SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
RoelG
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2015 06:32

SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door RoelG »

Dag brommer liefhebbers,

Vorige maand ben ik trotse eigenaar geworden van een SS50.
Volgens de verkoper in nieuwstaat en blok onlangs gereviseerd.

Hij reed een weekje behoorlijk maar nadien was hij moeilijk stationair te houden als de motor warm was.
Ook reageert de carburateur zo goed als niet bij het afstellen met een warme motor. ( stationair schroef dient geheel ingedraaid te worden om hem toch levend te houden. Luchtschroef heeft ook weinig effect)
Het is een PC05 Keihin Carb. Er zit een maat 94 sproeier in. Bougie kleur eerder naar de zwarte kant dan koffiemelk.
Tot op een dag de SS er totaal geen zin meer in had. Hij bleek een zwakke vonk te krijgen.
Dan meteen nieuwe punten op ontsteking. Nieuwe bougie en dop erop. En beide kleppen op 0,05 afgesteld.

Hij deed het weer! Maar sindsdien is er een ander probleem opgedoken. Tijdens het rijden bij het inhouden van de koppeling valt de motor gewoon uit. Ik moet telkens gas bij geven als ik stil sta met koppeling in. Ook is de carburateur nog altijd niet af te stellen bij warme motor.
Hij rookt nu ook zoals een 2takt.
Is er enig verband tussen deze problemen?

Wat er allemaal al is gebeurd:
Nieuwe bougie en dop
Carburateur meermaals schoongemaakt. ( ultrasoon, doorprikt en uitgeblazen)
Nieuwe dichting carburateur, spruitstuk en uitlaat
Nieuwe contactpunten
Nieuw vliegwiel spie
Kleppen op 0,05
Koppeling bekeken en staat goed afgesteld.
Vonkt niet tussen punten
Verse olie in het blok

De zuiger zal waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor het roken.
Maar ik weet niet waar ik moet zoeken bij het probleem dat hij slecht stationair draait bij warme motor en het uitvallen tijdens het rijden met koppeling ingehouden.

Alvast bedankt voor jullie tijd en mogelijke oorzaken/oplossingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door wim V8 »

Heb je de juiste sproeier? Probeer eens zonder luchtfilter mischien zit die dicht. Hoe is het vlotterniveau? Hoe staat de gasnaald? Heb je de juiste gasnaald bij deze carb?(nummers). Heb je de juiste gasschuif bij deze carb? Probeer anders een nieuwe carburateur. Desnoods een china carb. die zijn goedkoop. Bij oude carbs is vaak alles uitgelubberd, dus passing gasschuif/carb en gasnaald en schacht. Met een nieuwe loopt ie meestal meteen mooier. Roken kan motorolie zijn(blauwe rook) of erg rijk aan benzine (grijze/zwarte rook). De blauwe rook kan dus een andere oorzaak hebben(zuiger/veren/klepgeleiders)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door hypercub »

Voor de Keihin PC05 is een hoofdsproeier maatje 85 standaard. Als je een 50cc rijdt (en zelfs 70cc) is deze sproeier veels te groot. Geen wonder dat `ie niet lekker loopt.
Life is too short for lousy coffee.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door SuzuhaTR1 »

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en het was te wijten aan 2 oorzaken:

1: Valse lucht, dit is te controleren door de motor op 1 laag toerental te houden( omdat hij niet stationair loopt dus een klein beetje gas geven) en dan vervolgens met een remmenreiniger òf Deo spuitbus op alle op elkaar aansluitende vlakken te spuiten, dus cilinder/kop, kop/spruitstuk, spruitstuk/ carburateur. Zodra je een wijziging in het toerental hoort en dat kan omlaag, dan wel omhoog zijn, dan zul je de pakking moeten controleren/vervangen.

Maar wat ik vééél waarschijnlijker vind, is de luchtsproeier buis die dicht zit, of de stationair sproeier, deze sluit op elkaar aan, haal de carb eraf en trek de boel uit elkaar, prik alle sproeiergaten door met een uitgerafelde binnenkabel en dan controleer je met zo`n slangetje op een bus remmenreiniger òf WD40 terwijl je je vinger gebruikt om het gat dicht te houden waar je het luchtschroefje uit hebt gehaald. Spuit dan in het gaatje achteraan de carb waar de luchtschroef op uitkomt met een van de 2 middelen om te kijken of het in de stationairschroef buis er weer uit komt, zo niet doorprikken die boel en je hebt een heel anders reagerende brommer.

Ik denk het laatste omdat het om een opgeknapte brommer gaat waarvan de tank w.s. òf lang gelegen heeft en stof of roest verzameld heeft en de eerst goed rijdende brommer pas later slecht is gaan lopen, dus de carb romme; verzameld heeft en het spul langzaam is dichtgeslibt....succes!

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door apae01 »

Naast valse lucht heb ik ook weleens een andere oorzaak ervaren (bij een auto overigens, maar dat maakt eigenlijk weinig verschil): een zwakke vonk. Bij mij bleek dat in slechte bougiekabels te zitten.
Je hebt al een nieuwe bougie en dop, maar zijn bobine en bougiekabel ook goed? Heb je al eens getest of je een mooie grote vonk krijgt met de bougie een eindje van het blok?
In the beginning there was nothing, which exploded.

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door Soop »

wat betreft het uitvallen: koppeling(kabel) al wat strakker afgesteld?
een slagje van de stelmoer op de kabel kan net t verschil maken

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door RaRe »

Als het warm is zet het uit, zo'n carburateur/spruitstuk wordt minder warm dan het blok (tussen de carburateur en spruitstuk zit ook een extra dik plastic tussenstuk). Meest voor de handliggend is dus valse lucht. Haal allereerst het spruitstuk los en leg die op een glasplaat, je kunt dan snel zien of ie nog vlak is. Is hij dat niet, dan neem je waterproof schuurpapier, leg dat op de glasplaat en schuur rustig het spruitstuk vlak. Kijk ook of de kop zelf niet misschien butsen heeft.

Koppeling: Je schreef dat het blok is gereviseerd, als je ermee gaat rijden moet je na een weekje of twee eventjes alle bouten nalopen en mogelijk aandraaien. (De koppelingscarter komt ook veel druk op, die moet dus goed vastzitten.) Dat geldt tevens voor de koppelingskabel: De kabel zal iets rekken in het begin, dus stel 'm bij met de stelschroef. Het afslaan is simpelweg het niet volledig kunnen ontkoppelen en de wrijving zorgt er dan voor dat ie afslaat.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door kamiel kuijpers »

Dat soort vage klachten heb ik ook wel eens gehad. Het bleek aan de bobine te liggen. Gooi er eens een andere op. Is de moeite niet..
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door Ilja1974 »

Wat meerdere al hebben aangegeven en dat is naar alle waarschijnlijkheid het eerste en beste wat je kunt doen.
Even de Carb afstel FAQ lezen en monteer eerst even een sproeier die een stuk kleiner is.
Kost het minste en is ook het meest voor de hand liggende.
Als je zeker weet dat alles daar goed staat dan kun je vanaf dat punt verder kijken.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door apae01 »

Hij heeft met deze setup een week goed gereden, lees ik...
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door wim V8 »

....en weg is Roel G...
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door apae01 »

Hij is gisterochtend nog ingelogd geweest. Maar een update wat hij geprobeerd heeft en wat het resultaat was zou best leuk zijn...
In the beginning there was nothing, which exploded.

RoelG
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2015 06:32

Re: SS50 valt uit tijdens ontkoppelen.

Bericht door RoelG »

Hier ben ik weer!
Sorry voor de late update, het is een druk weekje geweest.

Eerst en vooral heel erg bedankt voor de reacties!
Het probleem is opgelost! Ik heb zoals Soop en RaRe voorstelden, de koppeling wat strakker afgesteld en wat smeervet opgedaan.
Dus het probleem bij het uitvallen tijdens ontkoppelen is verholpen.
Maar ook nu met warme motor blijft hij mooi stationair draaien en is de carburateur goed af te stellen. Wat best vreemd is sinds ik enkel aan de koppeling heb zitten prutsen.
Ik heb ook een sproeier setje besteld om hem nog beter af te stellen.

Hopelijk blijft hij nu een tijdje vlotjes rijden.
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Plaats reactie