Honda C50 dynamo aansluiten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jeffrey
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 14:16
Bezit: Honda C50(K) 1969

Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Jeffrey »

Deze week ben ik ook eigenaar geworden van zo'n mooie klassieke viertakt Honda. Het is een C50(K) geworden van 1969 of 1970. Omdat het een opknapper is heb ik er nog wel wat werk aan. Ik ben begonnen met het weer aansluiten van alle elektra. Vrijwel alle bedrading klopt qua kleuren nog met het schema uit van de brommer. Nu heb ik echter het volgende probleem: Van de dynamo komen in plaats van de gebruikelijke groene, roze en gele draad in dit geval drie witte draden (met zwart stoffen omhulsel). Weet iemand of het uitmaakt welke witte draad ik gebruik voor de verlichting of dat ze alle drie hetzelfde leveren?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door stoterstangen90 »

Maak de zwarte stoffen omhulsels eens schoon met remmenreiniger.
Dan zie je dat die een kleur hebben.
Afbeelding

Jeffrey
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 14:16
Bezit: Honda C50(K) 1969

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Jeffrey »

Bedankt voor de tip. Dat was inderdaad het geval. Ze waren zo mooi egaal zwart dat ik daar geen moment aan heb gedacht. De draadjes heb ik nu goed kunnen aansluiten. Helaas nog geen verlichting ondanks dat alles nu aangesloten zit. Nu moet ik wel zeggen dat de gelijkrichter er erg slecht uitziet. Op de groene draad vanaf de dynamo meet ik niets met de multimeter op gelijkstroom. Zet ik hem op wisselstroom dan meet ik wel 6 volt bij gas geven. Ik verdenk daarom de gelijkrichter of is het gebruikelijk om op dit punt nog wisselstroom te meten? (Ik heb er trouwens geen accu in zitten)

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Daan1508 »

Vanaf de lichtspoel (het is niet echt een dynamo) komt alleen maar wisselspanning. Die stroom wordt gelijkgericht en gaat dan direct naar de accu. De lampjes die op de accu zitten aangesloten worden dus gevoedt met gelijkspanning (dat is: toeter, knipperlichten, remlicht, neutraallampje), de rest met wisselspanning (koplamp, achterlicht, tellerverlichting).

Jeffrey
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 14:16
Bezit: Honda C50(K) 1969

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Jeffrey »

Mijn accu zit er niet in maar als ik naar het schema kijk zou dat niet uit moeten maken want de verlichting zou dan sowieso spanning moeten krijgen. Als de verlichting gevoed wordt met wisselspanning betekent dat dus ook dat de koplamp zijn massa niet via het frame kan hebben. Dat was het enige wat nog niet klopt met het schema. De blauwe draad ontbreekt namelijk in de kabelboom.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door NIX »

En dat is een lekkere foute redenatie. Je mag hier best dingen vragen, maar het beter weten da mensen die hier al jaren aan deze dingen sleutelen is niet verstandig. Ik geef je aan paas basisprincipes:
- Zowel het wisselspanning- als het gelijkspanningcircuit hebben het frame als massa.
- De accu wordt (parallel) gevoed via het gelijkspanningcircuit dat na de gelijkrichter begint en heeft als neventaak het bufferen van piekspanning.
- De gelijkrichter krijgt altijd stroom via de witte draad uit de lichtschakelaar.
En voor de duidelijkheid: de verlichting gaat niet via de accu, de rest wel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Jeffrey
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 14:16
Bezit: Honda C50(K) 1969

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Jeffrey »

Bedankt voor deze nuttige aanvulling. Daar was ik juist naar op zoek. Ik dacht het ook zeker niet beter te weten hoor. Het gebruik van een wissel- en gelijkstroomcircuit door elkaar is alleen helemaal nieuw voor me. Ik ben er inmiddels achter (door wat meer berichten in dit forum te lezen) dat het wel verstandig is om een accu te monteren. Verder heb ik mijn gelijkrichter doorgemeten en die heeft veel te weinig weerstand van min naar plus. Die dus ook maar vervangen. Bedankt voor alle tips zover.

Jeffrey
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 14:16
Bezit: Honda C50(K) 1969

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door Jeffrey »

De verlichting werkt weer. Gisteren de bedrading maar eens verder nagelopen en de draden naar het achterlicht waren op verschillende plaatsen doorgesleten en lagen tegen het frame aan. Toen ik die vervangen had werkte de gewone verlichting weer. Nu nog even wachten tot de accu en nieuwe/andere gelijkrichter binnen is om de rest ook aan de praat te krijgen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C50 dynamo aansluiten

Bericht door NIX »

Goedzo knul! Opassen dat je tot die tijd je lampjes niet opblaast.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie