28T tandwiel op Dax hub past niet zomaar, iemand ervaring?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: 28T tandwiel op Dax hub past niet zomaar, iemand ervarin

Bericht door RaRe »

Bedankt voor jullie input allemaal!

Een draaibank is voor mij iets te groot om neer te zetten helaas... ik ben met nog andere kleine (rot)dingetjes bezig geweest, en heb hier even niet gekeken (andere koppelinghevel, de Skyteamhevel ontkoppelt gewoon niet goed, en moet nu nog iets verzinnen om de achterrempedaal passend te krijgen, CT70 is 13mm stang tov NT 15mm, daarnaast kwam de ketting tegen de bout aan van de achterveer op de Kepspeed achterbrug (!?)).

Ik zou natuurlijk een vijl kunnen pakken, maar ik doe het toch liever wat netter. In principe zou ik alleen de rand schuin moeten vijlen/frezen toch? Zolang de ketting maar niet tegen een harde rand komt. De ketting zou dan vanzelf op de juiste plek komen door de draaibeweging. Er is op zich wel ruimte namelijk, alleen is de ketting gewoon net iets te breed. Je hebt misschien maar een millimeter extra nodig. Met een beetje geluk kan ik zo'n simpele bovenfreesgebruiken om zo'n randje eraf te halen, 't is toch zacht metaal, en zou niet zo moeilijk mogen zijn.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 28T tandwiel op Dax hub past niet zomaar, iemand ervarin

Bericht door nielspbr »

Wel de bout met de lage kop aan de linkerkant zitten?
Je ketting gaat een boutkop niet leuk vinden, afgeschuind of niet.


Ps, Ik heb bij mijn alu monkey het visje aan de binnenkant van de ketting zitten. Ketting liep 1 a 2 mm vrij Alleen de sluitschakel steekt uit en raakte de boutkop. (g-craft brug en rx3 ketting.)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 28T tandwiel op Dax hub past niet zomaar, iemand ervarin

Bericht door MrSinga »

rempedaal as is gewoon es doorgaan met de dremel. Been there, done that... snelste manier, mss niet mooiste, maar het lukt perfect

als je de bout raakt, kun je altijd zien om een verzonken bout te nemen. Al paar keer gedaan bij mensen

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: 28T tandwiel op Dax hub past niet zomaar, iemand ervarin

Bericht door RaRe »

Ik heb maar een 10mm slotbout genomen en erin gezet, met een beetje geluk is dat voldoende. Wel erg knullig dat Kepspeed daar geen vaste as op heeft zitten of anders gewoon schroefdraad... Wat ook erg vreemd was was dat de achterbrug gewoon een speling van zo'n 1,5mm tussen het frame had... Ik had gelukkig nog een ring die daar precies tussen paste (ring-rand mocht niet te breed zijn, dan zou het tegen de achterbrug aankomen, zucht...).

De rempedaal-stang op m'n OT frame is 13mm, de NT-pedaal is 15mm. Ik heb er nu een C-asje voor, die is hol (ook beter systeem eigenlijk, zo'n losse as). Die kan ik met een beetje werk er wel overheen schuiven. Handig is dan ook dat de as een lichte inkeping heeft waar je wat vet in kunt smeren (inkeping zit ook op de standaard rempedaal-assen).

Alle elektra werkt nu in ieder geval zoals het hoort, ik heb alleen nog geen led-knipperrelais (oude is kapot getrild...), die moet ik even bestellen op dx.com. Ik heb wel doorlus-weerstanden op draad, maar heb toch liever een relais. Ik weet nu in ieder geval ook zeker dat mijn voorremschakelaar correct is aangesloten (dat was waarschijnlijk de oorzaak van mijn kapotte accu's...).

't Enige waar ik nog niet helemaal uit ben is het zadel, in principe past een NT-zadel wel, alleen moet ik iets anders verzinnen om hem vast te kunnen klikken. 3,5 liter tankje erin proppen was ook lastig, moest ook stukje in het frame zagen, maar het is nu eenmaal de moeite waard. Mijn reserve-tankje blijkt een te lage uitloop te hebben, het is maar een liter, maar effectief zal er misschien de helft uitkomen als ie erop hangt. Dat moet ik dus maar vergeten voorlopig. Als het zaakje helemaal loopt heb ik nog een projectje staan: een PAv 40, zoals hier te zien.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Plaats reactie