C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Ik heb dus een C50L OT waaronder een Jincheng 12v blok hangt (nja, bijna). Om alles zo origineel mogelijk te houden heb ik de originele kabelboom behouden (bedoeld voor 6v). Gezien 6v puntenontsteking is en 12v CDI onsteking (met bijbehorende spanningsregelaar) bestaat hier geen kant en klaar elektrisch schema voor. Ik heb dus onderstaande 2 schema's in de blender gegooid en er een kloppende geheel van gemaakt.

C50 OT (6V)
Afbeelding

C50 12V
Afbeelding

Hieronder het resultaat, mijn vraag; klopt dit? (met name laadspanning accu en lichtschakelaar aansluitingen zou ik graag bevestiging op krijgen)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bernard op 30 aug 2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door NIX »

Lijkt me prima. Ik heb niet naar de JC kleuren gekeken, wel naar de wijze van aansluiten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

NIX schreef:Lijkt me prima. Ik heb niet naar de JC kleuren gekeken, wel naar de wijze van aansluiten.
Very nice! Bedankt. De aan/uit lichtschakelaar functioneert dus enkel om de voeding voor het licht wel/niet door te verbinden. Laadstroom voor accu wordt dus in de contact schakelaar geschakeld en niet meer verschillend afhankelijk van of licht aan of uit staat zoals bij 6V puntenontsteking.

Kort over de spanningsregelaar; waarvoor dient het witte draad?

Misschien is schema wat voor de FAQ, heb met veel zoeken alles bij elkaar geschraapt en duurde dus even voordat ik erachter kwam dat de schakelingen in lichtschakelaar eigenlijk heel basic is.

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door NIX »

Wit komt van de spoel en is ook een laaddraad.

Nu je het zegt: Ik zou het licht iets anders doen. Gebruik de witte laaddraad voor zowel de gele als de witte van de regelaar. Dan is ook de acculaadstroom geregeld als het licht uit is en kookt de boel minder snel droog. De gele laaddraad gebruik je niet meer. Die geeft minder prik omdat hij halverwege wordt afgetakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Hmm nu vat ik hem even niet, de acculaadstroom wordt toch niet beïnvloed door de lichtschakelaar? Deze schakelt geel enkel door met dim/groot + achterlicht. Of komt hier teveel prik op te staan omdat het licht er niks vanaf snoept wanneer deze uit staat?

Wit wordt dus door spanningsregelaar naar zwart met gelijkstroom doorgeschakeld voor laadstroom accu en meer. (?)
Geel wordt "voorzien" van 12V maar hoe moet ik dit zien? Hij wordt voortijdig ook al gesplitst namelijk.. (zou hem dan niet gebruiken maar wil graag weten hoe het werkt)

Aansluitcheck: Wit van ontsteking naar spanningsregelaar, en van spanningsregelaar naar lichtschakelaar (vanaf pin van geel)

Thx

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door NIX »

Kijk naar de laadspoel. Dat is 1 spoel met de gele halverwege afgetakt en de witte aan het eind. De witte geeft dus de maximale capaciteit. Op wit van de regelaar wordt hij gelijkgericht en komt er zwart uit naar de accu en de rest. De witte wordt dus niet geregeld en de accu krijgt bij licht uit de volle gelijkgerichte laag. Bij Latere OT C's en bijvoorbeeld ook de CB en XL wordt een deel van de stroome dan via een weerstand kortgesloten. Bij jouw schema niet.

Geel komt halverwege van dezelfde spoel. Dat betekent dat met licht aan de gele dus de volle lading aan de verlichting geeft. Om te voorkomen dat de lampjes ploffen, is er een regelaar parallel mee geschakeld. Het teveel wordt via groen en warmte afgevloeid. De witte geeft dan niet meer de volle laag aan de accu, maar zeg nog maar 3/4 omdat hij het eerste deel van de spoel met de gele deelt.

(De oude 6v systemen gaven veel minder power, dus bij licht uit werd de stroom halverwege van de spoel gepakt of alleen de accu te laden en bij licht aan werd in de schakelaar de prik gesplitst vanaf de gele naar licht en accu. De verlichting werd dan door de bufferwerking van de accu een beetje beschermd.)

Met licht aan krijgt de accu het dus minder voor zijn kiezen dan met licht uit. Door nu de witte uit de ontsteking te pakken en deze te splitsen naar wit en geel op gelijkrichter, wordt de stroom altijd geregeld. Voor zowel accu als voor licht. Bovendien krijgt de regelaar het ook minder zwaar omdat de accu een deel laadstroom pakt.

Je kan het ook anders doen: Wit uit de ontsteking op de gele uit de lichtschakelaar, geel uit de ontsteking op de groene uit de lichtschakelaar, witgeel uit de lichtschakelaar op de gele EN de witte uit de regelaar. Zwart uit de regelaar gat gewoon weer naar de accu. Zo wordt de accu altijd geladen en is deze altijd gelijkgericht en als er stroom voor licht nodig is, dan is deze ook geregeld en is de regelaar door de accu ook iets ontlast. Eigenlijk zit de boel dan weer als het 6V systeem, maar dan met een regelaar om alles nog beter heel te houden.
Laatst gewijzigd door NIX op 26 aug 2016 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Hulde! Top uitleg, laatste onduidelijkheden zijn me helder. Welke vd 2 opties heeft nou de voorkeur? Voor mij lijkt het om het even. Bij oplossing 1 moet dus wit uit ontsteking worden opgesplitst naar wit en geel op gelijkrichter EN naar lichtschakelaar lijkt me?

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door NIX »

Precies.

Oplossing 1 is de eenvoudigste oplossing, 2 laat de 6V bedrading zoveel mogelijk intact en geeft bij licht uit iets minder laadstroom, dus minder de accu en regelaar op hun duvel. 2 is dus iets gecompliceerder en vraagt wel een goed werkende lichtschakelaar.

Kies wat je leuk vindt.

Ik denk dat ik dit topic in de FAQ ga zetten, het is lekker compleet, zo.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Ik pas m'n schema nog even aan en post hem dan nog een keer hieronder.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door gerbrandicus »

Kleine aanvulling: In jouw schema heb je bij het contactslot de zwarte draad en de rode omgewisseld. Dit klopt niet. Zwart is geschakelde plus, de rode is constant plus. Naar je regelaar hoort dus ook geen zwart te gaan, maar rood. Ook je plus bij de accu hoort rood.

Waarom heb je eigenlijk een 4 dradig contactslot erin getekend? Als je een NL C50 hebt heb je 2 draden. Daarmee kun je het gewoon werkend maken.

Ik vind je schema verder goed. Ik zou het niet doen zoals Nix zegt, want met het schema zoals jij dat hebt gemaakt sluit je het aan zoals Honda dat zelf ook doet. De regelaar regelt (begrenst) hiermee dus gewoon net zoals origineel ook de laadspanning naar de accu. En de verlichting wordt afgeregeld zodat deze niet knapt. Dus als Honda het zo bedacht heeft en het werkt bij miljoenen brommers, dan zou ik het niet anders doen. Dat heb ik bij tientallen ombouwen dan ook niet gedaan.

Wel maak ik de massa wat meer bulletproof. Dus niet standaard alles aan het frame hangen want in de praktijk is het gewoon niet 100% betrouwbaar (roest, trillingen, slechte massa vanwege poedercoaten). Dus ik maak voor de regelaar, CDI-unit en meestal ook de bobine een gegarandeerde massa en bij andere brommers dan OT C50 ook een verbinding met de groene draad in de draadboom.

De Jincheng kleuren kloppen trouwens.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Afgebroken sleutel in oude slot, toen maar 12v contactslot gekocht. Is ook te gebruiken i.c.m. 6V onsteking.

Ik heb zwart en rood verwisseld omdat dit beter uitkomt met de 6v kabelboom, hierin loopt rood naar neutraal lampje/remschakelaar/knipperrelais/claxon via kabelboom. Wat is de reden dat de accu wordt geladen met een constant plus en niet geschakeld?

Goeie tip v/d massa. Laat hem eerst maar zo origineel Honda mogelijk (minder werk) met in m'n achterhoofd het alternatief van NIX, dank beide!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door gerbrandicus »

Scherp van je idd. Wat je zegt over de draad van de toeter en de remlichtschakelaar is natuurlijk ook wel weer zo.
En ach, die draadjes doen wat jij wil. Al maak je de gele geschakeld plus ;-) Het lijkt me alleen beter om de originele kleuren te hanteren om verwarring te voorkomen.
Ik ben dan zo'n miereneuker die dan bijvoorbeeld een extra draad trekt, of waarschijnlijker: een contactslot met 2 draden monteert.

Ik denk overigens dat je beter een schema van een oud type NL C50 kunt nemen en van daaruit tekenen. hoe dat eerste schema is getekend vind ik echt crap. Die tweede is wel ok, maar dat is geen correcte weergave van de situatie met een 6v boom.
In dit schema zie je ook waar de draden uitkomen en met stippellijn wordt weergegeven wat de draadboom zelf is, veel beter. Hij is wel vies, want ik heb een oud gebruikt schema ingescand, maar deze heb ik tot op heden nog nergens online kunnen vinden. Misschien kan iemand deze digitaal oppoetsen en bij de FAQ's plaatsen:
C50H schema.jpg

NIX
chaly addict
Berichten: 18902
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door NIX »

Rdden dat bij de latere Honda's de accu vol stroom krijgt is dat als er een starter op zit deze de dag begint met de accu flink leeg te trekken. Ik zou de accu beschermen zoals ik op 2 wijzen heb aangegeven. Honda heeft zelf ook diverse keren zijn systemen gewisseld en als ze helemaal aangesloten zijn, werken ze allemaal. Als je weet wat ze doen, dan kun je een voorkeur hebben voor sommige setups en dat heb ik uitgelegd.

Staat dat oude schema niet gewoon achterin de C50/CD50 manual?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bernard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2007 20:17

Re: C50 OT 6v kabelboom - 12V blok > uitgewerkt elektrisch schema

Bericht door Bernard »

Ah! Dat schema zocht ik inderdaad. In de C50/C65 manual staat die dronkenmanversie. Hij staat inderdaad achterin de C50H/CD50 werkplaatshandleiding maar niet zo scherp (scannen is net zoals een letter poepen, het zal nooit perfect zijn) Nu nog tijd/zin vinden om hem aan te passen, als ik er dan over een jaar naar kijk weet ik tenminste ook welke stekker waarin moet. Ga nog eens nadenken wat het moet worden..

Plaats reactie