Mijn FT500 sleuteltopic... ...Hij doet het!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Ik verwachtte toch een beetje het verzoek om te helpen een bak te wisselen. Blij dat ie los is.

En je ziet, het is niet nodig meteen een complete kist gedore of snap on aan te schaffen.
een paar losse stukjes is wel fijn. Die doppen bijvoorbeeld, ben ik ENORM blij mee... Hebben me al vaak geholpen met schijnbaar onmogelijke moeren, ook deze keer weer.
Nu nog een degelijke ratel en een wrikijzer.. wat verloopstukjes en eventueel een momentsleuteltje. (en de rest van de gereedschapskist) Voor minder dan 100 euro moet dat allemaal zeker klaar te spelen zijn.

..als de bak gesneuveld was had ik je de FT gedoneerd.....
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Doppen kan je ook van het slechtste van het slechtste kopen, gaat toch nooit kapot. Niet bij mij in ieder geval. Het is toch zo dik als wat. Zeker voor dit relatief simpele motor en brommer gesleutel is het voldoende.

Momentsleutel heb je ook niet nodig als je een beetje kan rekenen. Zo'n trekveer met kilogramaanduiding nemen, opmeten met welke arm je eraan trekt en je weet precies wat voor moment je uit aan het oefenen bent :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Jurrien schreef:Doppen kan je ook van het slechtste van het slechtste kopen, gaat toch nooit kapot. Niet bij mij in ieder geval. Het is toch zo dik als wat. Zeker voor dit relatief simpele motor en brommer gesleutel is het voldoende.

Momentsleutel heb je ook niet nodig als je een beetje kan rekenen. Zo'n trekveer met kilogramaanduiding nemen, opmeten met welke arm je eraan trekt en je weet precies wat voor moment je uit aan het oefenen bent :D
Ik heb al meerdere doppen en een ratel en wrikijzer stuk gedraait. Dus ik haal er nu een paar goede en doe er de rest van mijn leven mee, ook bij zwaardere klussen.
Momentsleuteltje hoeft opzich niet duur te zijn... is ook meer een luxe-item. Eerst een nieuwe ratel.. (pure noodzaak)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

roel450 schreef:ik draai 2 m5 moertjes in het koppelingshuis en dan een ijzeren stang daar tussendoor en dan die tegen de grond aanzetten en met een ratel losdraaien.

dat lukt echt makkelijk
niet doen bij deze koppeling, de pennen breken glad af in je huis....
echt, de rem is het beste.

als je dan echt wat anders moet koop je of de tool, of je maakt er
een...als je maar iets heb wat wat het huis zo dicht mogelijk bij de plaat
tegenhoudt...en niet aan het uiteinde van de dunne schroefpennen.

een setje oude koppelings en frictie platen maken een goede tool....
plaat met dikke stift eraan gelast er tussen, paar boutjes erdoor heen.
en klaar...half uurtje werk, maar dan weet je zeker dat ie los komt en
alles nog heel is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

notice de afgebroken pen ...komt van de
"boutjes erin en staaf er tussen" methode...tis bosbessen alu en heel dun

Afbeelding

er moet altijd eerst iets kapot voordat je aan zon tool begint,
maar je leert het vanzelf :mrgreen:
grote klappen, snel thuis

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Weer en nieuwe


In mijn WPH staat dat ik de camshaft journals in moet smeren met molybdenium disulfide grease bij het remonteren hiervan.

Maar what the *piep* is dit? Ik ben het nog nooit tegengekomen tussen de lubricants in de motorzaak, autozaak, halfords of waar dan ook.

Gezien de journals (de glijvlakken...) niet erg makkelijk gesmeerd worden door de motorolie (geen kanaal erop ofzo) lijkt het mij geen overbodige luxe..


Wie heeft een antwoord voor mij? Vooral waar ik het kan halen... of iets vergelijkbaars... ik heb natuurlijk al google gebruikt dus ik weet iig wat het is (een smeermiddels dat tot zo'n 300 graden celcius kan hebben)

Kopervet geschikt? Of gaat dat ook door de rest van mijn blok heen en wil ik dat niet....
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Gewoon motorolie erop smeren en in elkaar schroeven.

Op 4 helicoils na is je kop af. imbus heb ik een 6 kant voor gevondn. Klepdekseltjes zijn gevlakt en o-ringen heb ik omgedraaid. Moeten ze weer afsluiten. 1 klepdeksel had niet 1 maar 2 uitgetrokken draadgaten. En nadere inspectie van de draadgaten van het nokkenasdeksel leerde dat die ook bezig waren eruit te komen.

Nu moet ik een bus remmenreiniger halen en wachten op de helicoils.

Klepjes eruit gehaald. Ik kan gewoon langs de inlaat kleppen kijken in het licht. Helaas kon ik dat ook langs de uitlaat kleppen. Maar de uitlaatkleppen zijn wel helemaal recht. Die stonden op het punt te verbranden. Die hebben dus veel te strak gestaan en ik denk dat dat mede een reden was waarom dat ding niet lekker wilde lopen en de vorige eigenaar eraf wilde. De uitlaatkleppen zijn nu grof ingeslepen zodat alles van de klepzetels weer door de kleppen geraakt wordt. Denk eraan dat je de kleppen straks 0,05mm ruimer stelt dan in je boek staat en na 100km nog eens nastelt. Ingeslepen kleppen willen nog wel eens te strak gaan staan. Is normaal.

Had je nog nieuwe klepseals? Zet ik die er meteen op, ook al zijn deze niet heel slecht zo op het eerste gezicht.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Ik ben bang dat motorolie het na enkele duizenden kilometers niet gaat trekken.... Ze zetten het niet voor niets in zo'n boek lijkt mij....

Seals heb ik helaas niet, die zijn 7,50 per stuk ex btw... wat mij wat erg fors is.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen straks :D
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat molybdeenvet wordt alleen bij nieuw te bouwen motoren gebruikt met bewerktew vlakken die nog niet op elklaar zijn ingelopen en die anders de eerste paar slagen droog lopen. Daarna wordt het door de motorolie gesmeerd. Gewoon met wat motorolie smeren en eerst even zonder bougie starten zodat de oliepomp- al wat druk heeft opgebouwd. Dan staat na het aanslaan je kop direct vol olie en is alle molybdeen alweer vergeten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Dat molybdeenvet wordt alleen bij nieuw te bouwen motoren gebruikt met bewerktew vlakken die nog niet op elklaar zijn ingelopen en die anders de eerste paar slagen droog lopen. Daarna wordt het door de motorolie gesmeerd. Gewoon met wat motorolie smeren en eerst even zonder bougie starten zodat de oliepomp- al wat druk heeft opgebouwd. Dan staat na het aanslaan je kop direct vol olie en is alle molybdeen alweer vergeten.
Okay *maakt aantekeing in WPH*

langzaam maar zeker begint mijn kennis toe te nemen hier :D
Theoretische kennis uiteraard... praktijk gaat wat minder snel maar ook dat komt wel.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat komt omdat m'n helicolis op zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Dat komt omdat m'n helicolis op zijn.

Nee, dat komt omdat het onderblok nog goed is... en ik de heropbouw van m'n CB blok heb uitbesteed.

Je kunt er echt niet tegen dat het langer duurt he... :( komt allemaal echt wel goed joh.. het heeftegen haast. (Vanuit mijn kant althans)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Ja, ik graaf m'n topic weer even op.

Toen ik de motor kocht stond in de advertentie dat de achterrem "gereviseerd" was. iets waar ik nu bang voor ben, gezien de beunpraktijken bij de rest van de motor.

Ik heb net even gekeken en zag een wat roestige zuiger zitten en vrij dunnen remblokjes. (Ik zie er geen markering op ofzo) Vooral tussen blokje en zuiger ziet het er nogal roestig (lichtbruine roest) uit.

Eigenljik wil ik de boel dus even uit mekaar halen en weer opkuisen. Dus bij CMS op de site gekeken.

Zuigers, per stuk 22 euro
Keerring en stofring set voor de achetrrem 20 euro ongeveer
Remblokjes, onbetaalbaar en niet leverbaar.

Dus..... Waar haal ik nieuwe remschoentjes vandaan? Of de zuigers nog te redden zijn bekijk ik nog wel een keer. Ik weet alleen wel dat de achterrem nogal snel blokkeerde toen ik hem één keer probeerde.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

hee hoe is het nou met de ft...loopt ie al?
grote klappen, snel thuis

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

ildert schreef:hee hoe is het nou met de ft...loopt ie al?

NIX heeft de kop, en heeft die bij en bedrijfjelangs gebracht om de klepzetels te laten slijpen. Het hele fijne weet ik er niet van maar ik weet wel dat als het goed is de kop woensdag klaar is.

Bart heeft m'n vliegwielcarter om het glijlager te vervangen voor een naaldlagertje. Maar het lager was nog niet binen toen Bart voor 3 weken op vakantie ging en het lukte hem niet een ander lager op maat te maken. Eind volgende week is hij weer terug en gaat dan aan de slag neem ik aan.

Ik moet dus nog even geduld hebben, maar ik zie de positieve zijde, ik rij al een halfjaar schadevrij :lol:
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

kijk..das no claim korting opbouwen :)

maar mooi...komt goed dan :)
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie