Weerstand bij ontkoppellen dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Wibert
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:50
Bezit: Dax skyteam kopie

Weerstand bij ontkoppellen dax

Bericht door Wibert »

Hey jonges en meisjes,

Gisteren wou ik vertrekken naar school met mijn skyteam dax (chinese kopie) maar 10 meter weg van mijn oprit toen ik in 2e vernelling wou gaan brak mijn onkoppellingskabel door. Ik heb hem nog niet zo lang maar hij is 2ehands met 14 000 km op de teller dus ik was niet echt verrast. Ik heb dan na dat ik terug thuis kwam van de bus die ik mezelf beloofde nooit meer te nemen de kabel gerepareerd en de lengte aangepast. Nu is deze terug in werkende conditie. Maar zoals altijd bij deze dax ontstaat er uit het vorige probleem weer een ander.

Wanneer ik ontkoppel heb ik een vreselijke weerstand op mijn achterwiel. Eendert welke spanning de kabel heeft en onder welke hoek het armpje is. Wanneer ik hem liet draaien in neutraal leek de weerstand al een beetje minder te zijn en kon ik er al ontkoppelt in 2e en 3e er mee rondlopen. Ook wanneer ik hem ontkoppelt kickstart in versnelling trap ik er dwars door zoals hij deed toen hij nog normaal kon ontkoppelen.

Veel weet ik nog niet af van brommers en zeker niet op vlak van transmissie. Kan iemand mij hiermee helpen?

Merci,
Wibert.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Weerstand bij ontkoppellen dax

Bericht door Ben C50 »

Begrijp ik goed dat hij zwaar duwt wanneer de motor uit staat en hij in versnelling staat met koppeling ingeknepen?
Ook als je hem strakker afstelt?
Dan lijkt er bij het afstellen iets mis te gaan?

Enige weerstand is normaal.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Weerstand bij ontkoppellen dax

Bericht door gonzo »

Wat Ben zegt. Lijkt of je kabel niet goed staat. Ik begrijp alleen niet helemaal of te los of te strak.... Waar kom je vandaan? Misschien kan iemand kijken en uitleggen hoe to repareert a clutchkabel....
Try and die techniek....... love it.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Weerstand bij ontkoppellen dax

Bericht door iclaudius »

You-tube staat er vol mee! Erg leerzaam.

Wibert
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:50
Bezit: Dax skyteam kopie

Re: Weerstand bij ontkoppellen dax

Bericht door Wibert »

Hey iedereen, danku voor alle reacties.
Ik heb ondertussen er wat mee zitten rondstappen in de straat met de motor af en ontkoppelt zoals een vriend van mij adviseerde en dit leek dingen een beetje soepelder laten gaan. De kabel was al terug op goede spanning afgestelt. Nu rij ik er al terug mee voor een paar dagen en een echt verschil merk ik niet. Ik ga binnenkort sowieso achter een 10w40 olie gaan voor de schakelbox.

Plaats reactie