Henk Veen schreef:He, je stuurt het relais toch aan met de spanning voorbij de brugcel?
In mijn schema boven aan deze pagina niet, ik denk zelfs dat het helemaal niet nodig is om een brugcel te gaan gebruiken als je voor de oplossing met het relais kiest. Omdat dan je accu gewoon weer volgeladen word als je aan het rijden bent. En de verlichting bij draaiende motor gewoon op de lichtspoel brand. Dan moet je dus wel een wisselstroom relais hebben.
Hier het schema met de brugcel en zwevende spoel (dus zonder relais):
![Afbeelding](https://images.weserv.nl/?url=img385.imageshack.us/img385/6707/elmetbrugcelmb1.gif)
Wel zorgen dat de regelaar goed gekoeld word omdat deze ineens veel meer vermogen krijgt te verwerken, en ik kan ook niet garanderen dat de regelaar het overleefd. Dus niet bij mij komen huilen als deze kapot gaat. Ik denk dat je zo wel genoeg vermogen hebt om je accu vol genoeg te houden om het licht normaal te laten branden.
Mocht dat niet het geval zijn, hier een schema met een combinatie van een brucel en een relais:
![Afbeelding](https://images.weserv.nl/?url=img170.imageshack.us/img170/2574/elmetbrugcelenrelaissx5.gif)
Zoals het relais nu staat is in de motor uit stand, dus als je nu de motor start gaat je verlichting branden op de gele draad. In dit geval kun je dus wel een gelijkstroom relais gebruiken omdat je hier na de bruggelijkrichter zit.
MIJN CONCLUSIE, volgens mij is het het makkelijkste om te kiezen voor de optie met alleen het relais (wel in 3 weg aangesloten) zoals in het schema boven aan deze pagina. Dan moet je dus wel een wisselstroom relais hebben (oftewel een met ingebouwde diode). Dan heb je het minste kans dat je regelaar en/of je accu stuk gaat door te veel vermogen. En het is het makkelijkste te realiseren.
Je moet in alle gevallen natuurlijk wel kiezen voor een relais die met de minimale spanning (bij stationair toerental) ook nog werkt en die de maximale spanning ook aan kan. Dus eerst even meten wat je minimale en maximale spanning is een daarmee naar je electronica boer gaan.