Hi,
Ik heb onlangs nieuwe schakelvorken geplaatst in het blok van mijn ss. Dit lijkt allemaal goed te zijn(schakelt soepel door alle versnellingen) Echter is er iets vreemd wat ik nooit meegemaakt heb. In z'n vrij wanneer de brommer schuin naar links word gezet(met jiffy bijvoorbeeld) begint de bak te ratelen alsof hij niet goed in vrij staat. Doe je hem recht, ratel weg.
Dit geluid is ook iets hoorbaar in versnelling 1. Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Dank alvast!
Ratel versnellingsbak ss50
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Een as met iets teveel axiale speling misschien.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Ik moet denken aan je kickstartertandwiel die niet helemaal terugkomt....werkt hij wel naar behoren?
Heb je de veer goed gemonteerd? Die zorgt voor terug/weg draaien van het tandwiel.
En heb je de vulring gemonteerd na de circlip op de kickas?
Voel eens of je axiale speling op je kickas hebt en of hij goed terugkomt...
Heb je de veer goed gemonteerd? Die zorgt voor terug/weg draaien van het tandwiel.
En heb je de vulring gemonteerd na de circlip op de kickas?
Voel eens of je axiale speling op je kickas hebt en of hij goed terugkomt...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 24 mar 2007 11:32
- Locatie: Hilversum
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Dat van die as ga ik morgen eens controleren, hij komt wel goed terug ja.
Ik laat het het weten, kan hier gelukkig bij zonder splitsen:-).
Ik laat het het weten, kan hier gelukkig bij zonder splitsen:-).
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Iets teveel speling op een as is goed mogelijk. Je zou een ringetje achter je primaire tandwiel kunnen leggen, dan trek je die as als het ware iets uit de middencarters. Maar eerst vaststellen of dat ook echt helpt.
''UNOX MAN''
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Zijn de schakelpennen ook vervangen en zitten de bouten links en rechts van de schakelwals wel goed vast? Zijn er shims gebruikt tegen de naald/glijlagers?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Da's wel boeiende materie trouwens...volgens mij hoort er in geval van een bronzen lager géén shim op de primaire as (links als je erop zit) en op tandwielas helemaal rechts wel....maar in geval van naaldlagers moet er op beideassen een vulring....en dat terwijl er altijd overal wel speling is.
Ik heb overigens vrijwel altijd ook op de bronzen lagers 2 shims gebruikt.
En dan nog wat...K1 hoort brons te zijn is ook weer achterhaald...heb hier momenteel 3 sets K1 carters met naaldlagers liggen...
Ik heb overigens vrijwel altijd ook op de bronzen lagers 2 shims gebruikt.
En dan nog wat...K1 hoort brons te zijn is ook weer achterhaald...heb hier momenteel 3 sets K1 carters met naaldlagers liggen...
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Ratel versnellingsbak ss50
De laatste K1's werden tegelijk met de K3 geproduceerd, volgens mij. Los daarvan zou het met niets verbazen als je een K3 nummer met bronzen lager tegenkomt. Alles werd opgemaakt en Honda was heet wat minder precies dan de huidige orineukerds.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 24 mar 2007 11:32
- Locatie: Hilversum
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Het is een stuk minder geworden, met koude motor kan ik hem plat hangen en je hoort niets. Bij warme motor heeft ie nog wel de neiging. Verder schakelt het soepel.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Ratel versnellingsbak ss50
Klopt als een bus...NIX schreef:De laatste K1's werden tegelijk met de K3 geproduceerd, volgens mij. Los daarvan zou het met niets verbazen als je een K3 nummer met bronzen lager tegenkomt. Alles werd opgemaakt en Honda was heet wat minder precies dan de huidige orineukerds.
heb al ori blokken open gehad waarbij 1 zijde naald en de andere zijde brons was... kwam zo van onder een ori bike vandaan die jaren in een schuur had gestaan.