is vol gas geen enkel probleem, trekt mooi op. Vanaf dan stopt het en komt er soms wat geknetter uit de uitlaat, af en toe een plof. Alsof het contactslot uitstaat eigenlijk. Als ik dan maar kwart gas geef gaat het weer verder, en hoe hoger de toeren hoe meer gas ik kan geven. Zo geraak ik wel tot 11.000 rpm bij bijna vol gas.
Had een soortgelijk probleem, heb toen bobine gewisseld, ging tijdje goed. Toen xr100 nok gestoken, is toen even goed gegaan maar toen zijn de problemen begonnen. Nok terug gewisseld, problemen blijven.
Is al gechecked/gedaan (meermaals intussen):
- kleppen gesteld.
- timing nokkenas nagekeken. (niet 100% exact, pakweg 2-3º verschil met T, gekeken op vliegwiel)
- carb is goed afgesteld.
- punten gesteld. (mooi op F open)
- bougiekabel extra geïsoleerd, nergens lek.
- bougie gewisseld. (dan gaat het telkens een 50km goed, daarna weer problemen)
- luchtfilter is nieuw en origineel
- tankvacuüm, vlotterhoogte, kraantje, ... Benzinetoevoer is zeker ok.
- bobine maakt goed massa (extra draadje is al geplaatst)
Heb zoveel mogelijk informatie opgesomd, hopelijk iemand die weet waar het probleem kan zitten?
Greetz en bedankt!
Jasper
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 391
- Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
- Bezit: ss50
- Locatie: zeist
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
Zou hij dan niet ook al bij 6000rpm problemen moeten geven? Wil gerust een maatje kleiner proberen natuurlijk.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
- Bezit: SS
- Locatie: Utrecht
Re: cb50 - volgas probleem
Als het vanaf 6k rpm is, zou het toch wel dat VVV kunnen zijn. Mijn VVV moet net iets voor de F opengaan om lekker te lopen. En is je condensator in orde? De nokkenastiming moet natuurlijk ook kloppen.
Re: cb50 - volgas probleem
Werkt je vervroegings mechanisme wel? Heb je mogelijkheid tot testen met stroboscoop? Dan kun je zien of je ontsteking raar gaat doen...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
Ik kan denk ik wel zelf een stroob maken, als iemand me kan uitleggen hoe dat er moet uitzien (heb best wel wat materialen ter beschikking). De vervroeging werkt volgens mij wel, denk dit omdat motor volgens de toerenteller in 1e tot 4e versnelling telkens doortrekt tot de laatste i in nippon seiki. Bij gecontroleerd gas geven, max half gas.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
Re: cb50 - volgas probleem
een stroboscoop maken is volgens mij niet zo simpel, maar wellicht heb ik het mis.
wanneer is je condensator voor het laatst vervangen? en hoe zien de puntjes eruit?
wanneer is je condensator voor het laatst vervangen? en hoe zien de puntjes eruit?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: cb50 - volgas probleem
Precies hetzelfde probleem gehad met m'n (wijlen) CB50.
Het zat hem toen in het vervroegings verhaal van het VVvliegwiel. Nadat ik het originele (vastgezette) vliegwiel erop had,en de puntjes op die F had gezet, was het over.
Ook kan het zijn dat je motor (kop) erg heet wordt, en dan gaat een CB ook graag raar doen in de hogere toeren!
Het zat hem toen in het vervroegings verhaal van het VVvliegwiel. Nadat ik het originele (vastgezette) vliegwiel erop had,en de puntjes op die F had gezet, was het over.
Ook kan het zijn dat je motor (kop) erg heet wordt, en dan gaat een CB ook graag raar doen in de hogere toeren!
Re: cb50 - volgas probleem
ook niet te vergeten. de puntjes moeten officieel 0.4mm staan. Zoals je aangeeft zet je de opening van de puntjes mooi op F, maar meet naderhand nog wel even de contactpunten afstand, want als deze te ver van de 0.4 af staat, gaat je ontsteking ook gek doen. 0.5 kan ook nog wel hoor. Minder word hij wat minder krachtig is mijn ervaring.
Wat ik ook wel eens heb gehad is dat er vet op je puntjes zit, bijvoorbeeld er per ongeluk op gekomen bij het plaatsen of door een vettig voelermaatje, hoeft maar een heel klein (ontzichtbaar) beetje te zijn...
Wat ik ook wel eens heb gehad is dat er vet op je puntjes zit, bijvoorbeeld er per ongeluk op gekomen bij het plaatsen of door een vettig voelermaatje, hoeft maar een heel klein (ontzichtbaar) beetje te zijn...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
ook bij koude motor (na 20m rijden) al problemen bij meer dan half gas. Te warme kop kan het niet zijn dus.
Condensator is een half jaar geleden vervangen. Ik heb hier nog een nieuwe ontstekingsplaat liggen, met nieuwe puntjes en nieuwe condensator. zal die eens plaatsen. Gaat voor het weekend zijn denk ik. Eerst eens puntjes nakijken.
Condensator is een half jaar geleden vervangen. Ik heb hier nog een nieuwe ontstekingsplaat liggen, met nieuwe puntjes en nieuwe condensator. zal die eens plaatsen. Gaat voor het weekend zijn denk ik. Eerst eens puntjes nakijken.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
stroboscoopje maken, is dat niet zo eenvoudig als een paar (felle blauwwitte) ledjes en weerstanden aan elkaar solderen en dan aan de zwarte draad naar de bobine bevestigen? Heb de leds en weerstanden, geen probleem.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: cb50 - volgas probleem
Een stroboscooplamp wordt normaal gevoed vanaf een accu. Je klemt een pickup rond de bougiekabel om het signaal te pakken te krijgen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: cb50 - volgas probleem
En dat laatste lijkt me het moeilijkste zelf te maken.
Aangezien ik ze in de lokale internetwinkels al voor drie tientjes zie: waarom zou je ook?
Aangezien ik ze in de lokale internetwinkels al voor drie tientjes zie: waarom zou je ook?
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
Omdat ik 3 tientjes best wel wat vind en hier al het materiaal heb om dat zelf te proberen. mijn voornaamste vraag is eigenlijk: mag die klem om het signaal op te pikken ook op het draadje naar de bobine?
een gashendel kent 10 standen: alles of niets
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
- Bezit: CB50j
- Locatie: Leuven (België)
Re: cb50 - volgas probleem
Puntjes hebben lang geen 0.4mm opening, krijg de 0.2mm voelermaat er niet eens tussen en als ik de 0.4 ertussen steek en eruit haal bewegen ze duidelijk nog.
Eens vervangen, maar krijg vliegwielmoer niet los.
Eens vervangen, maar krijg vliegwielmoer niet los.
een gashendel kent 10 standen: alles of niets