OT Dax -> imitatie T-stuk met voorvork, past het?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

OT Dax -> imitatie T-stuk met voorvork, past het?

Bericht door RaRe »

Hallo allemaal,

Ik ben nogal lang uit de roulatie geweest helaas, en ook met sleutelen. Ik ben zo'n beetje alles vergeten en ik kon ook niet meer alle links terugvinden. Misschien dat het al op 't forum staat en me anders kan doorverwijzen?

Ik wil deze week beginnen met het uit elkaar halen van mijn DX, en wat onderdelen gaan gebruiken voor mijn OT uit 1970. Het meest problematische ervan is waarschijnlijk het T-stuk, want volgens mij heeft de OT een ander soort lagersysteem (losse kogels?) Heeft er iemand ervaring met het omzetten van een imitatie DX T-stuk naar een OT Dax, of een bruikbare link?

Bedankt alvast!
Ramon

PS: Ik ben niet van plan een originele Dax te gaan maken, ik heb daar simpelweg het geld niet meer voor. Anders had ik het rolling lady Dax-frame uit de aanbodsectie wel gekocht (man, wat een mooi ding!).
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: OT Dax -> imitatie T-stuk met voorvork, past het?

Bericht door apae01 »

Welkom terug in elk geval!
Heb je al gekeken of de FAQ hier je vragen beantwoord?
In the beginning there was nothing, which exploded.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: OT Dax -> imitatie T-stuk met voorvork, past het?

Bericht door NIX »

Vork past gewoon en of je gebruikt conische lagers of gewone kogelagers. Past allemaal, niet door elkaar gebruiken. Wat zelfs kan is de ene kant een conisch en de andere kant een kogellager. Waarom je het zou willen weet ik ook niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: OT Dax -> imitatie T-stuk met voorvork, past het?

Bericht door RaRe »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt (dax+voorvork), zag daar niet hetgeen bijstaan wat ik nodig had. Een ander forum waar ik destijds keek bleek gewoon helemaal weg... De voorvork die ik heb is wat dikker en heeft ook extra grote remschijf. Vandaar dat ik 'm graag wil houden met m'n 150cc ;-) Ik ga alle schema's er nog even bij zoeken, ik heb wel een origineel blok namelijk (Nice) en de accu laadde nooit bij (4 accu's al kapot, dure grap...). T-stuk vond ik het lastigste, de rest is eigenlijk peanuts. Hopelijk past de 3,5 liter tank erin, ik weet nog dat ik het Skyteamframe moest zagen namelijk.

Dus, mooi dat het past. Ik zag wel dat ik een andere buddy nodig heb (?), anders moet ik beugeltjes lassen en daar heb ik geen zin in. Ik ben net vandaag begonnen met uit elkaar halen (kreeg de wegenbelasting a 116,- en dacht: Nu of nooit!).

Bedankt in ieder geval! Ik kijk er naar uit om weer eens gewoon een leuk ritje te maken.

Edit:
nah, er bleek onder een heel klein deukje te zitten, waardoor ik de bus er niet uit kreeg... Die ging schuin en kreeg ik er met geen mogelijkheid uit... Moest met grof geweld (moker met joekel van een ijzeren beitel) en daarna natuurlijk een beschadiging in de ring (randje). Bovenste ging er iets makkelijker uit, maar bleef ook op de verf hangen. De Skyteam busjes waren er echter met een paar tikjes uit. Die conische lagerschalen zijn echter weer ongelijk: De ene is 24 en de andere 21,5mm. Dat zie je pas als je er eentje ingezet hebt natuurlijk... ;-) Maar goed, 't zit er nu in dus beginnen met opbouwen maar :-)
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Plaats reactie