Hallo
kan iemand mij vertellen of heeft een handleiding ,Hoe ik de distributieketting moet stellen bij mijn C320/TS50
Mvg Ron
Distributieketting afstellen ,blok ratelt
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Ha, dat gaat lastig worden bij een C320
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Oooooh Ik dacht dat er een ketting in zat.
Waar kan dan dat ratelende geluid vandaan komen?
Wat kan ik eerst controleren voordat andere stappen gaat ondernemen?
Waar kan dan dat ratelende geluid vandaan komen?
Wat kan ik eerst controleren voordat andere stappen gaat ondernemen?
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, Little Cub, CD50S Benly, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Ratelen doet een C320 altijd wel zelfs als hij weining gelopen heeft.
Bigend kan speling hebben, nokkenas tandwielen teveel speling, teveel speling axiaal op de krukas.
Zolang hij niet een gonsend geluid maakt of hard getik kun je eigenlijk maar weinig stellen.
Kan ook geen kwaad, alleen loopt zo'n blok nooit echt mooi stil op een aantal na.
Bigend kan speling hebben, nokkenas tandwielen teveel speling, teveel speling axiaal op de krukas.
Zolang hij niet een gonsend geluid maakt of hard getik kun je eigenlijk maar weinig stellen.
Kan ook geen kwaad, alleen loopt zo'n blok nooit echt mooi stil op een aantal na.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Kijk of je krukas speling heeft (komt vaker voor bij 320)
Voel dan aan je vliegwiel in verschillende standen, of ie speling vertoond (millimeters heen en weer draaien en "tikjes"waarnemen)Of je kruk heeft slechte lagers inmiddels...kijk dan of je het vliegwiel axiaal heen en weer kan bewegen!(naar je toe trekken of in je blok duwen...)
Of de overbrenging naar de nokkenas is een beetje op.. het kan vele oorzaken hebben. Toch kunnen ze er best oud mee worden, met al die geluidjes, natuurlijk moet het niet té gek worden!
Verder zijn die blokjes best wel luidruchtig.
Ik heb dezelfde klachten, en de krukas is een beetje op!!
Voel dan aan je vliegwiel in verschillende standen, of ie speling vertoond (millimeters heen en weer draaien en "tikjes"waarnemen)Of je kruk heeft slechte lagers inmiddels...kijk dan of je het vliegwiel axiaal heen en weer kan bewegen!(naar je toe trekken of in je blok duwen...)
Of de overbrenging naar de nokkenas is een beetje op.. het kan vele oorzaken hebben. Toch kunnen ze er best oud mee worden, met al die geluidjes, natuurlijk moet het niet té gek worden!
Verder zijn die blokjes best wel luidruchtig.
Ik heb dezelfde klachten, en de krukas is een beetje op!!
-
- Moderator
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: SS50 KO en een Chaly
- Locatie: Amsterdam
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Vaak hebben ze speling op de overbrenging van koppeling naar bak. Dat grote tandwiel.hwwft een rubneren demping en hakkelt een beetje in het tandwiel onder de koppeling. Kunnen ze erg oud mee worden.
Je suis Chaly!
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Ik pakte een hele grote schroevendraaier en zette die op verschillende punten op het lopende blok. Het handvat zette ik dan tegen m'n hoofd (nah, met m'n hand ertussen, want je wil niet direct contact). Zodoende kon ik de ratel goed horen en ook bepalen waar het dan waarschijnlijk vandaan kwam.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Waar hoorde je de herrie dan??
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
De methode is interessant, niet de plek waar het specifieke probleem van RaRe zat.
Op die manier kan je inderdaad bijgeluiden vaak heel goed plaatsen. Je gebruikt de schroevedraaier in feite als stethoscoop.
Op die manier kan je inderdaad bijgeluiden vaak heel goed plaatsen. Je gebruikt de schroevedraaier in feite als stethoscoop.
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Ik hoor met deze methode eigenlijk het hele blokkie gieren, ding is te klein om een goeie diagnose te stellen.
Ik ga van de winter het hele blok uit elkaar vogelen, en kom dan hopelijk de versleten dingen tegen
Ik ga van de winter het hele blok uit elkaar vogelen, en kom dan hopelijk de versleten dingen tegen
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: Distributieketting afstellen ,blok ratelt
Ik kan uit ervaring zeggen dat ook als je alles vervangt het precies hetzelfde geluid maakt als van voor een revisie....iclaudius schreef:Ik hoor met deze methode eigenlijk het hele blokkie gieren, ding is te klein om een goeie diagnose te stellen.
Ik ga van de winter het hele blok uit elkaar vogelen, en kom dan hopelijk de versleten dingen tegen
Bigend lager is belangrijk om te weten hoe ver hij heen is...rest rammelt giert en klappert...maar als je dit hoort doet hij het tenminste..
Ik heb een erg oud ss blok van de eerste jaren...ze konden toen nog niet echt stille tandwielen maken; giert bij de koppeling en primair tandwiel als de hel en gaat al weer 70.000 km goed..heb het losgehaald...niks aan te zien en dus maar weer in elkaar gezet..niks mis mee..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....