Olie in de cilinder?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in de cilinder?
Klepveertang.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Olie in de cilinder?
Alles weer netjes in elkaar gezet. Euvel blijft, kennelijk stroomt er een beetje brandstof de cilinder in waardoor de bougie vet slaat. Echt heel raar, ik sta open voor ideeën om dit op te lossen.
Is het een idee om de vlotter iets lager af te stellen, of zal dit geen effect hebben? Kan het iets met de hoogte van de gasnaald te maken te hebben?
Gr. Michel
Is het een idee om de vlotter iets lager af te stellen, of zal dit geen effect hebben? Kan het iets met de hoogte van de gasnaald te maken te hebben?
Gr. Michel
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Olie in de cilinder?
Als de vlotter niet goed afsluit of niet goed is afgesteld loopt vlg. mij de benzine weg via
de overloop van de carb, en dus niet de cilinder in.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in de cilinder?
Wordt er wel flink mee gereden, dus niet in de achtertuin beetje stationair vet te slaan, steeds halfwarm afzetten enz enz. Zijn de o- ringen nu alle 3 vervangen? Nieuwe pakkingen, kop is goed vlak en spiegeltjeschoon? Wat is de warmtegraaf van de bougie? Ngk 6 of 7 is goed. En zo zijn er nog wel 10 dingen op te noemen. Hopende dat jou technisch inzicht ver genoeg rijkt zal het wel goed komen, ik blijf het volgen.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 10 mar 2018 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Olie in de cilinder?
Laat anders je benzinekraan openstaan als je'm parkeert met 'n krant er onder.
Als je na 'n uur of twee checkt of je geen benzine lucht ruikt en de krant droog is gebleven
dan dicht de vlotter goed af! Je kunt die m.i. dan uitsluiten.
Waarschijnlijk komt er dan toch olie vanuit het carter in de cilinder:
* door 'n verbrande uitlaatklep, of
* 'n versleten olieschraapveer. en/of
* doordat de carter-ontluchting verstopt zit.
Ik las dat je de koppakking en de O-ringen hebt vervangen. Ook de cilindervoet-pakking?
Als je na 'n uur of twee checkt of je geen benzine lucht ruikt en de krant droog is gebleven
dan dicht de vlotter goed af! Je kunt die m.i. dan uitsluiten.
Waarschijnlijk komt er dan toch olie vanuit het carter in de cilinder:
* door 'n verbrande uitlaatklep, of
* 'n versleten olieschraapveer. en/of
* doordat de carter-ontluchting verstopt zit.
Ik las dat je de koppakking en de O-ringen hebt vervangen. Ook de cilindervoet-pakking?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
Re: Olie in de cilinder?
Beste allen,
Ontzettend bedankt voor alle tips. Het probleem lijkt opgelost! Ik heb de lucht afstel schroef terug gedraaid naar 1 omwenteling (stond op 2,5). Maar ik denk dat het lag aan het luchtfilter. Die zat niet goed waardoor het mengsel te rijk was. Inderdaad rondje blok (heb nog geen kenteken) waardoor de bougie na het opnieuw starten vet sloeg.
Ik heb 1 van de 3 olieringen vervangen , de andere 2 ringen wist ik niet precies wat ik zou moeten doen. Het lijkt erop dat ik de klepgeleiders uit de cilinderkop zou moeten halen, kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Verder de kleppen gecontroleerd op de afdichting, dit is nu wel op orde.
Zo blijf je leren.
Michel
Ontzettend bedankt voor alle tips. Het probleem lijkt opgelost! Ik heb de lucht afstel schroef terug gedraaid naar 1 omwenteling (stond op 2,5). Maar ik denk dat het lag aan het luchtfilter. Die zat niet goed waardoor het mengsel te rijk was. Inderdaad rondje blok (heb nog geen kenteken) waardoor de bougie na het opnieuw starten vet sloeg.
Ik heb 1 van de 3 olieringen vervangen , de andere 2 ringen wist ik niet precies wat ik zou moeten doen. Het lijkt erop dat ik de klepgeleiders uit de cilinderkop zou moeten halen, kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Verder de kleppen gecontroleerd op de afdichting, dit is nu wel op orde.
Zo blijf je leren.
Michel
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in de cilinder?
Ja inderdaad, voor die twee o-ringen onder de geleiders moeten de geleiders wel er uit.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie in de cilinder?
Die zullen het olieverbruik hoogstwaarschijnlijk niet veroorzaken. Dat is of een echte klepseal of gewoon een versleten cilinder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Olie in de cilinder?
Helaas te vroeg gejuicht...
Nieuwe bougie is weer doorgeslagen. Ben bij de standaard bougie gebleven, de NGK DR8 ES. Is het een plan om naar een ander type bougie uit te kijken? Als ik de bougiedop eraf haal en de kabel richt richting bougie slaat er een vonk van zo'n 1 cm over.
Het moet toch ergens aan liggen...
Michel
Nieuwe bougie is weer doorgeslagen. Ben bij de standaard bougie gebleven, de NGK DR8 ES. Is het een plan om naar een ander type bougie uit te kijken? Als ik de bougiedop eraf haal en de kabel richt richting bougie slaat er een vonk van zo'n 1 cm over.
Het moet toch ergens aan liggen...
Michel
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in de cilinder?
Ja de bougie is te koud, ga voor een NGK 6.
En zonder "R".
Had ik al eerder geadviseerd en je koopt een 8!!
Het is toch een puntenontsteking?
Gr. Wim.
En zonder "R".
Had ik al eerder geadviseerd en je koopt een 8!!
Het is toch een puntenontsteking?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Olie in de cilinder?
Ik zie toch dat ze een 8 adviseren, nou ja het zal wel.
Ik zag ook dat je schreef dat de motor nogal rookte tijdens rijden.
Dat moet natuurlijk ook eerst verholpen worden.
Gr. Wim.
Ik zag ook dat je schreef dat de motor nogal rookte tijdens rijden.
Dat moet natuurlijk ook eerst verholpen worden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie in de cilinder?
Klopt, er wordt een 8 voorgeschreven. Kleppen heb ik op lekken gecontroleerd door een nacht olie in de inlaat en uitlaat te laten. Beide kleppen lekken niet. Verder heeft de motor 4500 kilometer gelopen, ik heb geen onderhoudsoverzicht hiervan. Zuiger en cilinder zien er op het oog nog heel netjes uit. Maar goed, het zal toch een van deze punten moeten zijn.
Ik weet ook niet wat normaal is, maar vergeleken mijn Beverly 350 vind ik de Honda erg (naar olie) stinken.
Zal uitzien naar een andere bougie (zonder R), als de motor loopt loopt het echt heel netjes. Ik zal er een filmpje van maken en hier plaatsen, kunnen jullie beter beoordelen.
Ik weet ook niet wat normaal is, maar vergeleken mijn Beverly 350 vind ik de Honda erg (naar olie) stinken.
Zal uitzien naar een andere bougie (zonder R), als de motor loopt loopt het echt heel netjes. Ik zal er een filmpje van maken en hier plaatsen, kunnen jullie beter beoordelen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie in de cilinder?
Lekkende kleppen heeft niets met olieverbruik te maken, dat hebben klepseals of speling tussen geleider en klepsteel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Olie in de cilinder?
Aah, dan heb ik het niet gecontroleerd. Heb wel het rubbertje boven de uitlaatklep vervangen, de inlaatklep heeft geen afdichtrubber. Wat kan ik er verder over aangeven. De setting is erg nauw, de klepsteel ging perfect door de geleider. Beeld komt overeen met de kilometerstand, maar goed geen meting gedaan.
Vandaag bij de dealer geweest met de doorgeslagen bougie. Hij geeft aan dat de bougie gitzwart is en ruikt naar dieselolie... Ik heb wel de tank met tankcure behandeld, zou het toch niet aan moeten liggen. Op advies verwijder ik de luchtfilter, dan maar kijken hoe het gaat.
Bedankt voor de reply.
M
Vandaag bij de dealer geweest met de doorgeslagen bougie. Hij geeft aan dat de bougie gitzwart is en ruikt naar dieselolie... Ik heb wel de tank met tankcure behandeld, zou het toch niet aan moeten liggen. Op advies verwijder ik de luchtfilter, dan maar kijken hoe het gaat.
Bedankt voor de reply.
M