7e Draad Ontsteking?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
7e Draad Ontsteking?
Beste 4takters,
Ik heb hier een blok liggen met C50E-90XXX... Nummer. Het is een 12V Blokje met een CDI ontsteking met een extra ring erop. Zie onderstaande foto's van deze ontsteking.
Het vreemde: Er zitten 7 draden aan, waarvan er 6 makkelijk te herleiden zijn (massa, neutraal, licht etc etc.). Er blijft er echter eentje over die groen is met een dun oranje streep, is hier iemand bekend mee en waar hij heen moet? Bij mij is hij namelijk gewoon los... Of dient hij nergens voor?
Alvast bedankt!
Ik heb hier een blok liggen met C50E-90XXX... Nummer. Het is een 12V Blokje met een CDI ontsteking met een extra ring erop. Zie onderstaande foto's van deze ontsteking.
Het vreemde: Er zitten 7 draden aan, waarvan er 6 makkelijk te herleiden zijn (massa, neutraal, licht etc etc.). Er blijft er echter eentje over die groen is met een dun oranje streep, is hier iemand bekend mee en waar hij heen moet? Bij mij is hij namelijk gewoon los... Of dient hij nergens voor?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door zeebaarsje op 07 jul 2016 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
Re: 7e Draad CDI?
Edit: Versnellingsbak verhaal is verholpen, echter een nieuwe vraag.
Re: 7e Draad Ontsteking?
Neutraal schakelaar. Het ene eind aan de schakelaar en het andere aan de boom in het frame
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
Re: 7e Draad Ontsteking?
Daar is licht groen - rood op de foto toch voor?Eric schreef:Neutraal schakelaar. Het ene eind aan de schakelaar en het andere aan de boom in het frame
Even voor de duidelijkheid: heb het nt c50 schema gebruikt uit de FAQ, dan blijft die draad edit: (groen met oranje) dus over.
Laatst gewijzigd door zeebaarsje op 07 jul 2016 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 7e Draad Ontsteking?
Licht groen met het rode streepje is bij Honda altijd je neutraal draad.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
Re: 7e Draad Ontsteking?
Dat zeg ik, dus waar is die andere dan voor die ernaast hangt?DR Monkey schreef:Licht groen met het rode streepje is bij Honda altijd je neutraal draad.
![Wink :wink:](./images/smilies/apple_icon_e_wink.png)
Re: 7e Draad Ontsteking?
Is het oranje niet verkleurd misschien door ouderdom, heb hier een heel dit boek liggen van Honda met bedrading kleur betekenissen, groen/ oranje komt er niet in voor. Echter wel groen/ rood en staat voor starter safety circuit in dit boek.zeebaarsje schreef:Dat zeg ik, dus waar is die andere dan voor die ernaast hangt?DR Monkey schreef:Licht groen met het rode streepje is bij Honda altijd je neutraal draad.
Ps, een vliegwiel met zo'n ring erop? Heb je ook een foto van het vliegwiel kapje??
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
Re: 7e Draad Ontsteking?
Het is toch echt oranje groen, dus misschien hoort hij er wel gewoon niet thuis.
Vliegwieldeksel is gewoon een 12Volts deksel, 'het vierkante model' dus niet de ronde die jij zoekt
Vliegwieldeksel is gewoon een 12Volts deksel, 'het vierkante model' dus niet de ronde die jij zoekt
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: 7e Draad Ontsteking?
Je ziet dat de extra draad naast de neutraaldraad zit, dus dan moet het wel de topspeed indicator zijn. Bepaalde blokken hebben naast de neutraalschakelaar een extra schakelaar die aangeeft wanneer hij in zijn hoogste versnelling zit. Meestal om te begrenzen. De CDI unit heeft dan ook een extra draad. Je kunt die draad gewoon negeren.
Deze ontstekingen zijn tof, is 6V cdi. Als je de ring eraf zou halen (als dat netjes kan) dan heb je een Jazz vliegwiel. Het lichtste platste vliegwiel dat er ori HM is voor onze blokken. Die passen met een beetje werk waarschijnlijk achter een 6V deksel (die met het losse ronde steldeksel).
Deze ontstekingen zijn tof, is 6V cdi. Als je de ring eraf zou halen (als dat netjes kan) dan heb je een Jazz vliegwiel. Het lichtste platste vliegwiel dat er ori HM is voor onze blokken. Die passen met een beetje werk waarschijnlijk achter een 6V deksel (die met het losse ronde steldeksel).
Re: 7e Draad Ontsteking?
Of het is inderdaad een startmotor versie en dan moet die draad aan de massa van het startrelais. Dan doet deze het alleen als de brommer in neutraal staat en.kan de brommer er niet vandoor gaat als je op het knopje drukt.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
- Bezit: Honda C50 1971
- Locatie: Enschede, Den Haag
Re: 7e Draad Ontsteking?
@Gebrandicus, mooi, die draad valt dus te verwaarlozen. Is het nog nuttig om de ring eraf te halen of is dat dan alleen voor de looks? En hoe kan je zien dat het een 6v CDI is?
@Eric, zou goed kunnen dat deze ontsteking is afgehaald van eentje met een startmotor, maar die zit er nu niet meer op (gelukkig maar)
@Eric, zou goed kunnen dat deze ontsteking is afgehaald van eentje met een startmotor, maar die zit er nu niet meer op (gelukkig maar)
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: 7e Draad Ontsteking?
Het is sowieso geen e-start ontsteking, die is compleet anders, want binnenstebuiten en past dus niet icm een spoelenset die aan de andere kant zit.
Ik herken deze ontsteking als de CDI ontsteking die op Japanse supercubs zit vanaf midden jaren '80 tot ??? Die hebben 6V systeem, net als mijn Benly uit 1985 en Motra uit 1982. Overigens levert de ontsteking gewoon 12V of meer, maar wordt deze door de spanningsregelaar afgeregeld op 6V. Die ring eraf zou je alleen doen voor de gasrespons. Hij zit er ook op om het vliegwiel zwaarder te maken en hem rustiger te laten lopen.
Ik heb zelf 2 van deze ontstekingen zonder ring en dat vliegwiel past dus onder het 6V deksel met het losse ronde steldeksel, alleen moet er iets van de krukas en van het vliegwiel af om hem ook onder het ronde deksel te doen passen. Ik wil dat nog eens proberen, dan heb je OT look met een mooie ori HM CDI ontsteking. Voor een ieder die het interessant vindt: Onder het 6V deksel zonder het losse ronde deksel past dit vliegwiel hoe dan ook niet helaas.
Ik herken deze ontsteking als de CDI ontsteking die op Japanse supercubs zit vanaf midden jaren '80 tot ??? Die hebben 6V systeem, net als mijn Benly uit 1985 en Motra uit 1982. Overigens levert de ontsteking gewoon 12V of meer, maar wordt deze door de spanningsregelaar afgeregeld op 6V. Die ring eraf zou je alleen doen voor de gasrespons. Hij zit er ook op om het vliegwiel zwaarder te maken en hem rustiger te laten lopen.
Ik heb zelf 2 van deze ontstekingen zonder ring en dat vliegwiel past dus onder het 6V deksel met het losse ronde steldeksel, alleen moet er iets van de krukas en van het vliegwiel af om hem ook onder het ronde deksel te doen passen. Ik wil dat nog eens proberen, dan heb je OT look met een mooie ori HM CDI ontsteking. Voor een ieder die het interessant vindt: Onder het 6V deksel zonder het losse ronde deksel past dit vliegwiel hoe dan ook niet helaas.